اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

رشته بینایی سنجی در ترکیه

رشته بینایی سنجی در ترکیه گزینه خوبی به حساب می آید خصوصا برای کسانی که می خواهند با هزینه کم و بدون ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل تحصیل کنند. در ترکیه، دانشگاه های دولتی بسیار مقرون به صرفه هستند، به خصوص در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده. دانشجویان بین المللی معمولاً بین 100€ تا 4000€ (یورو) در هر سال تحصیلی پرداخت می کنند، رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی میتوانند گران تر باشند؛ اما رشته ای مثل بینایی سنجی کم هزینه تر از پزشکی می باشد. به طور خلاصه، ترکیه مقصد خوبی برای تحصیل است زیرا دارای سیستم آموزشی قوی و اقامتگاه های با قیمت مناسب است. تمام گواهینامه های اعطا شده توسط دانشگاه های ترکیه تقریباً توسط هر کشور اروپایی معتبر است و طیف گسترده ای از دوره ها برای انتخاب وجود دارد.

ترکیه با بیش از 206 دانشگاه در سراسر کشور، اعم از دولتی و خصوصی، سیستم آموزشی قوی را به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می دهد. دوره ها از واحدهای واحد تشکیل شده و مدارک اعطا شده توسط دانشگاه ها در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می شود. همه دانشگاه ها دارای طیف وسیعی از دوره ها هستند و دارای اساتید عالی هستند که در رشته های مختلف تخصص دارند؛ با توجه به استاندارد بالای آموزش در سراسر اروپا، می توانید مطمئن باشید که همه برنامه ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. همچنین فرصت های سخاوتمندانه ای برای دستیابی به بورس تحصیلی وجود دارد. در این مقاله که توسط موسسه سخن سرایان تهیه شده در خصوص مهاجرت به ترکیه به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • کار رشته بینایی سنجی در ترکیه به چه صورت است؟
  • شهریه رشته بینایی سنجی در ترکیه چقدر است؟

کار بینایی سنج ها در ترکیه

کار در ترکیه بسیار بیشتر از کشورهایی مثل گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، ترکمنستان و غیره می باشد. نرخ بیکاری در ترکیه زیر 14% است ولی فارغ التحصیلان رشته هایی مثل بینایی سنجی برای پیدا کردن کار در ترکیه با هیچ مشکلی مواجه نخواهند بود. البته به شرطی که مدرک خود را از دانشگاه های ممتاز ترکیه مثل دانشگاه استانبول اخذ کرده باشند و ترجیحا علاوه بر زبان انگلیسی به زبان ترکی استانبولی نیز مسلط باشند. البته شرکت در دوره های پیش دانشگاهی ترکیه که لازمه قبولی در آزمون YOS یا SAT می باشد و پذیرش رشته های مختلف مثل بینایی سنجی و غیره می باشد، بدون داشتن مدرک زبان هم ممکن است. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاهی در ترکیه، فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی می توانند با پیدا کردن کار در این کشور ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری ترکیه نمایند.

به عبارت دقیق تر، با توجه به قوانین و شرایط سال 2022، دانشجویان خارجی که تحصیلات عالی خود را به پایان رسانده اند می توانند ظرف مدت یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی برای مجوز کار درخواست دهند و درخواست های آنها توسط هیئت مشاوران سیاست بین المللی کار ارزیابی می شود. اگر می خواهید بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه کار کنید، نمایشگاه های شغلی که در پردیس های دانشگاه برگزار می شود را از دست ندهید؛ در این نمایشگاه ها مسئولان منابع انسانی از بسیاری از شرکت های مهم ترکیه حضور دارند. آنها اطلاعاتی در مورد فرصت های کار و کارآموزی خود ارائه می دهند، در حالی که رزومه های داوطلبان فارغ التحصیل را نیز جمع آوری می کنند.

درآمد رشته بینایی سنجی در ترکیه

کار در ترکیه بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاهی در این کشور برای بینایی سنج ها فراوان است. موقعیت های کاری این مشاغل نیز سطح درآمد نسبتا خوبی دارند که باعث می شود بینایی سنج ها در ترکیه قدرت خرید خوبی داشته باشند. اگرچه نرخ تورم در ترکیه بیش از 12% است، سطح درآمد افراد نیز به مرور افزایش پیدا می کند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، حدود درآمد ماهانه بینایی سنج ها در ترکیه طی سال 2022 بیان شده است:

تحصیل رشته بینایی سنجی در ترکیه

تحصیل در ترکیه در برخی از دانشگاه های این کشور از جمله دانشگاه کوچ، مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می باشد که ارزشمند است. بر اساس لیست QS، دانشگاه های ترکیه هر ساله جزو برترین دانشگاه های جهان هستند و ترکیه یکی از کشورهایی است که در زمینه پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی مثل بینایی سنجی از کیفیت خوبی برخوردار است. اگر برای یک دانش‌آموز خارجی ورود به دانشگاه های این کشور و تحصیل در ترکیه در رشته های پرطرفداری مثل بینایی سنجی، آسان ‌تر باشد (مخصوصاً برای دانش ‌آموزان در اروپا، آنها می ‌توانند با معدل دبیرستان خود برای برخی از مدارس درخواست دهند) ورود به آن به طور کلی آسان نیست، اما قطعا فارغ ‌التحصیل شدن از آن مدرسه سخت ‌تر است. بهترین و رقابتی ترین دانشگاه های ترکیه برای رشته بینایی سنجی عبارت هستند از:

  • Ankara University
  • Istanbul University – Cerrahpasa
  • Dokuz Eylul University
  • Ege University
  • Marmara University
  • Koç University
  • Gazi University
  • Cukurova Univers


شهریه رشته بینایی سنجی در هر دانشگاه ترکیه متفاوت می باشد. در جدول ذیل حدود این شهریه در چند دانشگاه مشهور ترکیه بیان شده است:

بهترین دانشگاه های ترکیه حدود شهریه سالانه رشته بینایی سنجی (دلار آمریکا)
Medipol Ankara University $32000
Gazi University $2575
Istanbul Aydin University $17500

ارزش تحصیل رشته بینایی سنجی در ترکیه

رشته بینایی سنجی در ترکیه به دلیل استانداردهای بالای آموزش با روش های آموزشی پیشرفته و پیچیده و رویکردهای علمی، شهرت قابل توجهی در ارائه آموزش عالی پزشکی دارد. لازم به ذکر است که در 2022 ترکیه یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی را دارد که توسط سازمان‌های بزرگ جهان از جمله WHO، PMC و یونسکو به رسمیت شناخته شده است. دولت ترکیه پس از اتمام دوره تحصیلی در گذشته به دانشجویان خارجی اجازه اقامت و کار در ترکیه را نمی دهد؛ خبر خوب این است که اخیراً رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است که تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی مجوز کار در ترکیه دریافت خواهند کرد. در این مقاله توضیحاتی ارائه شد و طرفداران رشته بینایی سنجی در ترکیه، کانادا، مجارستان و غیره می توانند با موسسه سخن سرایان تماس بگیرند.




Scroll to Top