اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

رشته فارماکولوژی در ترکیه

♦ آموزشگاه زبان ترکی استانبولی اصفهان ♦

رشته فارماکولوژی در ترکیه از رشته های علوم پزشکی است که متقاضیان کمتری دارد و این مسئله می تواند در روند پذیرش نکته ای مثبت قلمداد شود. دانشگاه های ترکیه ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجویان خارجی دارند در نتیجه هر چه تعداد متقاضیان کمتر باشد، می توان انتظار داشت که روند پذیرش برای دانشجویان خارجی بسیار بهتر خواهد بود. با این وجود متقاضیان تحصیل در کشور ترکیه باید در نظر داشته باشند که ورود به دانشگاه های این کشور بدون شرکت در آزمون ورودی امکان پذیر نیست و همه دانشجویان خارجی باید در آزمون های در نظر گرفته شده در این کشور شرکت کنند.

هزینه های مناسب تحصیل در این کشور و همچنین هزینه های مقرون به صرفه زندگی در آن سبب شده است تا ترکیه یک مقصد مناسب برای تحصیل قلمداد شود اما همه چیز در همین دو فاکتور خلاصه نمی شود. نزدیکی به ایران یکی از عمده دلایلی است که خانواده ها ترکیه را برای ادامه تحصیل فرزند خود مناسب می دانند. از طرف دیگر خانواده ها خود نیز می توانند به راحتی به ترکیه سفر کنند و در شرایط مناسب اقامت خود را نیز به صورت موقت در این کشور به دست آورند. بنا بر همین دلایل است که مشاورین ما در موسسه سخن سرایان در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل رشته فارماکولوژی در ترکیه خواهند پرداخت.

 

  • شرایط تحصیل رشته فارماکولوژی در ترکیه چیست؟
     
  • بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل فارماکولوژی در این کشور کدامند؟
     
  • هزینه های تحصیل رشته فارماکولوژی در ترکیه چه مقدار است؟
     
  • آیا می توان اقامت پس از تحصیل در ترکیه را به دست آورد؟
     
  • درآمد یک فارماکولوژیست در ترکیه چقدر است؟

 

شرایط تحصیل رشته فارماکولوژی در ترکیه

هر دانشجوی خارجی که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارد، باید مشخص کند که می خواهد به کدام زبان در این کشور به تحصیل مشغول شود. تحصیل در ترکیه به زبان های ترکی و انگلیسی ممکن است و این مسئله می تواند فاکتوری تاثیرگذار در روند آموزش و همچنین هزینه های تحصیل فرد در این کشور باشد. دانشجویان خارجی پیش از ورود به دانشگاه برای تحصیل در این رشته باید در آزمون YOS یا SAT شرکت کنند تا به عنوان فردی واجد شرایط برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه شناخته شوند.

در مقایسه با تحصیل داروسازی در ترکیه، رشته فارماکولوژی متقاضی کمتری را به خود جلب می کند و این مسیر مهاجرتی برای تحصیل در این رشته را برای دانشجویان بین المللی ساده تر خواهد کرد. بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل در رشته فارماکولوژی، دانشگاه آتاتورک این کشور است که توانسته رتبه 214 را در بین تمامی دانشگاه های جهان در این رشته به دست آورد. این در حالی است که دانشگاه آتاتورک در رده بندی کلی دانشگاه های جهان رتبه ای بهتر از 1288 را بدست نیاورده است.

دانشگاه حاجت تپه در شهر آنکارا نیز دومین دانشگاه برتر این کشور برای تحصیل در رشته فارماکولوژی است چراکه در رتبه 246 جهان قرار گرفته است در حالی که در رده بندی کلی، این دانشگاه در رده 511 قرار گرفته است. در هر دو دانشگاه یاد شده، رشته فارماکولوژی از رشته های قدرتمند بوده است که توانسته جایگاهی بهتر از رتبه کلی دانشگاه را به دست آورند.

 

هزینه تحصیل رشته فارماکولوژی در ترکیه

در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم که هزینه تحصیل در ترکیه بسیار مقرون به صرفه است اما در حقیقت این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که فرد در یکی از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه به تحصیل مشغول شود. در صورتی که فرد به زبان ترکی تحصیل کند هزینه های تحصیل او در رشته فارماکولوژی کمتر از 1000$ (دلار) در سال خواهد بود و در صورتی که فرد به زبان انگلیسی به تحصیل در این دانشگاه ها مشغول شود با هزینه ای کمتر از 2000$ (دلار) در سال روبرو خواهد شد. تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه اما به هیچ عنوان اقتصادی نیست و می تواند تا سقف 32000$ (دلار) در سال نیز افزایش پیدا کند و این مبلغ، هزینه ای مناسب برای تحصیل در کشورهای برتر مانند انگلستان است.

هزینه های زندگی در کشور ترکیه اما بسیار مقرون به صرفه است به طوری که دانشجویان در این کشور می توانند با 400$ (دلار) نیز هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. با این حال می توان گفت که هزینه زندگی در ترکیه برای دانشجویان در حدود 400$ تا 700$ (دلار) در ماه است.

دانشجویانی که دوره تحصیلی آن ها بیش از 2 سال به طول بیانجامد، قادر خواهند بود تا در این کشور به صورت قانونی به کار نیمه وقت مشغول شوند. البته باید به این نکته اشاره داشت که در بسیاری از موارد دانشجویان به کار سیاه مشغول می شوند و این مسئله می تواند شرایط زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

درآمد یکی فارماکولوژیست در کشور ترکیه

شهروندان خارجی که در ترکیه تحصیل می کنند، می توانند پس از پایان دوره تحصیلی خود در این کشور، اقامت آن را از طریق کار به دست آورند. البته شرایط ورود به بازار کار ترکیه با توجه به نرخ بیکاری در این کشور برای شهروندان خارجی کمی دشوار است و دولت این کشور نیز حمایت های ویژه ای از استخدام نیروی کار بومی دارد.

در کشور ترکیه، فارماکولوژیست ها درآمد بسیار مناسبی به نسبت سایر شهروندان دارند اما باید در نظر داشت که درآمد این افراد به نسبت بسیاری از همکاران خود در کشورهای دیگر بسیار کم تر است و این مسئله ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و البته یکی از عواملی است که سبب شده تا دانشجویان خارجی پس از تحصیل در ترکیه این کشور را ترک کنند. در نمودار زیر، متوسط درآمد یک فارماکولوژیست در ترکیه مشخص شده است.

ترکیه مقصد مناسبی برای تحصیل است اما نمی توان آن را کشوری مناسب برای زندگی در خارج از کشور دانست چراکه بسیاری از شاخص های زندگی در این کشور در جایگاه مناسبی قرار ندارند. در صورتی که قصد آموزش زبان ترکی استانبولی را دارید، می توانید با مشاورین ما در موسسه سخن سرایان در تماس باشید و از اطلاعات ایشان استفاده کنید.




Scroll to Top