اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

پزشکی در روسیه

♦ آموزشگاه آموزش زبان روسی اصفهان ♦

روسیه برای تحصیل پزشکی در خارج، به‌دلیل کیفیت بالای آموزشی در رشته پزشکی، دانشگاه‌های مناسب آن و مقبولیت مدرک دانشگاه‌هایش در سطح جهانی، بسیار مورد توجه است. عدم نیاز به قبولی در آزمون‌های ورودی سخت و پرریسک برای تحصیل پزشکی در این کشور و هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی در روسیه از جمله مزایای مهم تحصیل در روسیه به‌شمار می‌رود.

جایگاه تحصیل در روسیه به دلیل استفاده از آخرین فن‌آوری‌ها و امکانات موجود در دانشگاه‌های پزشکی و همچنین کیفیت بالا و نظام آموزش پزشکی موفق، شهرت زیادی در میان دانشجویان خارجی به دست آورده است. از طرفی امکان دریافت ویزای روسیه به صورت بی دردسر، این کشور را به مقصد مناسبی برای تحصیل تبدیل کرده است. در این مقاله با جزئیات و شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه، دانشگاه‌های برتر این رشته و مدارک لازم برای اخد پذیرش رشته پزشکی در روسیه آشنا می‌شویم.

در حال حاضر، روسیه در میان دانشجویان سراسر جهان که علاقه‌مند به مطالعه پزشکی در خارج از کشور هستند، محبوبیت زیادی دارد و این رتبه و جایگاه را از طریق کیفیت بالای آموزش به دست آورده‌ است. مدرک پزشکی دریافت شده از هر کدام از دانشگاه‌های پزشکی در روسیه، توسط سازمان‌های بزرگ جهان مانند یونسکو، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و  MCI معتبر شناخته شده است. دانش‌آموزانی که از یک کالج پزشکی در روسیه مدرک خود را پس از اتمام دوره تحصیلی دریافت می‌کنند، پس از گذراندن آزمون نهایی پزشکی در کشور خودشان و یا سایر کشورها، واجدشرایط کار در هر بخش از جهان هستند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • شرایط عمومی تحصیل پزشکی در روسیه
  • دانشگاه‌های برتر روسیه برای تحصیل پزشکی
  • ملزومات ورود به رشته پزشکی در روسیه
  • هزینه تحصیل پزشکی در روسیه
  • کار پس از تحصیل در رشته پزشکی در روسیه
  • تحصیل تخصص پزشکی در روسیه
  • مزایای تحصیل پزشکی در روسیه
  • مشاوره

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در روسیه

روسیه برای دانشجویان، محیطی چندفرهنگی را ارائه می‌دهد. برنامه درسی دانشگاه‌های پزشکی روسیه باتوجه به استانداردهای بین‌المللی، هرساله به روز می‌شود. دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی در کشور روسیه، تشویق می‌شوند تا در سمینارها و کنفرانس‌های مختلف در دانشگاه‌های دیگر شرکت کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا تجربه و دانش خوبی در زمینه پزشکی کسب کنند.

مدت زمان تحصیل دوره عمومی پزشکی در روسیه بین ۶ الی ۷ سال طول می‌کشد. با توجه به هزینه نسبتا پایین تحصیل در روسیه، هزینه کلی زندگی و تحصیل در این کشور، در مقایسه با دیگر کشورها معقول خواهد بود.

برای اخذ پذیرش در دانشگاه های پزشکی در کشور روسیه، مدرک آزمون  آیلتس یا تافل ضروری نیست.

دوره‌های پزشکی در روسیه به زبان‌های انگلیسی و روسی تدریس می‌شوند. دانشجویان رشته پزشکی همچنین زبان روسی را آموزش می‌بینند، زیرا با یادگیری زبان روسی دانشجویان می‌توانند در طول زمان فعالیت پزشکی در کلینیک و بیمارستان با بیماران ارتباط برقرار کنند.

حدود ۵۰ دانشگاه و کالج پزشکی در روسیه وجود دارند که تحت نظارت وزارت بهداشت عمومی فدراسیون روسیه فعالیت می‌کنند و مدارک تحصیلی ارائه‌شده توسط آن‌ها در مجامع جهانی و یونسکو شناخته‌شده و معتبر است.

اکثر دانشگاه‌های برتر پزشکی روسیه روش پذیرش ساده و بدون آزمون ورودی برای دانشجویان خارجی را دنبال می‌کنند که این مورد تحصیل پزشکی در روسیه را مورد توجه قرار داده است..

روسیه کشوری است که همواره در حوزه آموزش و تحصیل پزشکی مورد توجه بوده است. روسیه اولین کشور در جهان بود که در آن دانشکده پزشکی برای بیماران کودک در دانشگاه علوم پزشکی روسیه افتتاح شد و اولین کشور در اروپا بود که در آن دانشکده زیست پزشکی افتتاح شد. همچنین کشور روسیه جزو کشورهایی است که بزرگترین اکتشاف‌های پزشکی در آن اتفاق افتاده است.

برای تحصیل به زبان روسی در روسیه، دوره‌ای با نام پادفک گذرانده می‌شود که در این دوره، متقاضیان علاوه‌بر تحصیل زبان روسی، پیش‌نیازهای تحصیل دانشگاهی را نیز آموزش می‌بینند. طول این دوره می‌تواند بین ۳ تا ۹ ماه طول بکشد. پس از گذراندن دوره پادفک، یک آزمون نسبتا ساده گرفته می‌شود و شخص امکان شروع به تحصیل پزشکی را خواهد داشت.

آزمون گرفته شده پس از دوره پادفک، درصد پذیرش بالایی داشته و معمولا سدی برای ورود متقاضیان به رشته پزشکی محسوب نمی‌شود.

 

دانشگاه‌های برتر روسیه برای تحصیل پزشکی

کیفیت دانشگاه های پزشکی در کشور روسیه بسیار بالا است. دانشگاه‌های پزشکی در کشور روسیه از برنامه درسی بین‌المللی پیروی می‌کنند. علاوه‌بر تحصیل؛ هزینه زندگی در روسیه بسیار پایین بوده و همچنین زیرساخت‌های باکیفیت برای دانشجویان بین‌المللی جهت داشتن زندگی راحت و با هزینه کم فراهم شده است. دولت روسیه نگاهی دقیق به دانشگاه‌های پزشکی و کمک به حفظ استانداردهای نظام آموزش عالی پزشکی در کشور خود دارد.تعداد ۱۷ دانشگاه روسیه در سال ۲۰۲۳ دارای رتبه جهانی زیر ۵۰۰ بودند.

 

۵ دانشگاه روسیه در سال ۲۰۲۲جزو دانشگاه‌های برتر پزشکی و دارای رتبه زیر ۵۰۰ در رده‌بندی جهانی QS بودند.

دانشگاه فدرال کازان، دانشگاه ایالتی لومونوسوف، دانشکاه سیچنوا روسیه، دانشگاه پاولو، دانشگاه پزشکی تحقیقات ملی پیروگو، دانشگاه ایالتی تومسک، دانشگاه ایالتی نووسییرسک، دانشگاه رودن و دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برای تحصیل پزشکی هستند.

 

دانشگاه‌های برتر روسیه در رشته پزشکی در سال ۲۰۲۲

تعداد ۵ دانشگاه از دانشگاه‌های برتر روسیه، در رده‌بندی جهانی، رتبه زیر ۵۰۰ را در سال ۲۰۲۲ کسب کرده‌اند. این دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی کلی جهانی دانشگاه‌ها نیز رتبه‌های خوبی دریافت کرده اند.

ردیفنام دانشگاهرتبه جهانی QS در سال ۲۰۲۳رتبه جهانی QS در پزشکی در سال ۲۰۲۲
۱ دانشگاه لومونسوف مسکو ۷۵ ۲۵۱-۳۰۰
۲ دانشگاه سچینوا ۶۵۱-۷۰۰ ۳۰۱-۳۵۰
۳ دانشگاه پزشکی تحقیقات ملی پیروگو ۱۰۰۰+ ۴۰۱-۴۵۰
۴ دانشگاه سن پترزبورگ ۲۷۰ ۴۵۱-۵۰۰
۵ دانشگاه پاولوف ۱۰۰۰+ ۴۵۱-۵۰۰

دانشگاه‌های روسیه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و روسی را برای متقاضیان فراهم کرده‌اند. باتوجه به هدف شخص و شرایط موردنظر وی برای کار، تحصیل به هر یک از این زبان‌ها، می‌تواند مورد انتخاب باشد.

برای اولین بار در سال ۲۰۲۱، تحصیل به زبان انگلیسی در رشته‌های پزشکی، و رشته‌های مرتبط، مورد تایید وزارت علوم ایران قرار گرفت.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه این امکان را برای شخص فراهم می‌کنند تا پس از تحصیل درصورت بازگشت به ایران، امکان گذراندن دوره معادل‌سازی و تبدیل مدرک را داشته باشد.

دانشجویانی که مدرک MBBS یا مدرک پزشکی عمومی را از دانشگاه‌های پزشکی روسیه دریافت می‌کنند، در بیمارستان‌های برتر در سراسر جهان می‌توانند مشغول به کار طبابت شوند. چراکه مدرک دریافت شده از دانشگاه های کشور روسیه، مدرکی شناخته شده و معتبر از نظر سازمان های رتبه‌دهی و علم‌سنجی است.

هر ساله هزاران دانش‌آموز از کشورهای مختلف مانند ایران، هند، نپال، پاکستان، بنگلادش و غیره برای گرفتن مدرک پزشکی مهاجرت به روسیه را انتخاب می‌کنند. تمام دانشگاه‌های پزشکی روسیه توسط سازمان‌های بزرگ جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی، یونسکو “UNESCO” و  MCI و شورای پزشکی بسیاری از کشورها مانند ایالت متحده آمریکا، اروپا و همچنین کشورهای خاورمیانه، استرالیا، هند، کانادا و … ارزیابی می‌شوند.

دانشجویان رشته پزشکی در کشور روسیه می‌توانند پس از اینکه مدرک پزشکی را  از یکی از دانشگاه‌های معتبر در کشور روسیه دریافت کردند، با گذراندن دوره‌های معادل‌سازی مدرک، در کشور خود و یا سایر کشورها، مدرک خود را معادل‌سازی کرده و واجد شرایط کار در هر بیمارستانی در سرتاسر جهان شوند.

 

شهریه دانشگاه‌های برتر روسیه در رشته پزشکی

برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر روسیه، گذراندن دوره پادفک مورد نیاز است. امکان تحصیل رایگان در روسیه در شرایط خاصی وجود دارد که احتمال آن کم به‌شمار می‌رود. انواع مختلف بورسیه‌ تحصیلی در روسیه هم وجود دارد. اما معمولا به دلیل کم بودن شهریه‌های تحصیل و هزینه زندگی، نیازی به این بورسیه‌ها وجود نداشته و شخص می‌تواند در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، با هزینه بسیار خوبی به تحصیل پزشکی بپردازد.
در ادامه شهریه چند دانشگاه برتر روسیه در رشته پزشکی و دوره‌های پادفکشان بررسی شده است.

ردیفنام دانشگاهرتبه جهانی QSرتبه در پزشکیشهریه
۱ دانشگاه لومونسوف مسکو ۷۵ ۲۵۱-۳۰۰ پادفک : از ۶۰۰۰ الی ۷۹۰۰ دلار
شهریه: ۵۱۰۹۸۰ روبل
۲ دانشگاه سچینوا ۶۵۱-۷۰۰ ۳۰۱–۳۵۰ پادفک : ۶۰ هزار الی ۸۰ هزار روبل
شهریه: ۴۷۵۳۰۰۰ روبل
دوره blended learning: حدود ۴۱۲۱۰۰۰ روبل  
۳ دانشگاه پزشکی تحقیقات ملی پیروگو ۱۰۰۰+ ۴۰۱-۴۵۰ پادفک: ۲۹۰ هزار روبل
شهریه: ۴۶۰ هزار روبل
۴ دانشگاه پاولو ۱۰۰۰+ ۴۵۱-۵۰۰ شهریه : از ۳۰۰ هزار الی ۳۸۳ هزار و ۶۵۰ روبل
۵ دانشگاه سن پترزبورگ ۲۷۰ ۴۵۱-۵۰۰ شهریه: ۳۵۷۱۰۰ روبل
پادفک: ۲۷۲۰۰۰ روبل

 

 

ملزومات ورود به رشته پزشکی در روسیه

روسیه به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد تحصیل پزشکی، سالانه تعداد زیادی دانشجوی پزشکی بین‌المللی را به ویژه از کشورهای آسیایی جذب می‌کند.

برای پذیرش تعداد فزاینده‌ای از دانشجویان پزشکی خارجی، بسیاری از دانشگاه‌های روسیه برنامه‌های پزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند. با این حال، به دانشجویان خارجی توصیه می‌شود حداقل اصول زبان روسی را بیاموزند؛ زیرا این امر به آن‌ها در تعاملات خود هنگام تحصیل پزشکی در روسیه کمک می‌کند.

دانشگاه‌های روسیه سیستم پذیرش شایستگی رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. همه دانش‌آموزانی که گواهینامه تحصیلات متوسطه دارند، حق ورود به دانشگاه‌های دولتی روسیه را دارند.

برای پذیرش در هر دوره به هیچ نمره خاصی نیاز نیست و می‌توان با شرایط اولیه مشخصی مانند معدل و انتخاب دانشگاه، اقدام به درخواست از دانشگاه‌ها نمود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در روسیه عبارتند از:

  • ریزنمرات تحصیلی
  • مدارک هویتی
  • پاسپورت مدت‌دار
  • عکس
  • پاسخ آزمایش HIV

داشتن مدارک زبان روسی یا انگلیسی برای افراد ضروری نیست اما می‌تواند مزیت باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل در دانشگاه روسیه به صورت ترکیبی مطلوب از قیمت و کیفیت است: دانشجویان بین‌المللی، دانش بنیادی و دیپلم‌های معتبر را با قیمت بسیار مناسب کسب می‌کنند. شهریه دانشگاه‌های روسیه برای تحصیل پزشکی در روسیه ممکن است متفاوت باشد؛ اما در هر صورت نسبت به اروپا یا سایر کشورها کمتر است.

علاوه‌بر این، هزینه‌های خانوار در روسیه (مسکن، غذا، حمل‌ونقل، بیمه درمانی و سایر کشورها) کمتر از بسیاری از کشورها است. به دانشجویان تمام وقت بین‌المللی همانند دانشجویان روسی مزایای مختلفی ارائه می‌شود. بعضی از دانشگاه‌های روسیه گاهی دانشجویان بااستعداد را تشویق می‌کنند و به آن‌ها در شهریه تخفیف می‌دهند.

حدود شهریه دانشگاه‌های ارائه دهنده پزشکی در روسیه از ۱۹۰ هزار روبل تا ۵۱۰ هزار روبل روسیه متفاوت است.

 

کار پس از تحصیل در رشته پزشکی در روسیه

افرادی که مشغول تحصیل پزشکی در روسیه هستند، تا یک سال پس از تحصیل امکان حضور برای یافتن کار را خواهند داشت. برای کار در روسیه در رشته پزشکی در این کشور، دانستن زبان روسی ضروری است و افراد با دریافت اقامت موقت امکان یافتن کار بعد از تحصیل را خواهند داشت. برای اقامت در روسیه می‌توان از طریق دریافت ویزای کار روسیه یا ویزاهای دیگر اقدام نمود.

پزشکان از درآمد نسبتا مناسبی در روسیه برخوردار هستند. میزان درآمد پزشکان در روسیه بسته به شهر و توانایی‌های پزشک متفاوت خواهد بود.

متوسط دریافتی یک پزشک در روسیه ۲,۹۳۰,۰۰۰ روبل تا ۳ میلیون روبل در سال است.

 

تحصیل تخصص پزشکی در روسیه

تحصیل تخصص پس از گذراندن دوره عمومی پزشکی یکی از مهم‌ترین اتفاقات در زندگی پزشکان است. دوره تخصص پزشکی در روسیه فقط به زبان روسی ارائه می‌شود و بایستی در آزمون ورودی دانشگاه قبول شوید. طول دوره تخصص در روسیه ۳ الی ۴ سال است و در این دوره به افراد حقوقی تعلق نمی‌گیرد.

کسانی که خارج از روسیه پزشکی عمومی را گذرانده اند، باید قبل از ورود به مقطع تخصص دیپلم آبی (ناسترفیکاتسیا) را گذرانده باشند.

دیپلم آبی یا ناستریفیکاتسیا تاییدیه مدارک تحصیلی دانشجویانی است که خارج از روسیه تحصیل کرده‌اند و قصد ورود به دانشگاه و تحصیل در روسیه را دارند. هر شخص برای تحصیل در تمام مقاطع بالاتر در روسیه نیاز دارد تا مدارکش توسط وزارت آموزش روسیه مورد تایید قرار گرفته و به اصطلاح دیپلم آبی را دریافت کند.

 

مزایای تحصیل پزشکی در روسیه

درخواست و پذیرش برای ادامه تحصیل در کشور روسیه از مزایای زیر برخوردار است:

  • فرایند درخواست و پذیرش بسیار ساده است و بدون پیچیدگی می‌توان درخواست را ثبت کرد.
  • فرایند پذیرش یا درخواست بدون آزمون ورودی است.
  • بدون نیاز به داشتن مدرک زبان مثل تافل یا آیلتس اپلای امکان‌پذیر است.
  •  آموزش پزشکی در کشور روسیه از کیفیت بالایی برخوردار است و استانداردهای جهانی تحصیلات عالی را رعایت کرده است.
  • شهریه‌های تحصیل در رشته پزشکی در کشور روسیه و همچنین هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار  مقرون‌به‌صرفه است.
  • دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در کشور روسیه از اعتبار بین‌المللی برخوردارند و مدارک دریافت‌شده از دانشگاه‌های پزشکی در کشور روسیه معتبر هستند.
  • امکانات باکیفیت و مدرن در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در کشور روسیه وجود دارد که دانشجویان می توانند زندگی راحتی را داشته باشند.
  • مدرک پزشکی دانشگاه‌های کشور روسیه در کل جهان و سازمان‌هایی مانند  Who، UNESCO  و … مورد تایید است.
  • دروس پزشکی به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روسیه تدریس می‌شود و مدارکشان از سال ۲۰۲۱ موردتایید وزارت علوم ایران است.
  • ارزیابی و بررسی بالینی در بیمارستان‌های تحت نظارت در دانشگاه‌های پزشکی در کشور روسیه امکان‌پذیر است.
  • محیط تحصیلی در دانشگاه‌های پزشکی در کشور روسیه امن و مطمئن است.
  • فرآیند درخواست ویزای دانشجویی و بیمه آسان است.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل رایگان پزشکی در روسیه وجود دارد؟

تحصیل رایگان پزشکی در روسیه امکان‌پذیر نیست اما شهریه و هزینه زندگی نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین‌تر است.

برای تحصیل پزشکی در روسیه محدودیت سن و معدل وجود دارد؟

با توجه به ساده بودن دریافت ویزای روسیه و عدم وجود سخت‌گیری، معمولا مشکلی برای افرادی که سن بالا دارند به وجود نمی‌آید. معدل نیز بسته به دانشگاه برای رشته‌ها و مقاطع مختلف متفاوت است. می‌توانید برای بررسی احتمالات پذیرش شرایط خود را با مشاورین ما در میان بگذارید: ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۱

آیا امکان انتقال از دانشگاه‌های روسیه به ایران یا دیگر کشورها وجود دارد؟

خیر، تا اتمام مقطع امکان انتقال و معادل‌سازی واحدها وجود ندارد.




Scroll to Top