اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

تحصیل پزشکی نروژ

 آموزشگاه آموزش زبان نروژی اصفهان ♦

تحصیل پزشکی نروژ و مقدمه ای بر آن

تحصیل پزشکی نروژ و مهاجرت تحصیلی به نروژ از طریق تحصیل در رشته پزشکی در این مقاله مورد بحث و بررسی علمی قرار می گیرد. اما شرایط تحصیل پزشکی نروژ چگونه است؟ آیا با تحصیل پزشکی نروژ می توان اقامت دائم این کشور را اخذ کرد؟  موسسه سخن سرایان در این مقاله سعی بر آن دارد تا به طور اختصاصی به این مقوله بپردازد.  تحصیل پزشکی نروژ می تواند یکی از راه های ورود به این کشور باشد. در ابتدا باید به طور مختصر به بررسی کشور نروژ بپردازیم. کشور نروژ که به سیستم پادشاهی اداره می شود، از جمله کشور های اسکاندیناوی می باشد. نروژ را می توان از جمله شمالی ترین کشور ها معرفی کرد. واحد پول این کشور کرون نروژی می باشد که میانگین میزان درآمد یک دکتر فیزیوتراپ در سال به 1590000 کرون نروژ می رسد که به طور میانگین ماهیانه می تواند بین 10 تا 14 هزار یورو برسد. تحصیل پزشکی نروژ می تواند یکی از عوامل مهم اخذ اقامت و مهاجرت به این کشور می باشد. چرا که کشور نروژ می تواند از نظر درآمد برای پزشکان و دندان پزشکان بسیار مطلوب باشد. امنیت بالای اجتماعی، اجازه کار همزمان با تحصیل، عضو اتحادیه شنگن بودن کشور نروژ، از جمله عواملی ست که می تواند باعث ترغیب افراد به سمت این کشور شود.

تحصیل پزشکی نروژ و شرایط ورود به رشته پزشکی

تحصیل پزشکی نروژ از نکات مهم مهاجرت تحصیلی در این کشور است. کشور نروژ برای دانشجویان بین المللی یک مقصد بسیار محبوب می باشد. علت این امر سطح بسیار بالای آموزش در این کشور می باشد. نروژ همانند بقیه کشور های اروپایی، دارای سه نوع دانشگاه و مراکز تحصیلی می باشد. دانشگاه عمومی، دانشگاه خصوصی و دانشگاه های دولتی که عموما در مقوله های نظامی مشغول به فعالیت هستند. دانشگاه های عمومی کشور نروژ عموما برای افراد بومی و بین المللی رایگان و بدون هزینه می باشد و هزینه تحصیل این افراد با مالیات دریافت می شود. ولی شاید برخی رشته های خاص دیگر دارای هزینه دار باشد. دانشگاه های خصوصی عموما دارای شهریه و هزینه هایی می باشد. همچنین معتبر بودن اکثر دانشگاه های این کشور می تواند از دیگر مزایا و امتیازات مهاجرت تحصیلی به این کشور باشد

برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی، تدریس به زبان نروژی صورت می پذیرد. اما در دانشگاه های بین المللی می تواند به زبان انگلیسی هم تدریس شود (جز مقطع لیسانس). طول دوره های پزشکی در نروژ 6 سال و دوره های دندان پزشکی در نروژ 5 سال می باشد. در ابتدا افرادی که در سن مناسب هستند (عموما زیر 21 سال) باید در ابتدا یک دوره پیش پزشکی (Pre-Med) را پشت سر بگذارند. این دوره دو ساله می باشد که شامل درس هایی از مباحث دانشگاهی در حوزه پزشکی، دوره های زبان و تقویت آن و افزایش مهارت های فردی می باشد. بعد از پایان دوره تحصیلی خود، افراد باید بین یک سال تا دو سال دوره کارآموزی (Internship) بگذرانند. این دوره می تواند در سطح بیمارستان ها و مراکز درمانی معتبر صورت بپذیرد.

تحصیل پزشکی نروژ و دانشگاه های پزشکی

تحصیل پزشکی نروژ در دانشگاه های درجه اول این کشور صورت می پذیرد.

در این عنوان بهترین دانشگاه های پزشکی و پیراپزشکی در کشور نروژ مورد بررسی قرار میگیرد:

مهلت ارسال مدارک و درخواست پذیرش برای ترم های دانشگاه های نروژ، تا اول جولای هر سال می باشد. دوره تحصیلی هر دانشگاه در ماه آگوست هر سال آغاز می شود.

تحصیل پزشکی نروژ و هزینه های تحصیل

تحصیل پزشکی نروژ به زعم همگان دارای هزینه های گزاف است. به طور طبیعی تحصیل در رشته های پزشکی در اکثر کشور های دنیا دارای هزینه هایی می باشد. اما باید در اینجا به شما سروران خاطر نشان کنیم که تمام دانشگاه های کشور نروژ بدون دریافت هزینه شهریه، مشغول به فعالیت هستند. این بدان معناست که تمام دانشگاه های نروژ برای دانشجویان محلی و بین المللی رایگان می باشد. اما در مقطع لیسانس برای دانشجویان خارجی رایگان نمی باشد. هزینه های دانشگاه های نروژ از طریق مالیات های پرداختی مردم، تامین می شود.

اگر چه برخی رشته ها مانند رشته های تجارتی و مدیریت در دانشگاه های نروژ می تواند گاها دارای هزینه باشد که برای اطلاع از هزینه رشته های مذکور می تواند به لینک زیر مراجعه کنید.

تحصیل پزشکی نروژ و هزینه های زندگی

تحصیل پزشکی نروژ و مهاجرت تحصیلی به نروژ و زندگی در این کشور، قطعا دارای هزینه هایی ست. نروژ، کشوری در حوزه اسکاندیناوی می باشد و به طبع هزینه زندگی بالایی برای افراد دارد. از آنجایی که تحصیل در نروژ به زبان های انگلیسی و نروژی اغلب به صورت رایگان می باشد (جز در مقطع لیسانس) و فقط همراه با پرداخت مالیات است، اما هزینه زندگی در این کشور بالاست. به طوری که شاید هزینه های یک فرد دانشجو در شهر اسلو حتی به 1700 یورو نیز برسد!

در جدول زیر می توانید قیمت انواع کالا ها و هزینه خدمات موجود در کشور نروژ را بررسی و تحلیل نمود.

شیر هر لیتر 1.84 یورو
نان 3 یورو
برنج سفید هر کیلو 2.43 یورو
تخم مرغ 12 عدد 3.98 یورو
پنیر محلی هر کیلو 10.48 یورو
سینه مرغ هر کیلو 12.63 یورو
گوشت قرمز هر کیلو 24.26 یورو
سیب هر کیلو 2.57 یورو
موز هر کیلو 2.33 یورو
آب هر لیتر 2.24 یورو
بلیط یک طرفه مترو 3.62 یورو
بنزین (سوخت ماشینی) هر لیتر 1.63 یورو
اینترنت ماهیانه 46 یورو
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر 1300 یورو
اجاره خانه یک خوابه در اطراف شهر 970 یورو
یک ساعت تاکسی در اختیار 46 یورو

همان طور که ملاحظه کردید، نسبت به بقیه کشور های اروپا مثل هلند، اتریش و آلمان، هزینه زندگی در نروژ بسیار بالا می باشد. میانگین درآمد هر شخص در این کشور می تواند به طور میانگین 4000 یورو باشد. این مهم در زمینه مقایسه شرایط زندگی و امتیازات کشور نروژ با دیگر کشور ها همانند هلند، اتریش و آلمان قابل بررسی می باشد. هزینه های زندگی در هلند می تواند بین 700 تا 900 یورو باشد و در اتریش بین 800 تا 1000 یورو برای یک فرد دانشجو در این کشور هزینه داشته باشد. تحصیل در آلمان نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا آلمان یکی از ارزان ترین کشور های اروپایی محسوب می شود. پس به شما عزیزان می توان پیشنهاد داد که بررسی ها و تحلیل های بیشتر را از مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه ملک پور جویا شوید. در این صورت می توانید اطلاعات خود را در سطح یک وکیل مهاجرتی افزایش دهید.

تحصیل پزشکی نروژ و سایر رشته های علوم پزشکی

تحصیل پزشکی نروژ به طبع نیازمند ویزا می باشد. حال اگر مدت دوره تحصیلی فرد متقاضی، بالای 3 ماه باشد و اگر وی، متبوع کشور های ناحیه اقتصادی اروپا و عضو اتحادیه اروپا نباشد، نیازمند دریافت ویزای بلند مدت می باشند.

شرایط دریافت ویزای بلند مدت تحصیلی در نروژ به شرح ذیل می باشد:

  • پرداخت هزینه درخواست (Application fee)
  • داشتن پذیرش از یک دانشگاه یا کالج
  • تحصیل باید تمام وقت باشد
  • اثبات تمکن مالی
  • پرداخت شهریه دانشگاه
  • داشتن محلی برای اسکان
  • اثبات شرایط بازگشت به کشور متبوع متقاضی پس از تحصیل پزشکی نروژ

پس از دریافت اجازه تحصیل و ویزای تحصیلی خود در کشور نروژ، به طور خودکار این قابلیت برای شما متضمن می شود که در حین دوره تحصیلی خود، بتوانید تا 20 ساعت در هفته مشغول به کار نیمه وقت شوید. همچنین در دوران تعطیلات می توانید به صورت تمام وقت مشغول به کار شوید.

شرایط الحاق خانواده و همراهان فرد متقاضی تحصیل در کشور نروژ فراهم می باشد. بدین معنی که همراهان شخص می توانند به صورت همزمان یا غیر همزمان درخواست الحاق به شخص اصلی را به سفارت نروژ تحویل دهند.

نکته مهم دیگر این است که مدت زمانی که شخص در کشور نروژ در حال تحصیل می باشد، در صورتی که درخواست اقامت دائم به مقامات ذی صلاح بدهد، جزو سابقه حضور و مدت زمانی که برای اقامت دائم لازم می باشد، محسوب نمیشود!

تحصیل پزشکی نروژ و کار پس از تحصیل

پس از تحصیل پزشکی نروژ، دانشجو دارای حقوق و امتیازاتی می باشد. طبق قوانین مهاجرتی کشور نروژ، شما پس از پایان دوران تحصیلی خود (ترجیحا سه ساله) می توانید تا مدت 6 ماه به جست و جوی کار بپردازید. در این حین شرایطی ممکن است برای شما ایجاد شود. مانند تمکن مالی که در سال باید 25000 یورو به عنوان پشتوانه مالی در حساب خود در نروژ داشته باشید. شرط دیگر می تواند برای افراد دانشجو این باشد که ویزای بلند مدت دانشجویی شما منقضی نشده باشد.

از دیگر شرایط برای کار پس از تحصیل در نروژ می توان به این نکته اشاره کرد که شما هم می توانید کار نیمه وقت داشته باشید و هم تمام وقت. بدین معنا که شما در حین اینکه به دنبال شغل اصلی خود تحت عنوان نیروی کار ماهر هستید، می توانید به کار نیمه وقت مشغول باشید؛ این در صورتی ست که کار نیمه وقت شما به نیروی متخصص و ماهر نیاز نداشته باشد!

ویزای کاری شما هر سال تمدید می شود و نمی توان برای مدت بیشتر از یک سال، ویزا دریافت کرد. بدین معنی که حداکثر مدت زمان ویزای کار پس از تحصیل (Job Seeker) می تواند یک سال باشد. بعد از دریافت این ویزا نیز می توانید برای الحاق خانواده خود در خواست دهید. در صورت حمایت مالی و داشتن تمکن مالی، پس از 3 الی 5 سال می توانید در خواست دریافت اقامت دائم کشور نروژ را داشته باشید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه تحصیل پزشکی نروژ

✅ طول دوره های پزشکی و دندان پزشکی در نروژ چند سال می باشد؟

طول دوره های پزشکی در نروژ 6 سال و دوره های دندان پزشکی در نروژ 5 سال می باشد.

✅ زبان تدریس پزکس در نروژ چند سال می باشد؟

برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی، تدریس به زبان نروژی صورت می پذیرد. اما در دانشگاه های بین المللی می تواند به زبان انگلیسی هم تدریس شود (جز مقطع لیسانس).

✅ هزینه تحصیل پزشکی در نروژ چقدر می باشد؟

تمام دانشگاه های نروژ برای دانشجویان محلی و بین المللی رایگان می باشد. اما در مقطع لیسانس برای دانشجویان خارجی رایگان نمی باشد. اگر چه برخی رشته ها مانند رشته های تجارتی و مدیریت در دانشگاه های نروژ می تواند گاها دارای هزینه باشد

✅ آیا پس از تحصیل پزشکی در نروژ می توان در این کشور ماند و به دنبال کار گشت؟

طبق قوانین مهاجرتی کشور نروژ، شما پس از پایان دوران تحصیلی خود (ترجیحا سه ساله) می توانید تا مدت 6 ماه به جست و جوی کار بپردازید.




Scroll to Top