اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

تحصیل در چین

♦ آموزشگاه زبان چینی اصفهان ♦

تحصیل در چین

چین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که از لحاظ وسعت با ۹.۵ میلیون کیلومتر مربع رتبه چهارم را در جهان دارد. همچنین این کشور با جمعیت ۱.۵ میلیارد نفری به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان شناخته می‌‌شود. یعنی از هر ۵ نفری که در زمین زندگی می‌کنند یکی از آن‌ها چینی هستند. در سال‌های اخیر سیاست‌های دولت چین بر اساس پیشرفت علمی‌‌بوده است. از همین رو هر ساله بودجه زیادی صرف ساخت دانشگاه‌ها و امور آموزشی می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد که در هر سال حدود ۱ میلیارد یوان تحت عنوان بورسیه به دانشجویان خارجی پرداخت می‌شود. این مورد نشان می‌دهد که کشور چین شرایط مساعدی را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. از همین رو تحصیل در چین به عنوان یک گزینه جذاب برای شما مطرح می‌شود.  در حال حاضر چند هزار دانشجوی ایرانی در چین مشغول به تحصیل هستند که شما هم می‌توانید یکی از این افراد باشید.

مزایای تحصیل در چین

تحصیل در چین می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. در حال حاضر میزان درخواست‌ها برای شروع تحصیل در چین نسبت به گذشته افزایش زیادی پیدا کرده است. از همین رو باید در این راستا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا تحصیل آسان برای شما امکانپذیر شود. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، در ادامه برخی از مزایای تحصیل در چین را بیان می‌کنیم.

  • تحصیل در دانشگاه‌های با کیفیت و رتبه بالای جهانی
  • تحصیل با هزینه‌های مناسب و مقرون به صرفه
  • امکان کار دانشجویی و فرصت‌های شغلی متعدد پس از فارغ‌التحصیلی
  • آشنایی با فرهنگ و زبان چین و پرجمعیت‌ترین کشور دنیا
  • امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی مختلف

خوشبختانه مدارکی که از دانشگاه‌های چین صادر می‌شوند بسیار معتبر هستند و در کشورهای مختلف امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که امکان کار بعد از تحصیل هم در کشور چین فراهم است. در نتیجه نگرانی از بابت آینده کاری در این کشور وجود نخواهد داشت. چین در بسیاری از رشته‌ها نیازمند متخصص است که به‌همین علت سعی می‌کند از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمک بگیرد. از همین رو بهتر است که از شرایط مهاجرت تحصیلی به چین نهایت استفاده ممکن را ببرید.

شرایط تحصیل در چین

برای ایرانیانی که قصد تحصیل در چین را دارند، شرایط بسته به شهر و مدرسه می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی دانشگاه‌های چین استاندارد خوبی از آموزش ارائه می‌دهند که به طور گسترده در جامعه بین‌المللی شناخته شده است. اکثر دانشگاه‌ها طیف وسیعی از دوره‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که به دانشجویان اجازه می‌دهد به زبان انگلیسی تحصیل کنند. هزینه‌های زندگی در چین نسبتاً پایین است‌ و آن را به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای دانشجویان ایرانی تبدیل می‌کند.

دولت چین عموماً از دانشجویان ایرانی استقبال می‌کند؛ هرچند ممکن است محدودیت‌هایی برای فعالیت آنها وجود داشته باشد. در برخی شهرها ایرانیان ممکن است برای تحصیل نیاز به اخذ اقامت موقت داشته باشند. دانشجویان باید قبل از ورود به چین، مقررات محلی را بررسی کرده و مجوزهای لازم را برای شروع تحصیل دریافت کنند.  به طور کلی تحصیل در چین یک گزینه عالی برای دانشجویان ایرانی است که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند. هزینه کم زندگی، آموزش با کیفیت بالا و نگرش خوب چینی‌ها نسبت به ایرانیان باعث شده تا این مورد به گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از دانشجویان تبدیل شود.

شرایط سنی برای تحصیل در چین

برای تحصیل در چین، حداقل سن مورد نیاز ۱۸ سال خواهد بود. این برای همه دانشجویان بدون توجه به ملیت یا سطح تحصیل یکسان است. برای متقاضیان زیر ۱۸ سال، باید یک قیم قانونی یا قیم بالای ۱۸ سال به همراه داشته باشند. برای افراد ۱۶ تا ۱۷ ساله، آن‌ها باید مدرکی مبنی بر اجازه سرپرست قانونی خود برای تحصیل در چین ارائه دهند. این ‌می‌تواند به صورت یک نامه امضا شده یا اسناد دیگری باشد که سرپرستی قانونی را اثبات می‌کند.

مدارک باید به طور رسمی‌توسط سفارت چین در ایران تایید شده و دارای مهر و اعتبار باشند. علاوه بر این متقضیان ۱۶ تا ۱۷ ساله باید مدارک تحصیلی خود را ارائه دهند. مواردی همچون صورت ریز نمرات دبیرستان و دیپلم جزو مواردی است که باید در اسرع وقت تهیه شود. نکته مهم این است که برای سنین بیشتر از ۱۸ هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. با این حال اگر سن فرد بیش از حد زیاد باشد ممکن است در روند صدور ویزا برای تحصیل در چین ایرادی ایجاد شود.

شرط معدل برای تحصیل در چین

دانشجویان ایرانی که مایل به تحصیل در چین هستند باید شرایط تحصیلی خاصی را داشته باشند. دانشجویان ایرانی برای پذیرش در دانشگاه‌های چین باید دارای مدرک دیپلم متوسطه و معدل حداقل 3.5 از 5.0 باشند. همچنین ممکن است دانشجویان نیاز به شرکت در آزمون ورودی و ارائه ریز نمرات دبیرستان و سایر مدارک مورد نیاز خود داشته باشند. علاوه بر این برخی از دانشگاه‌ها ممکن است دانشجویان ایرانی را ملزم به قبولی در آزمون مهارت زبان چینی (HSK) کنند.

 HSK یک آزمون زبان چینی است که توانایی دانش آموز را در برقراری ارتباط به زبان چینی ارزیابی می‌کند. حداقل سطح مهارت مورد نیاز برای پذیرش سطح HSK 5 است. علاوه بر شرایط تحصیلی، دانشجویان ایرانی برای تحصیل در چین نیز باید برای ویزای تحصیلی چین اقدام کنند. متقاضیان باید قبل از ورود به چین مدارک لازم را به سفارت چین در تهران تحویل داده و ویزای «X» دریافت کنند. پس از ورود به کشور دانشجویان باید برای اجازه اقامت از مقامات محلی چین درخواست دهند.

سیستم آموزشی چین

نظام آموزشی چین عمدتاً بر آموزه‌های کنفوسیوسیسم استوار است که بر اهمیت آموزش در پرورش شخصیت اخلاقی تأکید دارد. این سیستم بسیار ساختار یافته است و به سطوح اولیه، ثانویه و سوم تقسیم می‌شود. مدرسه ابتدایی اجباری است و از شش سالگی شروع می‌شود. دوره متوسطه به سه مقطع راهنمایی، ارشد و حرفه ای تقسیم می‌شود. سال تحصیلی از سپتامبر تا جولای ادامه دارد که در این مدت افراد مشغول به تحصیل هستند.

در سطح عالی، دانشجویان ممکن است از بیش از 2000 موسسه، مدرک فنی یا مدرک دانشگاهی را دنبال کنند. اکثر دانشگاه‌های چین برنامه‌های چهار ساله کارشناسی و برنامه‌های دو ساله کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهند. دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه باید در آزمون ورودی کالج ملی قبول شوند. سیستم آموزشی در چین بسیار رقابتی است و به شدت بر نمرات آزمون و همچنین فعالیت‌های فوق برنامه تمرکز دارد. از همین رو تحصیل در چین می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری را برای آینده شما به وجود بیاورد.

شرایط سنی تحصیل در چین

شرایط سنی برای تحصیل در چین بسته به نوع برنامه و دانشگاهی که در آن شرکت می‌کنید متفاوت است. برای برنامه‌های کارشناسی، اکثر دانشگاه‌های چین از متقاضیان می‌خواهند که سن بین 18 تا 30 سال داشته باشند. با این حا‌ برخی استثناها وجود دارد، زیرا برخی از دانشگاه‌ها ممکن است متقاضیانی را بپذیرند که کمی‌بزرگتر هستند. برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، معیارهای سنی انعطاف‌پذیرتر است.

به طور کلی متقاضیان باید بالای 18 سال سن داشته باشند و سنین بیش از 40 یا 45 سال معمولا قابل پذیرش نخواهد بود. برای برنامه‌های یادگیری زبان، متقاضیان باید حداقل 18 سال سن داشته باشند. برای برنامه‌های تبادلی و کوتاه مدت، حداقل سن مورد نیاز معمولاً 16 یا 18 سال است. در نهایت برای دانشجویان بین المللی که برای ویزای دانشجویی درخواست می‌کنند، باید حداقل 18 سال سن داشته باشند تا واجد شرایط باشند.

ویزای تحصیلی چین

بعد از اینکه شما موفق شدید پذیرش یکی از دانشگاه‌های چین را بگیرید، باید برای اخذ ویزای تحصیلی دست به کار شوید. برای دریافت ویزای تحصیلی چین برای یک شهروند ایرانی، مدارک زیر باید ارائه شود.

  1. پاسپورت ایرانی معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار باقیمانده و دو صفحه خالی
  2. فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  3. نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج چینی
  4. ریز نمرات رسمی‌تحصیلات قبلی
  5. فرم معاینه فیزیکی تکمیل شده
  6. اثبات تمکن مالی برای مدت اقامت
  7. کاورلتر متقاضی
  8. سایر مدارک مورد نیاز سفارت یا کنسولگری چین

علاوه بر مدارک فوق، اگر متقاضیان از طریق کشور ثالثی سفر می‌کنند، ممکن است نیاز به ارائه ویزای معتبر از کشور مقصد نیز داشته باشند.  همچنین آن‌ها ممکن است نیاز به ارائه مدرکی دال بر سفر آینده مانند بلیط هواپیما برگشت داشته باشند. در نهایت با توجه به سفارت چین در تهران، متقاضی ممکن است نیاز به ارائه مدارک اضافی مانند گواهی ترخیص پلیس داشته باشد تا بتواند تحصیل در چین را آغاز کند.

بورسیه تحصیلی چین

دولت چین طیف وسیعی از بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در چین هستند ارائه میدهد. این بورسیه‌ها برای دانشجویانی تمامی‌رشته‌ها در دسترس است و بر اساس شایستگی تحصیلی و نیاز مالی اعطا می‌شود. این بورسیه هزینه تحصیل، خوابگاه، بیمه درمانی و کمک هزینه زندگی را پوشش می‌دهد. همچنین هزینه‌های دیگری مانند هزینه کتاب‌های درسی، کامپیوتر یا آزمایشگاه از طریق بورسیه پرداخت می‌شود.

اکثر دانشگاه‌های چین بورسیه‌های اضافی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند و بسیاری از آن‌ها دوره‌های زبان را برای کمک به آنها برای سازگاری با زندگی در چین ارائه می‌دهند. دانشجویان بین‌المللی مانند ایرانیان همچنین می‌توانند برای بورسیه‌های دولتی چین که برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس هستند درخواست دهند. بورسیه‌های دولت چین فرصتی عالی برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند تا تحصیل در چین و آشنایی با فرهنگ چینی را تجربه کنند.

شرایط بورسیه تحصیلی چین

شهروندان ایرانی برای دریافت بورسیه تحصیلی چین باید شرایط خاصی را داشته باشند. اولاً باید شهروند ایران بوده و دارای پاسپورت معتبر ایرانی باشند. دوم اینکه آن‌ها باید عملکرد تحصیلی خوبی در گذشته ثبت کرده باشند و سلامت جسمانی خوبی را تجربه کنند. ثالثاً متقاضیان باید کمتر از 35 سال سن داشته باشند و حداقل دو سال سابقه کار نیز برای این مورد لازم خواهد بود.  تسلط کامل به زبان چینی و پشت سر گذاشتن آزمون HSK 4 از دیگر شروط مهمی‌است که باید آن را رعایت کنید.

متقاضیان باید انگیزه قوی برای تحصیل در چین و برنامه تحصیلی مشخص داشته باشند. در نهایت متقاضیان نباید دریافت‌کننده هیچ کمک هزینه تحصیلی دیگری باشند. کلیه متقاضیان باید مدارک درخواست خود را مطابق با شرایط سفارت چین در تهران ارائه دهند. در صورتی که شما بتوانید شرایط لازم را در این زمینه احراز کنید، از مزایای بورسیه برای تحصیل خود بهره خواهید برد.

هزینه تحصیل در چین

هزینه تحصیل در چین برای ایرانی‌ها بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است. به طور کلی برنامه‌های کارشناسی بسیار ارزان‌تر از برنامه‌های کارشناسی ارشد هستند. به عنوان مثال، هزینه تحصیل برای یک برنامه کارشناسی در دانشگاه‌های برتر چین از ۸ تا ۱۵ هزار یوان چین (۱۱۷۵ تا ۲۲۵۰ دلار آمریکا) در سال متغیر است، در حالی که یک برنامه تحصیلات تکمیلی می‌تواند تا  ۲۵ هزار یوان (۳۷۵۰ دلار آمریکا) در سال هزینه داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که دانشگاه‌های چین به دانشجویان بین المللی از جمله ایرانیان بورسیه می‌دهند. این بورسیه‌ها می‌توانند هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و سایر موارد را پوشش دهند. بهتر است دانشجویان ایرانی قبل از تصمیم گیری در مورد حضور در دانشگاه‌های چین، امکان اخذ بورسیه تحصیلی را بررسی کنند. در این حالت مطمئنا از امتیازات ویژه‌ای در هنگام تحصیل برخوردار شوند.

هزینه زندگی در چین برای دانشجویان

هزینه زندگی در چین برای دانشجویان با توجه به سبک زندگی و انتخاب محل اقامت دانشجو می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی هزینه زندگی برای دانشجویان در چین در مقایسه با سایر کشورها نسبتاً پایین است. اجاره آپارتمان یک خوابه در شهرهای بزرگی مانند پکن یا شانگهای بسته به موقعیت و کیفیت آپارتمان می‌تواند از ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه متغیر باشد. غذا نیز نسبتاً ارزان است و یک وعده غذایی معمولی در یک رستوران محلی حدود ۳ تا ۵ دلار هزینه دارد.

هزینه‌های حمل و نقل بسته به شهر متفاوت است، اما گذرنامه حمل و نقل عمومی‌ماهانه به طور کلی حدود ۳۰ دلار هزینه دارد.. هزینه‌های اضافی مانند کتاب‌های درسی، هزینه‌ها و بیمه متغیر است و می‌تواند افزایش یابد؛ بنابراین مهم است که این هزینه‌ها را در بودجه خود لحاظ کنید. به طور کلی هزینه زندگی در چین برای دانشجویان در مقایسه با سایر کشورها کاملاً مناسب است. با بودجه بندی دقیق، می‌توان در حین تحصیل در چین به راحتی زندگی کرد.

آموزشگاه زبان چینی اصفهان

آموزشگاه زبان چینی اصفهان

آموزشگاه زبان چینی اصفهان




Scroll to Top