اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: آلمانی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان 2022

تحصیل پزشکی در آلمان با توجه به مزایای تحصیلی در این کشور بسیار مورد تقاضا است. تقاضای تحصیل در آلمان به علت رایگان بودن و همچنین کیفیت مطلوب آموزش از سراسر نقاط دنیا وجود دارد. در این کشور دانشگاه‌های پزشکی بسیار معتبری وجود دارند که تقریباً مورد تایید همه دنیا می‌باشند. افرادی که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را انتخاب می‌کنند، شانس اقامت و یا به عبارتی مهاجرت از طریق تحصیل در این کشور را نیز خواهند داشت.

این روش در کنار روش‌هایی مثل ثبت شرکت، اخذ ویزای کار و سرمایه‌گذاری از روش‌های مهاجرت به آلمان هستند. شما باتوجه به شرایط خود می‌توانید یکی از این روش‌ها را برگزینید.


شرایط اعزام دانشجو پزشکی و دندانپزشکی به آلمان

آموزش زبان آلمانی اصفهان

جهت اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه‌های آلمان معمولاً دو راه وجود دارد؛ روش اول اینکه شخص از دانشگاه‌های ایران قبولی کنکور را داشته باشد، در این روش شخص باید در کنکور سراسری ایران قبول شده باشد و مدرک آن را از سازمان سنجش و مراکز مربوطه اخذ کند، شرط ادامه تحصیل در آلمان در همه رشته‌ها قبولی کنکور است، مدرک مذکور همراه با دیگر مدارک تحصیلی و هویتی فرد به موسسه تحویل داده می‌شود و موسسه می‌تواند پذیرش را از دانشگاه‌ها اخذ نماید.

شایان ذکر است افرادی که قصد دارند از این روش برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان اقدام کنند، با توجه به روال و مراحل باید حداقل شش ماه قبل از شروع تحصیل اقدام کنند.

شرایط جدید تحصیل پزشکی در آلمان 2021

آموزش زبان آلمانی اصفهان

شرایط جدید تحصیل پزشکی در آلمان ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری با مشکلاتی همراه شده است؛ اما آلمان به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی، دارای دانشگاه‌های زیادی است که در رشته‌های مختلف و زیرشاخه‌های مختلف پزشکی به ارائه کورس‌های تحصیلی می‌پردازد. هر ساله صدها دانشجو از خارج از کشور برای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های برتر آلمان مهاجرت می‌کنند.

شرایط اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی آلمان

آموزش زبان آلمانی اصفهان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و عموماً رشته‌ها از این دسته همراه با آزمون ورودی یا کنکور هستند. امتحان ورودی پزشکی این کشور به زبان آلمانی است و معمولاً این زبان نیز از موارد امتحانی می‌باشد، نکته ای که در همین جا باید ذکر شود این است که سطح زبان امتحان ورودی پزشکی آلمان در حدود b2 می‌باشد.

افرادی که برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان اقدام می‌کنند، قبل از شروع تحصیل و در حدود دو ماه قبل از شروع تحصیل باید در این ورودی شرکت کنند. البته این آزمون ورودی با آزمون‌های کشورهایی مثل ایتالیا و یا ایران متفاوت است.

زمان شروع تحصیل پزشکی و دندانپزشکی فقط یک بار در سال و در ماه سپتامبر می‌باشد. افراد باید توجه داشته باشند، دانشگاه‌های دولتی این کشور برای ترم ژانویه پذیرش نخواهند داشت و افرادی که به ترم سپتامبر نرسیده‌اند باید تا سال بعد جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی منتظر بمانند.

اخذ پذیرش بدون قبولی کنکور ایران

روش دوم پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان اقدام از طریق ثبت‌نام فرد در کالج می‌باشد. این روش برای افرادی است که به هر دلیلی موفق به قبولی کنکور در ایران نشده‌اند. این دسته از افراد باید یکسال تحصیلی(دو ترم) را در این کالج‌ها بگذرانند. در این مدت به دانشجویان دروس زیست، زبان و گاهاً شیمی تدریس داده می‌شود و پس از طی دوره کالج، می‌توانند با کسب نمره و معدل خوب وارد دانشگاه‌های پزشکی شوند.

نکته حائز اهمیت در این مورد نیز این است که، تحصیل یک‌ساله در کالج کاملا رایگان می‌باشد. البته منظور از هزینه صرفاً هزینه یکسال کالج می‌باشد و هزینه زندگی شخص بر عهده خودش خواهد بود.

تحصیل و پذیرش پزشکی در آلمان بدون مدرک زبان

آموزش زبان آلمانی اصفهان

جهت اخذ پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان در هر دو صورت ذکر شده در بالا، ارائه مدرک زبان الزامی است و افراد در ایران و قبل از اقدام برای پذیرش، باید مدرک زبان خود را اخذ نمایند.

یک راه نسبتاً غیر مطمئن (!) برای تحصیل پزشکی در آلمان وجود دارد و آن هم این است که از کشورهای همسایه نظیر ترکیه و ارمنستان برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام نمایید. در این حالت باید برای کالجی که بدون مدرک زبان پذیرش می‌دهد اقدام نمایید و سپس از سفارت کشورهای همسایه اقدام به دریافت ویزای تحصیلی آلمان کنید، البته دو نکته هم باید در نظر بگیرید اول اینکه باید قبل از رفتن به سفارت های کشورهای همسایه نسبت به اخذ اقامت این کشورها اقدام کنید و دوم هم اینکه مقداری سفارت آلمان در این کشورها ریسک عدم صدور ویزا بدون مدرک زبان را دارند.

محدودیت سنی جهت تحصیل پزشکی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان دارای محدودیت سنی نمی‌باشد؛ ولی این نکته از این جا به عنوان یک محدودیت مطرح می‌شود که سفارت کشور آلمان در ایران بسیار به فاصله بین تحصیلات افراد حساس است. یعنی اگر شخصی بین دوره‌های تحصیل خود فاصله داشته باشد، امکان رد درخواست ویزای وی وجود دارد.

بر اساس این امر، ما به افرادی که قصد پذیرش جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این کشور را دارند توصیه می‌کنیم حداکثر تا سن 26 سالگی در جهت مهاجرت خود اقدام نمایند. البته برای افرادی که در سنین بالاتر هستند راه حل‌هایی وجود دارد.

مدت زمان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

مدت زمان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان، برای رشته‌های پزشکی حدود 6 سال و دندانپزشکی 5 سال می‌باشد. در کشور آلمان پزشکی عمومی به عنوان کارشناسی ارشد محسوب می‌شود، در حالیکه در ایران به عنوان پزشکی حرفه‌ای شناخته می‌شود.

فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی می‌توانند پس از اتمام تحصیلات، وارد بحث دکترا شوند که البته این امر ضروری نیست و دریافت پروانه پزشکی با مدرک کارشناسی ارشد امکان‌پذیر است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با مشاورین موسسه حقوقی توسعه‌گران مهر تماس حاصل فرمایید و از مشاوره کارشناسان موسسه بهره‌مند شوید.

دانشگاه‌های پزشکی معتبر آلمان مورد تایید وزارت بهداشت

آموزش زبان آلمانی اصفهان

سالانه لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت تغییر می‌یابد؛ ولی برای کشورهایی مثل آلمان با توجه به اعتبار دانشگاه‌های این کشور تغییرات زیادی اعمال نمی‌شود. در زیر لیستی از دانشگاه‌های پزشکی معتبر آلمان را آورده‌ایم. البته این اسامی، شامل همه دانشگاه‌ها نمی‌باشد.

  • دانشگاه‌ هایدلبرگ
  • دانشگاه هومبولت زو برلین
  • دانشگاه لودویگ ماکسیملیانس مونیخ
  • دانشگاه مینه‌سوتا فرانکفورت
  • دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن
  • دانشکده پزشکی هانور
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه آخن RWTH
  • دانشگاه آلبرت لودویگز فریبورگ
  • دانشگاه هومبورگ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه گوتینگن
  • دانشگاه جوليوس ماکسيميليانس ويرزبورگ
  • دانشگاه ارلانگن نورنبرگ
  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه یوهانس گوتنبرگ، ماینز
  • دانشگاه دوسلدورف
  • دانشگاه اولم
  • دانشگاه آلبرشت زو کیل مسیحی
  • دانشگاه فیلیپس ماربورگ
  • دانشگاه دیزسبورگ اسن
  • دانشگاه لایپزیگ
  • دانشگاه رگنسبورگ
  • دانشگاه گیزن
  • دانشگاه مارتین لوتر هلی ویتنبرگ
  • دانشگاه روهر بوچوم
  • دانشگاه سارلندز
  • دانشگاه ینا
  • دانشگاه بیلیفلد
  • دانشگاه گریفسوالد
  • دانشگاه مونیخ
  • دانشگاه شریف دانشگاه برلین
  • دانشگاه رشتک

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

آلمان یکی از کم‌هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل در میان کشورهای توسعه‌یافته است و دانشگاه‌های آن تقریبا رایگان می‌باشند. اکثر دانشگاه‌ها در آلمان هیچ‌گونه هزینه تحصیلی از دانشجویان دریافت نمی‌کنند( به جز هزینه سهم ترمی و هزینه‌های دانشجویی). در حال حاضر این هزینه‌ها در حدود 500 یورو در هر ترم برای برخی از دانشگاه‌ها می‌باشد. این هزینه‌ها در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بیش‌تر خواهند بود. با این وجود، کیفیت تحصیل و آموزش در هر دو نوع دانشگاه این کشور بسیارعالی است.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی

آلمان برای تحصیل دانشجویان در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، دانشگاه‌های درجه یکی را ارائه می‌دهد. در این میان دانشگاه‌های بزرگی مانند: مونیخ و برلین، و دانشگاه‌های کوچک‌تر مانند گرفیس والد( Greifswald ) و اسن( Essen) وجود دارند.

همچنین دانشگاه‌های قدیمی با سابقه طولانی مثل هیدرلبرگ( Heidelberg ) و گوتن( Göttingen) و موسسات جدیدتر مثل دوسلدوروف( Düsseldorf ) و رگنسبورگ( Regensburg) در این کشور فعالیت می‌کنند. این تنوع بدون تردید میراثی عظیم در این کشور است و تأکید بر این حقیقت برجسته دارد که تمام این مدارس آموزش عالی، در بالاترین سطوح آموزشی قرار دارند.

در مجموع 35 دانشگاه در آلمان، رشته تحصیلی علوم پزشکی را ارائه می‌دهند. همچنین 30 دانشگاه در این کشور نیز دوره‌های تحصیلی در رشته دندانپزشکی را ارائه می‌دهند. این نکته بسیار مهمی است که، شخص بتواند هم‌زمان در دانشگاه‌ها با رنکینگ بالایی به صورت رایگان درس بخواند و هم بتواند کشوری مثل آلمان را انتخاب کند که آینده خوبی برای او در اخذ اقامت و زندگی رقم بزند. پس امکان تحصیل رایگان در آلمان را به عنوان یک نکته مهم مدنظر داشته باشید.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

همانطور که گفته شد، عملاْ شما نیاز به پرداخت هزینه‌ای برای تحصیل در آلمان ندارید؛ ولی باید بتوانید هزینه‌های زندگی در آلمان را پرداخت کنید. این امکان وجود دارد که بتوانید با کار پاره‌وقت دانشجویی و صرفه‌جویی در امور، مخارج خود را تامین کنید و نیازی به حمایت مالی خانواده از کشور خود نداشته باشید. هم‌اکنون دانشجویان زیادی در کشورهای مختلف مشغول به تحصیل هستند که با توجه به درآمدشان، نیاز به کمک مالی خانواده‌ها ندارند.

البته این نکته را هم در نظر بگیرید، که رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی جز رشته‌های سخت محسوب می‌شوند و باید زمان زیادی را برای خواندن درس صرف کنید؛ ولی با این حال مجوز ۲۰ ساعت کار در هفته را خواهید داشت. معمولا بین ۸ یورو تا ۱۲ یورو در ساعت، می‌توانید از این طریق کسب درآمد داشته باشید. البته حقوق دریافتی به خود شما و کارفرمایتان بستگی دارد.

تنها هزینه‌ای که دانشجویان باید بپردازند، هزینه‌های پایه مربوط به دانشگاه است. این هزینه‌ها را باید دو بار در سال پرداخت نمود. بسته به هر دانشگاه، شما باید هر ترم ۲۰۰ یا ۳۰۰ یورو پرداخت نمایید. البته این مسئله امتیازات بسیاری برای دانشجویان دارد. نکته اصلی و مهم این است که، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به طور رایگان در آلمان پزشکی بخوانند. با این حال، باید توجه داشته باشید که شرایط دانشگاه‌های خصوصی ارائه دهنده پزشکی همانند دانشگاه‌های دولتی در این کشور نمی‌باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان

چهار دانشگاه خصوصی در آلمان وجود دارد که تحصیلات پزشکی را ارائه می‌دهند. برای تحصیل پزشکی، دانشجویان باید هزینه‌هایی را به دانشگاه‌های خصوصی بپردازند. هزینه این دانشگاه‌ها سالیانه نسبت به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید و مقطع تحصیلی‌تان، متفاوت است. در حال حاضر می‌توان گفت که میانگین هزینه‌ها برای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ما بین ۵۷۰۰ یورو تا ۱۵۵۰۰ یورو در هر ترم می‌باشد.

تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

آموزش زبان آلمانی اصفهان

نکته مهمی که بابت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان باید در نظر بگیرید این است که، در این کشور هیچ دانشگاهی تحصیل پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس نمی‌کند. برخی از رشته‌ها را مانند: پزشکی مولکولی به زبان انگلیسی در این کشور می‌توان تحصیل کرد؛ ولی رشته پزشکی عمومی به صورت مطلق فقط به زبان آلمانی تدریس می‌شود. این نکته شامل دانشگاه‌های خصوصی نیز می‌شود یعنی در دانشگاه‌های خصوصی آلمان نیز امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی نیست.

البته این نکته را مد نظر داشته باشید، که رشته پزشکی از جمله رشته‌هایی است که بسیار با مردم سر و کار دارد و حتی اگر به زبان انگلیسی نیز آموزش داده می‌شد، باز هم لازم بود که زبان آلمانی را جهت ارتباط با مردم و بیماران فرا بگیرید.

مدت زمان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل رشته پزشکی عمومی در کشور آلمان به طور کلی کمی بیش‌تر از 6 سال زمان می‌برد. دوره‌های تحصیلی پایه و اولیه آن در حدود چهار ترم می‌باشد که شامل علوم طبیعی(مثل فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی) و مبانی پزشکی(شامل فیزیولوژی، بیوشیمی و آناتومی) می‌باشد.

مراحل تحصیل

مرحله اول تحصیل در این رشته با یک آزمون پزشکی دولتی به پایان می‌رسد و با اتمام موفقیت‌آمیز این مرحله، دانشجویان به دوره اصلی تحصیل در این رشته که شامل شش ترم تحصیلی در زمینه‌های اصلی پزشکی می‌باشد وارد می‌شوند. این دوره شامل: سخنرانی‌ها، سمینارها و فعالیت‌های آزمایشگاهی می‌باشد و به دنبال آن یک دوره آموزشی عملی 48 هفته‌ای برای دانشجویان در یک کلینیک یا بیمارستان برگزار می‌شود. این دوره به نام “سال عملی” شناخته می‌شود، که بر عمل جراحی و درمان داخلی تمرکز داشته و انتخاب موضوع آن توسط دانشجو صورت می‌گیرد.

این بخش نیز با امتحان پزشکی دوم به پایان می‌رسد و دانشجویان می‌تواند پس از آن آموزش‌های تخصصی پزشکی را مانند: تخصص در چشم پزشکی، جراحی، یا مغز و اعصاب و … دریافت کنند. بسته به نوع تخصص، این دوره تحصیلی می‌تواند بین چهار تا شش سال زمان ببرد و پایان آن نیز با یک آزمون تخصصی پزشکی( که توسط انجمن پزشکی برگزار می‌شود)، صورت می‌گیرد.

شرایط تحصیل و کار در رشته دندانپزشکی

برای تحصیل و کار در رشته دندانپزشکی، دانشجویان باید یک دوره منظم تحصیلی 10 ترمه را به همراه شش ماه اضافی پشت سر بگذارند. همچنین پس از دوره آموزشی پنج ترمه( که همان دوره‌های تئوری است و بر علوم پایه پزشکی و مواد دندانی متمرکز است)، دانشجو باید آزمون اولیه دندانپزشکی خود را با موفقیت به اتمام رساند و پس از آن نیز پنج ترم دیگر به مطالعات بالینی از جمله: سخنرانی‌ها، سمینارها و تمرین‌های عملی، برای کامل‌تر شدن دانش پزشکی و مهارت‌های دندانپزشکی دانشجویان اختصاص یافته است.

پس از موفقیت دانشجویان در دومین آزمون دندانپزشکی، مدرک دندانپزشکی به آن‌ها اعطا می‌شود و پس از آن نیز دانشجویان می‌توانند برای دریافت تخصص خود در این رشته، در زمینه‌های جراحی دهان، ارتودنسی و یا بهداشت عمومی اقدام کنند. این دوره تحصیلی در حدود سه تا چهار سال زمان می‌برد.

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی آلمان

برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های کشور آلمان، متقاضی بین‌المللی می‌بایست مدرک دیپلم دوازده ساله دبیرستان خود را اخذ کرده باشد. پس از آن متقاضی باید خود را برای یک آزمون ارزیابی آماده نماید. اگر دانشجو در این آزمون نمره قبولی کسب کند، یک گواهی دریافت می‌کند و می‌تواند برای تحصیل در مقطع کارشناسی در تمامی دانشگاه‌های کشور المان درخواست پذیرش دهد. کلاس‌های آماده‌سازی این آزمون‌ها توسط همه دانشگاه‌های کشور آلمان ارائه نمی‌شوند.

در کشور آلمان، نه تنها بین دانشگاه‌ها برای دروس عمومی، بلکه بین کلاس‌های عمومی و خصوصی نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. دانشگاه‌های عمومی شهریه ندارند و مدارک آن‌ها در سراسر آلمان دارای اعتبار است. در مقایسه با آن‌ها، دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌های سنگینی دارند و لازم است بدانید که در انتهای دوره آموزشی برای دانشجویان یک آزمون ارزیابی معتبر نیز برگزار می‌کنند.

یکی دیگر از شرایط لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها این است که، شما دانش و مهارت خوبی در زبان آلمانی داشته باشید. بیشتر دانشگاه‌ها نیاز به مدرک B1 زبان آلمانی دارند.

بررسی آزمون‌های ورودی

آزمون در هر کدام از دانشگاه‌های المان متفاوت است. به طور کلی این آزمون ورودی از دو بخش تشکیل شده است: زبان آلمانی و ریاضیات. برخی از دانشگاه‌ها تنها شرکت در یک آزمون زبان آلمانی را لازم می‌دانند. شما می‌توانید هر چقدر که بخواهید در این آزمون شرکت کنید. با این وجود تنها 24 ماه برای آماده‌سازی شرایط جهت ورود به دانشگاه فرصت خواهید داشت.

تحصیل در بیشتر این دانشگاه‌ها دو ترم زمان می‌برد. برخی اوقات می‌توانید پس از شرکت در اولین ترم از کلاس‌های آماده‌سازی در آزمون ورودی شرکت کنید. این بستگی به نمرات شما در ترم اول خواهد داشت. تمامی دروس را باید در طول دو ترم پاس کرده باشید، تا بتوانید مدرک و گواهی آن را دریافت کنید.

انواع کالج‌های آلمان

مدت زمان تحصیل آلمانی‌ها برای اخذ دیپلم معمولا ۱۳ سال ولی برای ما ایرانی‌ها ۱۲ سال است و همین سبب شده ایرانی‌هایی که قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارند، مجبور شوند یک‌سال را به عنوان کالج در این کشور بگذرانند. معمولا کالج‌ها دولتی و رایگان هستند؛ ولی کالج‌های خصوصی نیز در این کشور برای پذیرش متقاضیان وجود دارند.

علت انتخاب کالج خصوصی ممکن است متفاوت باشد؛ ولی یکی از مهم‌ترین علل، الزام آزمون ورودی برای کالج‌های دولتی می‌باشد. کلاس‌های آماده‌سازی که به عنوان کالج برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی و همچنین متقاضیان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان برگزار می‌شود، در بخش زیر بررسی شده‌اند:

  • دوره T: رشته‌های ریاضیات، علوم طبیعی، فنی
  • دوره M: رشته‌های پزشکی، داروسازی و زیست شناسی
  • دوره W: رشته اقتصاد علوم اجتماعی
  • دوره G: مطالعات زبان آلمانی و علوم انسانی
  • دوره S: رشته‌های زبان

نوع دیپلم مورد نیاز تحصیل پزشکی در آلمان

آموزش زبان آلمانی اصفهان

نکته مهم در اخذ پذیرش کالج‌های پزشکی و دندانپزشکی آلمان این است که، دیپلم متقاضی باید با کالجی که قصد پذیرش در آن را دارد متناسب باشد. مثلا، شخصی که قصد شرکت در کالج “M coure” آلمان را دارد باید حتماْ دیپلم تجربی داشته باشد؛ ولی در عین حال راه‌هایی برای کسانی که دارای دیپلم غیر تجربی هستند وجود دارد که بتوانند وارد رشته‌های پزشکی آلمان شوند.

شرط معدل برای پذیرش و تحصیل پزشکی در آلمان

یکی از سوالات مهمی که راجع به تحصیل پزشکی از مشاوران موسسه ما پرسیده می‌شود این است که، آیا تحصیل پزشکی در آلمان شرط معدل دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است. متقاضی حتماْ باید معدل خوبی را برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان داشته باشد. منظور از معدل خوب، معدل بالای ۱۸.۵ است. البته این معدل نسبی است و نمی‌توان عدد دقیقی را برای معدل در نظر گرفت.

پس از اتمام دوره کالج، معدل افراد جهت پذیرش نهایی در دانشگاه بررسی می‌شود. معدل ایران و معدل دوره کالج شخص به صورت نسبت‌های مختلف بررسی می‌شود. پس اگر متقاضی دارای معدل پایینی در ایران باشد و حتی بتواند در دوره کالج هم معدل خوبی را کسب کند؛ ولی در نهایت با توجه به اینکه معدل ایران متقاضی نیز بررسی می‌شود، می‌توان گفت شانس زیادی برای ورود به رشته‌های پزشکی و دنداپزشکی نخواهد داشت.

این نکته بسیار مهمی است، چون معدل دانشجو برای اخذ پذیرش کالج معمولا بررسی نمی‌شود و پس از اینکه وارد آلمان شد و یکسال کالج را گذراند متوجه این می‌شود که دیگر خیلی دیر شده است.

همسان‌سازی معدل با سیستم FPS

زمانی که شما برای تحصیل پزشکی در آلمان از یک کشور خارج از اتحادیه اروپا اقدام می‌کنید باید مدرک دیپلم خود را در کشور آلمان همسان‌سازی کنید. این کار معمولا با سیستمی به نام FPS صورت می‌گیرد. سیستم FPS امتحان پایان دوره دبیرستان برای خارجی‌های متقاضی دریافت شرایط تحصیل پزشکی در آلمان است. نمره و معدل این آزمون به عنوان معدل پایه از ۱۰۰ در نظر گرفته می‌شود. هر دانشگاه برای پذیرش، شرایط معدل خاص خود را دارد.

آزمون TestAs برای ورود به رشته پزشکی آلمان

مسئله‌ای که به بهبود روند شرط معدل برای رشته پزشکی در آلمان کمک می‌کند، آزمونی به نام TestAs است. این آزمون به عنوان یک تست ضریب هوشی برای دانشجویان پزشکی برگزار می‌شود. در صورت کسب نمره خوب، شانس قبولی متقاضی در رشته پزشکی بالا خواهد رفت. نمره این آزمون از ۱۳۰ حساب می‌شود. در حقیقت، شرط معدل برای رشته پزشکی در آلمان به شرایط دانشگاه، کشور مبدا و مدرسه‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید بستگی دارد.

ادامه تحصیل پزشکان در آلمان

پزشکان عمومی که مدرک تحصیلی خود را از ایران دریافت نموده‌اند، جهت کار در آلمان و یا ادامه تحصیل باید مراحلی را طی کنند. پزشکان جهت کار در آلمان، ابتدا باید مدرک خود را در این کشور رجیستر کنند. این مسئله با طی کردن دوره و گذراندن امتحان قابل حل است. پزشکان می‌توانند جهت اخذ ویزای کار قبل از رجیستر کردن مدرک خود اقدام کنند و در آلمان کار کنند. منظور از کار، طبابت نیست و کار در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی بیشتر مد نظر است. در حین کار در این موسسات، در زمینه رجیستر کردن مدرک نیز می‌توانید اقدام کنید و وارد شغل طبابت شوید.

امکان تحصیل تخصص پزشکی در آلمان نیز وجود دارد. این کشور از لحاظ مختلف یکی از برترین کشورها برای تحصیل تخصص نیز می‌باشد. برای تحصیل در این کشور، ابتدا مدرک خود را معادل‌سازی کنید. سپس از دانشگاه یا استاد پذیرش دریافت کنید. از اداره کار، نامه مربوطه را اخذ و نهایتاً برای ویزا اقدام نمائید.

پزشکانی که قصد ادامه تحصیل دارند، باید ابتدا در دوره دکترای پزشکی شرکت کنند. پس از طی دوره کلینیکال، می‌توانند وارد تخصص شوند.




Scroll to Top