اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه و بررسی کامل آن

تحصیل پزشکی در فرانسه و به طور کلی تحصیل در دانشگاههای فرانسه در رشته های پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی و … با توجه به شرایط و امکانات این کشور در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار می گیرد. شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه چیست؟ آیا امکان تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه از طریق روش تنعم مالی فرانسه وجود دارد؟ قوانین جدید تحصیل در فرانسه برای رشته های پزشکی چیست؟ آیا تحصیل پزشکی در فرانسه بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟ آیا تحصیل پزشکی و رشته های پیراپزشکی در فرانسه بدون آزمون ورودی امکان پذیر است؟ شرایط کار دندانپزشکی در فرانسه چگونه است؟ هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه چقدر است؟ چه مدارک و پیش نیازهایی جهت تحصیل پزشکی در فرانسه مورد نیاز است؟ آیا گپ سنی و تحصیلی برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اهمیت دارد؟ پذیرش تخصص پزشکی در فرانسه چگونه ممکن است؟ تحصیل رایگان فرانسه به چه صورت است؟ در ادامه ما به تمامی سوالات شما عزیزان در باب تحصیل در رشته های پزشکی در فرانسه خواهیم پرداخت. توصیه می کنیم تمام سوالات خود را با کلید واژه ملک پور در اینترنت جستجو کنید تا به صورت رایگان به دنیایی از اطلاعات دست پیدا کنید. فرانسه از جمله کشورهایی است که از نظام تحصیلی فوق العاده ای برخوردار بوده و با دارا بودن دانشگاه های با رتبه بالا ، شرایط ویژه ای را جهت تحصیل در این کشور فراهم نموده است و تحصیل در این کشور همانند اتریش و آلمان رایگان است.  در ادامه به توضیح موارد زیر می پردازیم:

قوانین جدید تحصیل پزشکی و پیراپزشکی در فرانسه در یک نگاه

سابقا برای تحصیل در رشته های پزشکی ، داروسازی ، دندانپزشکی ، مامایی و فیزیوتراپی در فرانسه ، پس از ورود به این کشور تنها با آزمون ورودی قادر بودید، وارد دوره مورد نظر خود شوید و در سال اول تحصیل تان در هر ترم یک آزمون مانند کنکور داشتید و در صورتی که ترم اول و دوم را با موفقیت پشت سر می گذاشتید می توانستید وارد رشته رشته دلخواهتان شوید و در صورت عدم قبولی در آزمون مذکور قاعدتا راهی نداشتید و باید به کشور خود باز می گشتید. اما قوانین جدید فرانسه برای تحصیل دانشجویان بین المللی راهگشا شده است!

در حال حاضر می توان گفت که کشور فرانسه برای ورود به رشته های پزشکی و پیراپزشکی دیگر کنکور و آزمون ندارد.

مطابق قوانین جدید تحصیل در فرانسه برای تحصیل در رشته های مذکور 2 راه پیش روی دانشجویان بین المللی است :

راه اول ) برای داوطلبانی است که صرفا بصورت تخصصی برای ورود به رشته های پزشکی ، داروسازی ، دندانپزشکی ، مامایی و فیزیوتراپی تلاش می کنند :

در این حالت در همان سال اول شما فقط دروس مربوط به پزشکی ( مانند بافت شناسی ، بیوشیمی ، ریاضی ، زیست و … ) را می خوانید و میانگین معدل دو ترم اول تعیین کننده ورود شما به این رشته هاست ( نه کنکور و آزمون ورودی ).

لذا اگر

1 – 1 ) معدلتان کمتر از 10 شود ، باید به کشور خود بازگردید یا یک رشته دیگر با بخوانید تا بتوانید ویزا و مجوز اقامت تحصیلی خود را تمدید نمایید.

1 – 2 ) معدلتان بالای 10 و ممتاز باشد ، دانشگاههای فرانسه در رشته هایی که ذکر شد به شما پذیرش اعطاء می نمایند و قادر خواهید بود وارد کورس مورد نظر خود شوید.

1 – 3 ) معدلتان بالای 10 و ممتاز نباشد تا واجد الشرایط ورود به رشته های ذکر شده شوید، می توانید لیسانس مرتبط با پزشکی ( مانند لیسانس زیست شناسی ) را از سال دوم شروع کنید.

راه دوم ) برای داوطلبانی است که علاوه بر ورود به رشته های پزشکی ، داروسازی ، دندانپزشکی ، مامایی و فیزیوتراپی برای یک گرایش دیگر نیز تلاش می کنند

قانون جدید فرانسه به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد در سال اول تحصیل علاوه بر دروس پیشنیاز پزشکی ، دروس یک گرایش دیگر را به انتخاب خود بردارند. بنابرین اگر در پایان سال اول ، معدل دو ترمی که خوانده اید ، زیر 10 باشد، بر اساس آنچه که گفته شد، قاعدتا دولت فرانسه به شما اجازه گذراندن مجدد سال اول و تلاشی دیگر برای ورود به رشته های مرتبط به پزشکی را نمی دهد لکن این اجازه را دارید برای ورود به گرایشی غیر پزشکی که انتخاب کرده اید، دوباره سال اول را از نو بخوانید و در صورت قبولی گرایش مورد نظرتان را از سال دوم شروع نمایید.

به هر روی قوانین جدید تحصیل در رشته های مربوط به پزشکی در فرانسه باعث شده شما از فرصت بوجود آمده استفاده کنید اگر به هر دلیلی نتوانستید سال اول را آنگونه که خود می خواهید پشت سر بگذارید، راه برای ادامه تحصیل و موفقیت تان باز باشد.

تحصیل پزشکی در فرانسه و شرایط عمومی

فرانسه یکی از کشورهای اروپای غربی است که با نام جمهوری فرانسه شناخته می شود. فرانسه جز کشورهای است که هم به اقیانوس مدیترانه و هم به اقیانوس اطلس متصل است. این کشور یکی از بزرگ ترین کشورهای اروپای غربی به شمار می آید و از لحاظ وسعت سومین کشور در کل اتحادیه اروپا می باشد. پایتخت این کشور شهر پاریس و زبان رسمی آن فرانسوی می باشد. فرانسه با مساحتی در حدود  640 کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 67 میلیون نفر یکی از پرجمعیت ترین کشور ها در قاره اروپا می باشد. واحد پول فرانسه به یورو محاسبه می گردد. هر ساله متقاضیان بسیار زیادی جهت تحصیل در رشته های مختلفی از جمله تحصیل پزشکی در کشور فرانسه اقدام می کنند. این کشور پذیرای دانشجویان بین المللی از سراسر نقاط جهان می باشد. تحصیل پزشکی در فرانسه بر اساس نظام آموزش خاصی برگزار می شود و آموزش پزشکی در این کشور و هم چنین طول مدت آن متفاوت با دیگر کشورهای اروپایی می باشد که در ادامه توضیحات لازم جهت تحصیل در رشته های پزشکی در فرانسه خواهیم پرداخت.

در ادامه نموداری از تعداد دانشجویان بین المللی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه درسالهای 2011 و 2017 و مقایسه این دو را مشاهده می کنید.

تحصیل پزشکی در فرانسه و شرایط ورود به رشته پزشکی

تحصیل پزشکی در فرانسه به سه دوره تقسیم بندی می شود:

  • دوره اول که یک تا دو ساله بوده و با نام PCEM شناخته می شود.
  • دوره دوم که ۴ ساله می باشد و با نام DCEM شناخته می شود.
  • دوره سوم شامل پزشکی عمومی و تحصیل سایر تخصص ها می باشد.

در ادامه به توضیح تمامی این دوره ها جهت تحصیل پزشکی در فرانسه می پردازیم:

دوره اول برای دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی، فیزیوتراپی و مامایی مشترک است. در انتهای سال اول، میانگین معدل دور ترم سال اول است که تعیین کننده واجدالشرایط بودن شما ورود به این رشته هاست. پس باید توجه داشته که سخت ترین مرحله جهت تحصیل پزشکی در فرانسه سخت بودن ورود به این رشته است که خود تضمینی بر کیفیت سطح تحصیل پزشکی در این کشور است؛ هر چند قوانین جدید تحصیل در رشته های مربوط به پزشکی در فرانسه قدری این فرایند را تسهیل نموده است.

در دوره دوم که چهار ساله بوده، سال اول به آموزش پزشکی عمومی اختصاص می باید و سه سال بعدی در خصوص آموزش های مربوط به آسیب شناسی و درمان است که در دانشگاه پزشکی و بیمارستان ها تدریس می شوند.

در دوره سوم مدت زمان تحصیل پزشکی در فرانسه بستگی به تخصصی دارد که فرد انتخاب می کند. پزشکی عمومی معمولا 3 ساله بوده و تخصص بسته به نوع آن، حدود چهار تا پنج سال به طول می انجامد. از الزامات ورود به دوره سوم گذراندن دوره های نظری و کارآموزی می باشد و همچنین شخص می بایست دوره دوم را با موفقیت طی کرده باشد. مدت زمان کارورزی برای دوره پزشکی سه ساله می باشد و دانشجوی این رشته باید طرح خود را در کنار یک پزشک و در بیمارستان بگذراند. مدت زمان کارورزی تخصص با توجه به نوع آن، ممکن است حدود چهار تا پنج سال به طول بیانجامد.

 

تحصیل پزشکی در فرانسه و دانشگاه های پزشکی

یکی از اموری که در انتخاب مقصد مناسب برای تحصیل در رشته های پزشکی در خارج اهمیت دارد توجه به دانشگاه های آن کشور می باشد. دانشگاه های با رتبه عالی جهت تحصیل پزشکی در فرانسه وجود دارند که افراد بنا بر شرایط و علاقه خود می توانند برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند. در ادامه برخی از دانشگاه های برتر کشور فرانسه را مشاهده می نمایید:

لیست برترین دانشگاههای کشور فرانسه با رنکینگ بین المللی آنها


تحصیل پزشکی در فرانسه و مدارک لازم برای پذیرش

آن دسته از دانشجویان بین المللی که قصد دارند به منظور تحصیل پزشکی در فرانسه به این کشور مهاجرت نمایند می بایست در ابتدای امر پذیرش دانشگاه یا کالج مورد نظر را دریافت نمایند. متقاضیان تحصیل در دانشگاه های دولتی و رایگان فرانسه باید حتما مدرک B2 زبان فرانسوی جهت اخذ پذیرش داشته باشند. البته این امکان نیز وجود دارد که افراد برای تحصیل دوره های زبان در این کشور اقدام به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه نموده و پس از دریافت مدرک B2 زبان فرانسه جهت ادامه آغاز تحصیل در دانشگاه اقدام نمایند. به طور کلی مدارکی که بمنظور اخذ پذیرش جهت تحصیل پزشکی در فرانسه مورد نیاز خواهد بود عبارت است از:

  • آخرین مدرک تحصیلی فرد متقاضی
  • مدرک زبان فرانسه حداقل B2
  • تکمیل فرم درخواست ورود به رشته پزشکی

تحصیل پزشکی در فرانسه و هزینه های تحصیل

موضوعی که در خصوص تحصیل در رشته های پزشکی در فرانسه ممکن سوالی برایتان ایجاد کند هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. فرانسه سیستم تحصیل رایگان به زبان فرانسوی دارد به این شکل که اشخاص در صورت واجد شرایط بودن می توانند برای تحصیل به زبان فرانسوی در دانشگاه های رایگان این کشور اقدام نموده و گاها کمک هزینه زندگی نیز دریافت نمایند. هم چنین این امکان وجود دارد که به زبان انگلیسی و در دانشگاه های خصوصی این کشور نیز مشغول به تحصیل شوید. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه با توجه به رشته متغیر می باشد. مثلا هزینه تحصیل در رشته های هنر در فرانسه سالیانه حدود 8 هزار یورو هزینه دارد. همانطور که گفته شد هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه در دانشگاه های دولتی عملا رایگان بوده و هزینه ای کمتر از 1000 یورو در سال در بر دارد در حالی که این مبلغ در دانشگاه های خصوصی چیزی در حدود 10 هزار یورو در سال و یا حتی بالاتر می باشد. مقاله « هزینه های زندگی در فرانسه » اطلاعات جامع تری در خصوص هزینه ها در فرانسه به شما عزیزان ارائه می دهد.

تحصیل پزشکی در فرانسه و هزینه زندگی

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه های فرانسه را دارند باید پیش از ورود به خاک این کشور این موضوع را اثبات نمایند که توانایی ساپورت مالی خود جهت زندگی و تحصیل در این کشور را دارند و برای هزینه های یکسال زندگی خود در فرانسه مشکلی نخواهند داشت. مبلغ تمکن مالی که سفارت برای دانشجویان در نظر گرفته چیزی در حدود 700 الی 800 یورو در ماه برای زندگی در خارج از پاریس بوده و فرد باید برای ویزا شدن تمکن یکسال را در حساب خود نشان دهد. لازم به گفتن است که هزینه های زندگی در پاریس تقریبا دو برابر این مبلغ می باشد و اگر برای پاریس اقدام می کنید باید تمکن مالی بیشتری را نشان دهید.

هم چنین اگر قصد دارید با همراه برای تحصیل پزشکی در فرانسه اقدام کنید باید در نظر داشته باشید که میزان تمکن همراه هم از اهمیت برخوردار بوده و برای ویزا شدن اهمیت دارد.

در ادامه نمودار درصدی هزینه زندگی در یکی از شهرهای فرانسه (استراسبورگ) را مشاهده می کنید:

جدول متوسط هزینه های زندگی در کشور فرانسه

 

تحصیل پزشکی در فرانسه و سایر رشته های علوم پزشکی

همان طور که گفته شد فرانسه یکی از بهترین کشورها جهت تحصیل پزشکی و رشته های زیرشاخه این رشته می باشد که هم چنین امکان تحصیل رایگان را نیز برای دانشجویان بین المللی فراهم نموده است. زمانی که دانشجو برای تحصیل در رشته های داروسازی، دندان پزشکی، پرستاری و پزشکی در فرانسه اقدام می کند در سال اول تحصیل خود یک سری دروس مشترک با تمامی گروه های ذکر شده را باید به اتمام برساند و بعد از این یکسال در صورتی که میانگین معدل دو ترم از 10 بیشتر و ممتاز باشد می تواند برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود اقدام نماید.

  • داروسازی

تحصیل این رشته در فرانسه در دو مرحله صورت می گیرد که هر کدام این مراحل شامل 2 سال تحصیلی خواهند بود. مرحله اول تحصیل که سال های اول و دوم را شامل می شود در ارتباط با تدریس دروسی نظیر ریاضیات، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، زیست شناسی و سلامت عمومی می باشد. مرحله دوم نیز براساس تدریس هماهنگ چند رشته و همین طور خودآموزی در رابطه با علوم دارویی است که به دانشجویان این امکان را می دهد تا بر اساس علوم تدریس شده به متخصصین زیست شناسی و درمان تبدیل شوند.

  • دندان پزشکی

تحصیل در این رشته در فرانسه به دو زبان فرانسوی و انگلیسی امکان پذیر می باشد که البته افراد برای اثبات دانش زبان فرانسه خود مدارک TCF و یا TEF در سطح B2 را میبایست ارائه نمایند. دندان پزشکی در فرانسه حدودا  6 سال به طول می انجامد که در این مدت تمام کارآموزان باید تحت نظارت یک دندانپزشک متخصص کار نمایند. این دوره شش ساله شامل یک دوره دو سال، یک دوره سه ساله و نهایتا یک دوره یکساله است که در یکی از دانشکده های پزشکی فرانسه تدریس می شود.

  • پرستاری

تحصیل پرستاری در فرانسه در دانشگاه های این کشور و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر می باشد. طول مدت تحصیل کارشناسی پرستاری در فرانسه حدودا 3 الی 4 سال طول می کشد و اگر قصد دارید که برای تحصیل دانشگاه های خصوصی را انتخاب کنید میبایست هزینه ای در حدود 9.800 دلار در سال بپردازید.

مدت زمان تحصیل پزشکی در فرانسه قدری طولانی است. برای تحصیل در رشته های پزشکی ، داروسازی ، دندانپزشکی حدودا 9 سال تحصیل می کنید و در این 9 سال شما به سطح پزشک عمومی خواهید رسید و در صورت تمایل می توانید در ادامه در گرایش خاصی از تخصص پزشکی تحصیل نمایید. اما مدت زمان رشته هایی مانند فیزیوتراپی یا مامایی در فرانسه 5  سال است.

 

تحصیل پزشکی در فرانسه و دریافت ویزا

از دیگر مواردی که برای تحصیل پزشکی در فرانسه از اهمیت بالایی برخوردار است اخذ ویزای تحصیلی این کشور می باشد. افرادی که قصد دارند به مدت بالاتر از شش ماه در فرانسه به منظور تحصیل اقامت داشته باشند باید برای ویزای اقامت تحصیلی طولانی مدت (Visa de long séjour etudes) اقدام نمایند. این ویزای تحصیلی فرانسه برای طول مدت تحصیل شما اعتبار دارد و به اختصار VLT-TS نامیده می شود. پس از ورود به فرانسه می بایست در اداره مهاجرت فرانسه فرانسه ثبت نام نموده و برای تایید ویزای خود معاینات پزشکی را انجام دهید. هم چنین بعد از گذشت یک سال از تحصیل تان می بایست برای کارت اقامت رسمی فرانسه درخواست نمایید. برای دریافت ویزا جهت تحصیل پزشکی در فرانسه مدارکی به شرح زیر مورد نیاز خواهد بود:

  • پاسپورت با 6 ماه اعتبار به همراه کپی پاسپورت های قبلی
  • دو عدد عکس پاسپورتی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • اصل نامه پذیرش رسمی از دانشگاه
  • رسید بانکی جهت ارائه تمکن مالی
  • بلیط سفر به فرانسه
  • بیمه درمانی
  • عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان فرانسه (درصورت درخواست برای دانشگاه)
  • آخرین مدرک تحصیلی

تحصیل پزشکی در فرانسه و بررسی ویزای الحاق همراه

یکی از مواردی که افراد به هنگام مهاجرت تحصیلی باید حتما به آن توجه نمایند امکان اخذ ویزای همراه است. در اکثر پروسه های تحصیلی همسر و فرزندان فرد متقاضی تحصیل در کشور مورد نظر می توانند همراه با او به کشور مورد نظر وارد شود. در پروسه ویزای تحصیلی فرانسه نیز این امکان برای همسر و فرزند زیر 5 سال فرد متقاضی وجود دارد که بتوانند به عنوان همراه با فرد اصلی اقدام نمایند. البته باید حتما متذکر شویم که همسر فرد دانشجو به عنوان همراه به هیچ عنوان اجازه کار در فرانسه را نخواهد داشت و از ابتدا باید هزینه های زندگی خود را به همراه داشته باشد. فرزند متقاضی نیز می تواند در مدارس دولتی این کشور مشغول به تحصیل شده و از امکان تحصیل رایگان در فرانسه بهره مند شود.

تحصیل پزشکی در فرانسه و کار پس از تحصیل

از جمله موضوعاتی که می بایست حتما در هنگام مهاجرت از طریق تحصیل در نظر داشته باشید امکان کار پس از تحصیل است. افرادی که به منظور تحصیل پزشکی در فرانسه اقدام به اخذ پذیرش می کنند می توانند بعد از اتمام تحصیل به مدت 1 تا 2 سال در این کشور باقی مانده و دنبال کار بگردند که البته مدت زمان دقیق آن می بایست توسط اداره مهاجرت کشور فرانسه تایید شود.
مجوز Séjour Provisoire de یا APS به شما اجازه می دهد تا بعد از اتمام تحصیل در فرانسه بمانید و به دنبال کار بگردید و در صورت یافتن کارفرما نوع اقامت خود را تغییر دهید. برای اخذ APS میبایست حداقل 4 ماه پیش از انقضای اقامت دانشجویی تان، فرم درخواست را تکمیل نمایید.

نکته دیگر توجه به نرخ بیکاری فرانسه است. نرخ بیکاری این کشور طی دو سه سال گذشته کاهش خوبی داشته و در آگوست 2019، 8.5 درصد بوده است.




Scroll to Top