اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: فرانسه

تحصیل در مدارس فرانسه، شرایط و هزینه ها

تحصیل در مدارس فرانسه، شرایط و هزینه ها

آموزش زبان فرانسه اصفهان

فرانسه از دیرباز مقصد تحصیلی بسیاری از افراد در سرتاسر جهان بوده است. این کشور به دلیل تمرکز بالا روی فرهنگ و هنر، سرمایه گذاری قابل توجهی روی نظام آموزشی و دانشگاه ها و مدارس خود کرده است و در نتیجه مدارس و دانشگاه های این کشور در سطح جهان معتبر و شناخته شده هستند. امکان تحصیل به زبان فرانسوی و انگلیسی و همچنین وجود مدارس رایگان و خصوصی در این کشور اروپایی زیبا، افراد بسیاری را مشتاق به تحصیل در مدارس این کشور نموده است. به منظور تحصیل در مدارس فرانسه می بایست درباره شرایط، هزینه ها، پشی نیازها و آینده تحصیلی دانش آموز در کشور فرانسه آگاهی کسب نمود. لذا ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا تصحیل در مدارس فرانسه را از تمامی جهات بررسی نموده و به شما کمک کنیم تا بتوانید درباره تحصیل فرزندان در مدارس فرانسه تصمیم گیری نمایید.

شرایط عمومی تحصیل در مدارس فرانسه

آموزش زبان فرانسه اصفهان

بررسی نظام آموزشی کشور فرانسه قبل از اخذ تصمیم درباره تحصیل در مدارس فرانسه ضروری به نظر می رسد. مدارس فرانسه همانند دیگر کشورها مقاطعی را برای تحصیل دانش آموزان تعبیه نموده اند که در جدول زیر به خوبی شرح داده شده است:

مدرسه سن توضیحات
Ecole Maternelle و creches (مهد کودک) 2 تا 6 سالگی آموزش خواندن و نوشتن، آشنایی با اعداد، آموزش زبان خارجی، فعالیت های هنری
Ecole primaire یا Ecole élémentaire (مدرسه ابتدایی) 6 تا 11 سالگی شامل کلاس اول تا پنجم آموزش(CP, CE1, CE2, CM1 و CM2 )
 خواندن و نوشتن، زبان فرانسه، ریاضیات، جغرافیا، تاریخ، هنر، زبان خارجه
“هفته تحصیلی از دوشنبه تا شنبه”
Collège (متوسطه اول) 11 تا 15 سال در پایان این دوره از دانش آموزان آزمونی تحت عنوان brevet (نوعی GCSE) اخذ می شود که بسته به نتایج، دانش آموز مجوز حضور در متوسطه دوم و یا lycée professionnel صادر خواهد شد.
زبان فرانسه، ریاضیات، جغرافیا، تاریخ، هنر و موسیقی، زبان خارجه، حرفه و فن، ورزش، علوم
Lycée (متوسطه دوم) 15 تا 17 سال شامل lycée general، lycée classique و lycée technique
در پایان این مقطع از دانش آموزان آزمونی به نام baccalauréat یا bac که معادل دیپلم است گرفته خواهد شد.
Lycée professionnel  یا Lycées Pros  (مدارس فنی و حرفه ای) 15 تا 17 سال امکان ورود مستقیم به بازار کار پس از فارغ التحصیلی
در دو نوع baccalauréat professionne یا bac pro (نظری-عملی) شامل دروس عادی متوسطه بعلاوه دروس عملی، و Brevet d’enseignement professionnel (BEP) یا certificat d’aptitude professionnel (CAP) برای کارآموزی (مشاغل فنی، ساختمانی، کشاورزی، باغبانی)

نحوه نمره دهی و قبولی در دورس مدرسه به این صورت است که دانش آموزانی که موفق به اخذ نمره 10 از 20 شوند قبول محسوب می شوند. به افرادی که نمره ای بین 8 تا 10 را اخذ نموده باشند شانس آزمون مجدد داده خواهد شد، و افرادی که نمره پایین تر از 8 اخذ نمایند مردود تلقی شده و ملزم به تحصیل مجدد در آن سال تحصیلی می باشند. در پایان دوره متوسطه به دانش آموزان مدرک دیپلم L یا نظری، ES یا اقتصاد و S یا علوم داده خواهد شد.
لازم به ذکر است که مدارس فرانسه به دو نوع عمومی و خصوصی تقسیم بندی می شوند که در مدارس عمومی زبان تحصیل به فرانسه بوده و در مدارس خصوصی به زبان انگلیسی می باشد. همچنین مدارس خصوصی با توجه به بین المللی بودنشان برخلاف مدارس دولتی، به صورت شبانه روزی می باشند.
جالب است بدانید که برخلاف مدارس ایران، مدارس فرانسه آموزش اجباری مسائل دینی ندارند و این دروس به صورت اختیاری در مدارس تدریس می شوند. در مبحث بعدی شهریه تحصیل در مدارس فرانسه را بیان نموده و چند مورد از برترین مدارس فرانسه را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

معرفی بهترین مدارس فرانسه برای تحصیل به همراه هزینه تحصیل در آنها

آموزش زبان فرانسه اصفهان

در کشور فرانسه بیش از 80 درصد دانش آموزان در مدارس دولتی این کشور مشغول به تحصیل هستند. تحصیل در مدارس دولتی در فرانسه به زبان فرانسوی بوده و رایگان است (از دانش آموزان بین المللی تنها هزینه خوابگاه و خدمات اخذ می شود). ولی برای تحصیل در مدارس خصوصی پرداخت شهریه برای تحصیل الزامیست. مدارس خصوصی در فرانسه écoles sous contrat نامیده می شوند و از نظر نگهداری مستقل، و از لحاظ آموزشی تابع نظام آموزشی کشور فرانسه هستند.
مدارس خصوصی شبانه روزی در فرانسه هزینه کمی را از شهروندان فرانسوی تحت عنوان هزینه اسکان و خدمات (حدوداً 430 یورو در ماه، معادل5.160 یورو در سال) دریافت می نمایند. در عوض، دانش آموزان بین المللی جهت تحصیل در این مدارس ملزم به پرداخت شهریه می باشند. به طور کلی میانگین هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی و بین المللی فرانسه را می توان بین 30 تا 40 هزار یورو در نظر گرفت. درست است که مدارس فرانسه بورسیه تحصیلی اعطا نمی نمایند، ولی مدارس خصوصی در فرانسه برای دانش آموزان نخبه و دارای پشتکار علمی بالا در طول تحصیل تخفیف در شهریه و حتی کمک هزینه زندگی نیز در نظر می گیرند. در جدول زیر می توانید برترین مدارس فرانسه برای تحصیل دانش آموزان را مشاهده نمایید:

مدارس دولتی فرانسه مدارس بین المللی فرانسه
Lycée Saint Joseph Public School ETRE ET DÉCOUVRIR ECOLE INTERNATIONAL BILINGUAL MONTESSORI SCHOOL
Lycée Sainte Marie Public School PRUNELLE SCHOOL MONTESSORI BILINGUAL
Lycée Blanche de Castille Public School LENNEN BILINGUAL SCHOOL
Lycée Sainte Agnès Public School OPEN SKY INTERNATIONAL
Lycée Louis Querbes Public School MARYMOUNT INTERNATIONAL SCHOOL PARIS
Lycée Bourg Chevreau St Anne Public School BILINGUAL INTERNATIONAL SCHOOL OF PARIS

 

شرایط اسکان دانش آموزان در مدارس فرانسه

آموزش زبان فرانسه اصفهان

نحوه اسکان دانش آموزان در فرانسه بخصوص برای والدین آنها از اهیمت بالایی برخوردار است. اسکان دانش آموزان در فرانسه به دو صورت Home stay  (اسکان در منزل اقوامی که به عنوان قیم دانش آموز در طول مدت تحصیل در فرانسه پذیرفته و تعیین شده اند) و یا خوابگاه های مستقر در مدارس شبانه روزی در فرانسه امکان پذیر است. در جدول زیر نوع اسکان در فرانسه مشخص شده است:

سن 7 روز هفته بصورت Home stay (در منزل اقوام به عنوان قیم دانش آموز) 5 روز هفته در خوابگاه مدرسه (یکشنبه شب تا جمعه بعد از ظهر) 5 روز هفته در خوابگاه مدرسه + 2 روز بصورت Home stay 7 روز هفته در خوابگاه مدرسه
14 بله خیر خیر خیر
15 بله بله بله خیر
16 تا 18 بله بله بله بله

در توضیح جدول بالا می بایست اشاره نمود که در مدل اسکان 5 روزه (یکشنبه شب تا جمعه بعد از ظهر) مدرسه موظف است تا در دو روز آخر هفته برنامه های گردشی و تفریحی مانند تماشای اپرا، بازدید از دیزنی لند پاریس، بازدید از گالری ها، بازدید از موزه ها، بازدید از برج ایفل، خرید از بازار فرانسه، و …. برای دانش آموزان در نظر بگیرد. میانگین هزینه خوابگاه های فرانسه بین 400 تا 800 یورو در ماه و میانگین هزینه اسکان بصورت Home stay در هر هفته 200 یورو است و اگر همراه با غذا نباشد در هر هفته 130 یورو باید پرداخت شود.

امکانات مدارس بین المللی فرانسه

آموزش زبان فرانسه اصفهان

همانطور که در بخش قبلی اشاره نمودیم، مدارس فرانسه برای دانش آموزانی که اسکان ترکیبی (5 روز در خوابگاه و 2 روز گردش) دارند برنامه های متنوع تفریحی در نظر گرفته اند که به آنها اشاره شد. همچنین افرادی که در خوابگاه های مدارس فرانسه سکونت دارند از امکاناتی مانند سالن غذاخوری، حمل و نقل رایگان ( در طرح 5+2)، اتاق کامپیوتر، اتاق تلویزیون و پیانو و ورزش سالنی بهره مند خواهند شد. قیم دانش آموزانی هم که در خانه های آنها و به صورت Home stay مستقر هستند ملزم به فراهم کردن امکانات رفاهی و تفریجی در حد معمول برای دانش آموزان می باشند.

ویزای دانش آموزی فرانسه

آموزش زبان فرانسه اصفهان

به منظور تحصیل در مدارس فرانسه، در ابتدا دانش آموز می بایست از مدرسه مورد نظر خود پذیرش تحصیلی اخذ نماید و سپس با در دست داشتن نامه پذیرش به سفارت مراجعه نماید تا درخواست اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را به همراه مدارک لازم تقدیم سفارت فرانسه نماید. ویزای تحصیلی فرانسه VLS-TS نام دارد که نوعی از ویزای بلند مدت فرانسه به شمار می رود و هر ساله تا پایان مدت تحصیل قابلیت تمدید دارد. طبیعی است که صحت و کامل بودن مدارک تحویل داده شده به سفارت، منجر به افزایش شانس اخذ ویزای تحصیلی فرانسه خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانش آموزی فرانسه به شرح زیر است:

 

پذیرش تحصیلی

فرم پر شده درخواست ویزای تحصیلی

مدرک مبنی بر سابقه سفر به فرانسه ( درصورت وجود)

عکس پاسپورتی

پاسپورت معتبر

شناسنامه

رضایت نامه از والدین

انگیزه نامه تحصیلی

گواهی سلامت

بیمه تحصیلی

تعیین وضعیت اسکان در طول مدت تحصیل

گواهی تمکن مالی

رسید پرداخت شهریه مدرسه

رسید پرداخت هزینه صدور ویزا به میزان 99 یورو (در سال 2020)

تمامی مدارک ذکر شده نیاز است تا به زبان انگلیسی و یا فرانسوی ترجمه شده و مهر دادگستری و وزارت امور خارجه را داشته باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت رسمی سفارت فرانسه در ایران مراجعه کنید:

/-فارسی-https://ir.ambafrance.org

ویزای همراه برای تحصیل در مدارس فرانسه

آموزش زبان فرانسه اصفهان

مهم ترین مساله برای والدینی که قصد دارند تا فرزندشان را برای ادامه تحصیل به فرانسه بفرستند، مساله ویزای همراه و امکان همراهی آنها با فرزندانشان در طول مدت تحصیل در مدارس فرانسه است. برخی کشورها برای والیدن افراد زیر 18 سال مشغول به تحصیل در مدارس در کشورشان امکانی را فراهم نموده اند تا با اخذ ویزایی به نام گاردین هر دوی آنها و یا یک نفر از آنان به فرانسه مراجعت نموده و در نزدیکی فرزندانشان باشند. ولی متاسفانه این امکان در کشور فرانسه وجود ندارد و دولت فرانسه تنها امکان ویزای همراه در مقطع دانشگاهی و آن هم برای همسر و فرزندان دارنده ویزا را فراهم نموده است. والدین گرامی می توانند از طریق اخذ ویزای توریستی 90 روزه فرانسه و یا اقدام از طریق روش خود حمایتی فرانسه در کنار فرزندانشان در فرانسه حضور داشته باشند. خود حمایتی فرانسه روشی است که طی آن افراد تنها با نشان دادن سرمایه لازم و نه پرداخت آن به دولت فرانسه، می توانند اقامت فرانسه را اخذ نموده و در این کشور سکونت داشته باشند.

مزایای تحصیل در مدارس فرانسه

آموزش زبان فرانسه اصفهان

نظام آموزشی فرانسه دارای مزایایی است که دانش آموز و والدین وی را مجاب به تحصیل در مدارس این کشور می نماید. مزایایی که هر مدارس فرانسه را همانند مدارس کشورهای انگلستان، کانادا و اتریش به مقصد از مقاصد اصلی دانش آموزان بین المللی از سرتاسر جهان تبیدل نموده است.

از جمله مزایای تحصیل در مدارس فرانسه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رایگان بودن تحصیل به زبان فرانسوی

امکان اسکان به دو صورت Home stay و خوابگاهی

امکان تحصیل رایگان در فرانسه پس از اتمام تحصیل

امکان زندگی در یکی از محبوب ترین و بهترین کشورهای اروپایی

فرهنگ و هنر غنی کشور فرانسه

امکان ورود به بازار کار پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در فرانسه

آموزش با جدیدترین متد اروپایی




Scroll to Top