اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: آلمانی

تحصیل داروسازی در آلمان

تحصیل رشته‌های علوم پزشکی در خارج از کشور، همواره مورد استقبال دانشجویان قرار دارد که یکی از این رشته‌ها،رشته داروسازیرشته داروسازی است. تحصیل داروسازی در آلمان، برای بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان رویایی است. کسانی که آلمان را به‌عنوان یک تجربه بین‌المللی با ارائه محیط‌های عالی تحصیلی، آزمایشگاه‌های عملی ابتکاری و در دسترس، اساتید و محققان دارای درجه بالا و هزینه‌های کم به علت امکان تحصیل رایگان در آلمان انتخاب می‌کنند، هرگز پشیمان نخواهند شد!داروسازی در آلمان بخش مهمی از زنجیره مراقبت‌های بهداشتی این کشور است. کشور آلمان بازار کار گسترده‌ای را برای کسانی که تحصیل داروسازی در آلمان را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند، ارائه می‌دهد.

چرا داروسازی را در آلمان بخوانیم؟

برای تحصیل داروسازی در آلمان دلایل مختلفی وجود دارد ازجمله:

شرایط تحصیل داروسازی در آلمان

تحصیل داروسازی شامل پژوهش در آزمایشگاه‌ها، تحقیق و یادگیری در مورد شیمی مورداستفاده برای توسعه داروها خواهد بود. در طول دوره‌ها، دانش‌آموزان با اصول علوم دارویی آشنا می‌شوند. آن‌ها در زمینه‌های مرتبط مانند پزشکی، شیمی و زیست‌شناسی به کسب دانش خواهند پرداخت. در سال‌های پایانی تحصیل، رویکرد از دروس نظری به سمت دروس عملی تغییر می‌کند.

تحصیل داروسازی در آلمان، مانند تحصیل پزشکی در آلمان و دندانپزشکی در آلمان شامل قانون پذیرش محدود است. به این معنی که دانشگاه‌ها، در تعداد دانشجویانی که هرساله پذیرش می‌کنند، محدودیت دارند. بنابراین ممکن است نیاز باشد برای تحصیل داروسازی در آلمان در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های آلمان شرکت کنید و آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

دوره کارشناسی داروسازی در آلمان 

دوره استاندارد کارشناسی داروسازی در آلمان، شامل هشت ترم به‌علاوه یک سال عملی است. علاوه‌بر این، در طول تعطیلات ترم درمجموع ۸ هفته کارآموزی وجود دارد که حداقل چهار هفته از آن را باید در داروخانه بگذرانید. برنامه درسی داروسازی، شامل تجزیه‌وتحلیل دارویی، زیست‌شناسی دارویی و فناوری دارویی است. برای اولین بار، دانشجویان ترکیب پماد، کرم و … را در زمینه آموزش مبتنی‌بر دارو یاد می‌گیرند و آن‌ها را تولید می‌کنند.

در طول تحصیل کارشناسی داروسازی در آلمان، سه آزمون دولتی برگزار می‌شود. از ترم اول تا ترم چهارم، دانشجویان اصول علوم طبیعی، به‌ویژه شیمی و زیست‌شناسی را فرا می‌گیرند و پس از ترم چهارم در اولین آزمون دولتی شرکت می‌کنند. دومین آزمون دولتی در یک سال عملی است که دانشجویان باید شش ماه از آن را در داروخانه و بقیه زمان را در صنعت، بیمارستان‌ها و یا دانشگاه‌ها سپری کنند. پس‌ازآن سومین آزمون دولتی برگزار می‌شود. سپس، فارغ‌التحصیلان می‌توانند برای مجوز داروسازی درخواست دهند.

دوره تحصیلات تکمیلی داروسازی در آلمان

درجه “کارشناسی ارشد در داروسازی” اساساً به توسعه و تولید مواد دارویی، ایمنی بیمار و بسیاری از داروهای نجات‌بخش دیگر می‌پردازد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی، باید دوره کارشناسی داروسازی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید. تحصیل کارشناسی ارشد داروسازی در آلمان حدود ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد.

گرایش‌های داروسازی در آلمان

پنج گرایش اصلی داروسازی در آلمان وجود دارد:

  • شیمی دارویی
  • زیست‌شناسی دارویی
  • فناوری دارویی
  • داروسازی/سم‌شناسی
  • داروسازی بالینی

 شرایط ورود به رشته داروسازی در آلمان

در آلمان هر دانشگاه می‌تواند معیارهای ورود را به‌صورت مستقل تعیین کند. بنابراین، شرایط ورود به دوره داروسازی در آلمان بسته به دانشگاه انتخابی شما تغییر می‌کند. در زیر فهرستی از شرایط عمومی موردنیاز داوطلبان بین‌المللی برای تحصیل داروسازی در آلمان آورده شده است:

  • مدارک تحصیلی معادل: اگر دانشجوی بین‌المللی هستید، باید اطمینان حاصل کنید که مدارک تحصیلی قبلی شما مطابق با استانداردهای علمی اعمال‌شده در آلمان است. می‌توانید با دانشگاه خود، خدمات تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) یا ZAB تماس بگیرید تا ببینید آیا مدارک شما، معادل مدارک تحصیلی آلمان است یا خیر.

اگر مدرک شما در آلمان به رسمیت شناخته نشود و معادل مدارک تحصیلی آلمان نباشد، دانشگاه از شما می‌خواهد قبل از ورود به دوره کارشناسی، یک دوره آمادگی یک‌ساله کالج را بگذرانید. اما در صورتی‌که معادل مدارک تحصیلی آلمان باشد، می‌توانید تاییدیه ZAB آلمان را دریافت کنید.

  • تسلط به زبان: برای تحصیل داروسازی در آلمان بسته به دانشگاه مقصد می‌توانید به زبان انگلیسی یا زبان آلمانی تحصیل کنید. برای تحصیل داروسازی به زبان آلمانی باید در یکی از آزمون‌های زبان آلمانی مانند آزمون TestDaf یا آزمون DSH شرکت کنید. برای تحصیل به زبان انگلیسی نیاز به مدرک آزمون آیلتس یا آزمون تافل دارید.
  • نمرات آزمون‌های ورودی: برای پذیرش در برخی از دانشگاه‌های آلمان، باید در یک آزمون آزمایشی خاص شرکت کنید تا استعداد شما برای برنامه مطالعاتی خاصی که درخواست کرده‌اید، ارزیابی شود. اغلب دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی، آزمون TestAs و برای مقطع کارشناسی ارشد آزمون Gmat و آزمون GRE برگزار می‌کنند.

ثبت‌نام رشته داروسازی در دانشگاه‌های آلمان

پس از اخذ پذیرش، برای ثبت‌نام رشته داروسازی در دانشگاه‌های آلمان باید مدارک زیر را به امور دانشجویان دانشگاه تحویل دهید:

  • کپی گذرنامه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • عکس در اندازه گذرنامه
  • اثبات پوشش بیمه درمانی
  • اثبات مهارت زبان انگلیسی/یا آلمانی 

پس از ارائه چنین اسنادی:

  • شما یک گواهینامه ثبت‌نام (به‌عنوان شناسه موقت دانشجویی) دریافت می‌کنید.
  • شما برای پرداخت ترم یک برگه پرداخت الکترونیکی در ایمیل خود دریافت می‌کنید.
  • شناسه دانشجویی پس از تأیید پرداخت فیش ترم، از طریق پست به شما ارائه می‌شود.
  • دانشگاه با شماره شناسه دانشجویی شما یک حساب آنلاین برای شما باز می‌کند. این حساب دسترسی گسترده‌ای به خدمات داخلی دانشگاه، شبکه‌ها و منابع الکترونیکی خارجی مانند دوره‌های الکترونیکی، ثبت‌نام آنلاین دوره‌ها و امتحانات، کتابخانه الکترونیکی و سایر موارد می‌دهد.
 

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های برتر آلمان

تحصیل داروسازی در آلمان به‌طورمعمول برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان آلمانی در دانشگاه‌های دولتی رایگان است. تنها هزینه‌ای که آن‌ها باید بپردازند، هزینه ترمی است که دو بار در سال پرداخت می‌شود و بسته به دانشگاه هر ترم مبلغ ۲۰۰ یورو تا ۳۰۰ یورو است. اما دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا که می‌خواهند در دانشگاه ایالت فدرال بادن-وورتمبرگ تحصیل کنند، باید برای هر ترم شهریه ۱۵۰۰ یورو پرداخت کنند.

در بعضی از دانشگاه‌های آلمان، بورسیه تحصیلی به دانشجویان اعطا می‌شود. ممکن است دانشگاه شما نیز بورسیه‌ها و کمک ‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان خود در نظر گرفته باشد.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل داروسازی در آلمان

تعدادی از دانشگاه‌های برتر آلمان برای تحصیل داروسازی عبارتند از:

نام دانشگاهنام رسمی دانشگاهQS ۲۰۲۲هزینه ترمی
دانشگاه گوته فرانکفورت آم ماین Johann Wolfgang Goethe University Frankfurt am Main ۳۴۰ ۳۶۹/۸۹ یورو
دانشگاه فرایبورگ University of Freiburg ۱۷۲ ۱۵۰۰ یورو
دانشگاه کیل University of Kiel ۴۹۴ ۲۶۷ یورو
دانشگاه وورتسبورگ University of Würzburg   ۳۷۸ ۱۴۲/۷ یورو
دانشگاه آزاد برلین Free University of Berlin ۱۲۷ ۳۱۲/۸۹ یورو

دانشگاه‌های برتر آلمان برای تحصیل داروسازی


دانشگاه‌های ذکر شده در لیست دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ایران قرار دارند و اگر بعد از تمام شدن تحصیلات خود، قصد بازگشت و کار در ایران را دارید، برای معادل‌سازی مدارک خود دچار مشکل نمی‌شوید.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

علی‌رغم تحصیل رایگان در آلمان برای بسیاری از دانشجویان، هزینه‌ مهاجرت به آلمان و  زندگی در آلمان اجتناب‌ناپذیر است. به طور کلی، متوسط ​​هزینه‌های زندگی ماهانه یک دانشجو در آلمان حدود ۸۵۰ یورو است. این هزینه به سبک زندگی دانشجو نیز بستگی دارد. جدول زیر، ریز برخی از هزینه‌های زندگی دانشجویی آلمان را ارائه می‌دهد.

خدمات هزینه‌ها (ماهانه)
غذا ۱۶۸ یورو
حمل‌ونقل ۴۲ یورو
هزینه یک اتاق در خوابگاه‌های دانشجویی ۲۴۶ یورو
هزینه یک اتاق در یک آپارتمان مشترک ۳۶۳ یورو
اجاره آپارتمان شخصی ۳۸۹ یورو
تلفن، اینترنت و تلویزیون ۳۱ یورو
لوازم مطالعه ۲۰ یورو

هزینه زندگی در آلمان


لازم به ذکر است که برای تامین هزینه‌های زندگی دانشجویی، دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند می‌توانند ۱۲۰ روز در سال یا ۸ ساعت در روز کار کنند. کار در آلمان در ایام تعطیلات، برای دانشجویان هیچ محدودیتی ندارد. حداقل دستمزد دانشجوها در آلمان بر اساس قانون، ساعتی ۸/۵ یورو است.

دریافت ویزا برای تحصیل داروسازی در آلمان

مقامات آلمان بسته به هدف و طول دوره مطالعه، انواع مختلف ویزای تحصیلی آلمان را به متقاضیان تحصیل در آلمان ارائه می‌دهند.  انواع ویزاهای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

ویزای متقاضی دانشجویی آلمان

اگر برای یک دوره درخواست داده‌اید و نامه تأیید دارید، اما هنوز پذیرش رسمی دریافت نکرده‌اید، باید برای ویزای متقاضی دانشجویی آلمان اقدام کنید. همچنین درصورتی که باید در آزمون ورودی دانشگاهی در آلمان شرکت کنید، می‌توانید برای دریافت این ویزا درخواست دهید. ویزای متقاضی دانشجویی ۳ ماه اعتبار دارد، اما امکان تمدید آن برای ۶ ماه دیگر نیز وجود دارد. 

ویزای دانشجویی آلمان

اگر نامه پذیرش خود را از دانشگاه آلمانی دریافت کرده‌اید، می‌توانید برای ویزای دانشجویی آلمان به آدرس سفارت آلمان مراجعه کنید. این نوع ویزای آلمان معمولاً برای دوره‌های بیش از ۳ ماه صادر می‌شود. اگر مجبور به اقامت بیشتر هستید، باید به اداره ثبت‌نام بیگانگان در آلمان مراجعه کنید و مجوز اقامت دانشجویی آلمان را دریافت کنید.

مدارک لازم جهت درخواست ویزای متقاضی دانشجویی و ویزای دانشجویی آلمان

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای دانشجویی آلمان
  • گذرنامه معتبر
  • اثبات وضعیت مدنی (شناسنامه، گواهی ازدواج، شناسنامه کودکان، گواهی فوت همسر)
  • دو قطعه عکس باکیفیت
  • کپی ویزاهای قبلی (در صورت وجود)
  • اثبات محل اقامت در آلمان (شما باید اثبات کنید که در طول تحصیل در آلمان جایی برای اقامت دارید).
  • اثبات بیمه درمانی تحت پوشش دانشجویان برای کل مدت اقامت در آلمان
  • CV
  • انگیزه‌نامه: از طریق انگیزه‌نامه دلیل انتخاب دانشگاه، برنامه تحصیلی و هدف خود را توضیح دهید.
  • اثبات مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی: برای دوره‌های زبان آلمانی، دانشجویان بین‌المللی باید نمره TestDaf یا DSH ارائه دهند. درحالی‌که، برای دوره‌های به زبان انگلیسی، دانشجویان باید نمره TOEFL یا IELTS را ارائه دهند.
  • اثبات تمکن مالی: میزان تمکن مالی آلمان برای دانشجویان، حداقل ۱۰۳۳۲ یورو در سال یا ۸۶۱ یورو در ماه است.
 

شما باید یک حساب بانکی مسدود شده باز کنید و در این حساب مقداری پول بگذارید. تا مدت زمان مشخصی حق استفاده از این حساب را ندارید. این موضوع ضمانت تمکن مالی شما برای زندگی و تحصیل در آلمان است. برای افتتاح این حساب، می‌توانید از طریق سفارت آلمان اقدام کنید.

مدارک تکمیلی جهت درخواست ویزای متقاضی دانشجویی آلمان

  • گواهینامه‌های فارغ‌التحصیلی
  • نامه تأییدیه دانشگاه: این نامه معمولاً از طریق پست الکترونیکی از دانشگاه، درخواست موفقیت‌آمیز برای تحصیل را تأیید می‌کند.
  • گواهی شرکت در یک دوره مقدماتی: این گواهی، نامه تأیید ثبت‌نام در یک دوره زبان آلمانی (شامل حداقل ۱۸ ساعت درس در هفته) نامیده می‌شود.
  • گواهی اتمام تحصیل “Abitur”: که معادل مدارک تحصیلی آلمان است.

مدارک تکمیلی جهت درخواست ویزای دانشجویی آلمان

  • نامه پذیرش از دانشگاه: ارائه نامه پذیرش دانشگاه که درخواست شما برای تحصیل را تأیید می‌کند.
  • گواهینامه‌های آموزش قبلی: کلیه گواهینامه‌های آموزش رسمی و غیررسمی قبلی را ارائه دهید.

کار پس از تحصیل داروسازان در آلمان

برای کار به‌عنوان داروساز در آلمان، به تأیید دولت، به‌اصطلاح “تأیید” یا مجوز برای انجام حرفه داروسازی نیاز دارید. تصمیمات مربوط به رسمیت شناختن درجه داروسازی و اعطای مجوز فعالیت توسط مقامات ذیصلاح در هر یک از ایالت‌های جداگانه آلمان انجام می‌شود. شما می‌توانید فارغ از ملیت یا وضعیت اقامتی فعلی خود، برای دریافت مدرک داروسازی درخواست دهید. برای کار در آلمان به عنوان داروساز دو سناریو وجود دارد:

۱- اگر مدرک تحصیلی خود را در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا اخذ کرده‌اید، کار شما راحت است و اصول ارزیابی خودکار در مورد درجه داروسازی شما اعمال می‌شود. فرآیند ارزیابی خودکار در دستورالعمل پارلمان اروپا و شورای مربوط به رسمیت شناختن صلاحیت‌های حرفه‌ای تنظیم شده است.

۲- اگر تحصیلات خود را در کشوری خارج از اتحادیه اروپا اخذ کرده‌اید، مراحل تشخیص فردی را طی خواهید کرد. این فرایند ارزیابی می‌کند که آیا تحصیلات شما معادل مدرک آلمانی است یا خیر.

چنانچه مدارک تحصیلی شما با مدارک تحصیلی آلمان معادل نباشد، قبل از گرفتن مجوز کار به‌عنوان داروساز در آلمان، نیاز به معادل‌سازی مدارک خود خواهید داشت.

درآمد داروسازان در آلمان

فردی که به‌عنوان داروساز در آلمان کار می‌کند، معمولاً ماهیانه حدود ۴۶۰۰ یورو درآمد دارد. حقوق داروسازان بین ۲۱۱۰ یورو (کمترین) تا ۷۳۱۰ یورو (بالاترین) متغیر است. سطح تجربه مهمترین عامل در تعیین حقوق داروسازان است. طبیعتاً هرچه سال‌های تجربه و سابقه کار بیشتر باشد، دستمزد بالاتر می‌رود. به‌طور مثال، داروسازانی که تخصص آنها بین ده تا پانزده سال است، دستمزد معادل ۵۷۸۰ یورو در ماه دریافت می‌کنند که ۲۲ درصد بیشتر از فردی است که پنج تا ده سال سابقه کار دارند.

اخذ اقامت و شهروندی آلمان پس از تحصیل

پس از اتمام تحصیل در آلمان، می‌توانید اجازه اقامت خود را تا ۱۸ ماه تمدید کنید تا به‌دنبال کار مرتبط با تحصیل خود باشید. پس از پیدا کردن کار، باید برای اجازه اقامت آلمان یا بلوکارت آلمان اقدام کنید. در صورت اخذ بلوکارت حدود ۳ سال بعد و در غیراینصورت ۵ سال بعد، می‌توانید اقامت دائم آلمان را دریافت کنید.

پس از اخذ اقامت دائم آلمان، درصورت زندگی در آلمان و کار در این کشور به مدت هشت سال، می‌توانید برای شهروندی آلمان اقدام کرده و پاسپورت این کشور را بدست آورید.




Scroll to Top