اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

رشته معماری در ترکیه

♦ آموزشگاه زبان ترکی استانبولی اصفهان ♦

کشور ترکیه از گذشته تا به امروز به کشوری با معماری های زیبا و اعجاب انگیز معروف است. از آنجایی که معماری ساختمان ها در این کشور بسیار حائز اهمیت است، رشته معماری در ترکیه هم یکی از پر مخاطب ترین رشته ها در دانشگاه های این کشور است. البته به دلیل بالا بودن تعداد متقاضیان رشته ی معماری، اساتید درجه یک در سطح دنیا، این رشته را در ترکیه تدریس می کنند. تحصیل در ترکیه به دلیل بالا بودن استاندارد های دانشگاه های این کشور از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و شما میتوانید با شرایطی بسیار مقرون به صرفه شانس تحصیل در دانشگاه های مدرن و مجهز را داشته باشید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

  • شرایط تحصیل در رشته معماری در ترکیه
     
  • هزینه تحصیل در رشته معماری در ترکیه
     
  • رشته معماری در ترکیه
    • ارشد معماری در ترکیه
    • دکتری معماری ترکیه
  • دانشگاه معماری در ترکیه
    • بهترین دانشگاه معماری در ترکیه
  • بازار کار معماری در ترکیه
    • درآمد معماری در ترکیه
    • پیشنهاد می‌کنم مقالات زیر رو هم ببینید:

شرایط تحصیل در رشته معماری در ترکیه

رشته معماری یکی از رشته های زیر شاخه ی مهندسی است که در بیشتر دانشکده های فنی و مهندسی در سطح جهان و خصوصا ترکیه تدریس می شود. برای تحصیل در رشته معماری نیازی به پذیرش در دانشگاه خاصی وجود ندارد. شما می توانید با کمی مطالعه درباره دانشکده های مهندسی ترکیه، یک دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنید. اولین گام برای تحصیل در رشته معماری در ترکیه دانستن زبان است. بسیاری از دانشگاه ها به آموزش دانشجویان به زبان های ترکی و انگلیسی میپردازند و شما میتوانید با دانستن یکی از این دو زبان آینده ی تحصیلی موفقی داشته باشید.

برای قبولی در رشته معماری در ترکیه لازم است در آزمون ورودی ای که هر دانشگاه برای ورود دانشجویانش برگذار میکند شرکت نمایید. می بایست حداکثر نمره قبولی را کسب کنید تا بتوانید وارد دوره ی 4 یا 5 ساله ی BA یا همان Bachelor of Art شوید (که معادل لیسانس است). کسانی که نمرات متوسط آزمون ورودی دانشگاه را دریافت کنند وارد دوره ی 2 یا 3 ساله ی AA یا همان Associates degree می شوند (که معادل کاردانی است).

برای تحصیل در هر رشته ای و به خصوص رشته ی معماری لازم است، حداقل به میزان متوسطی اطلاعات درباره رشته مورد نظر داشته باشید. البته داشتن تجربه و گواهی های مرتبط هم امتیاز محسوب می شوند. معماران و طراحان باید با نرم افزار هایی از قبیل اتوکد و همچنین برنامه های کامپیوتری پایه مانند مجموعه مایکروسافت آفیس آشنایی داشته باشند.

نکته مهم: مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های ترکیه به دلیل اعتبار بسیار بالا هیچ نیازی به معادل سازی برای ادامه تحصیل در کشور های دیگر ندارند.

 

هزینه تحصیل در رشته معماری در ترکیه

اولین مبحث در بخش هزینه ها به خصوص در رشته معماری بحث داغ بورسیه یا همان (Fund) است. برای دریافت بورسیه تحصیلی که میزان قابل توجهی از هزینه های تحصیل شما را پوشش میدهد؛ لازم است برای مقطع لیسانس کمتر از 21 و برای فوق لیسانس کمتر از 30 سال سن داشته باشید. معدل آخرین مدرک تحصیلی شما نباید کمتر از 14 باشد و بهتر است به زبان ترکی استانبولی آشنا باشید؛ البته به جز شرایط ذکر شده باید رزومه خوبی هم داشته باشید (مانند مدارک بین المللی مختلف، مدرک زبان ترکی یا انگلیسی، توصیه نامه از اساتید معتبر و همچنین انگیزه نامه ای خوب و قوی نیز باید هنگام ثبت نام بنویسید )

شهریه دانشگاه های خصوصی هر سال تقریبا 20 درصد افزایش می یابد، اما خوشبختانه رشته معماری در ترکیه یکی از رشته های بسیار مقرون به صرفه است که می بایست برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی یا معماری در دانشگاه های دولتی سالانه مبلغی بین 500 لیر ترکیه (75 دلار امریکا) و 5000 لیر ترکیه (734.02 دلار امریکا) بپردازید. علاوه بر آن یک دانشجوی بین الملل یا خارجی در ترکیه ماهانه مبلغی در حدود 500–400 دلار امریکا را باید برای هزینه های اقامت، غذا، پوشاک، سرگرمی، حمل و نقل و تلفن هزینه در نظر بگیرند. هزینه کتاب و هزینه های اداری تقریبا 150–100 دلار امریکا در هر ترم هستند. (تمامی این هزینه ها را میتوان با کمی صرفه جویی و استفاده از راهکارهای دانشجویی به حداقل رساند). در ضمن باید بدانید که هزینه ی تحصیل در کشور ترکیه تا حدودی بستگی به زبان انتخابی شما برای تحصیل دارد. هزینه تحصیل به زبان ترکی با طبع حدود 300 – 400 لیر ارزان تر از تحصیل به زبان انگلیسی است. شهریه رشته معماری در ترکیه در دانشگاه های خصوصی هم بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی است.

 

رشته معماری در ترکیه

حدودا 15 دانشگاه به صورت تخصصی به آموزش رشته معماری در ترکیه می پردازند؛ که این تعداد بسیار زیاد و عالی است. این یعنی تقریبا در تمامی شهرهای ترکیه دانشگاهی وجود دارد که در آن رشته معماری تدریس شود. شما می توانید رشته ی معماری را در کشور ترکیه با دو زبان انگلیسی و ترکی فرا بگیرید؛ اما بد نیست بدانید که تحصیل در دانشکده هایی که بر پایه زبان ترکی هستند بسیار مناسب تر خواهد بود (از لحاظ هزینه). اگر زبان ترکی را برای تحصیل انتخاب نمایید در دانشگاه های بیشتری میتوانید انتخاب رشته نمایید. دانشگاه های کمی رشته معماری را به زبان انگلیسی در ترکیه تدریس می کنند و از شهریه های نسبتا بالایی برخوردار هستند. این دانشگاه ها اکثرا دانشگاه های خصوصی می باشد. فردی که قصد تحصیل در این رشته را دارد بسیار مهم است که از مهارت های هنری و خلاقیت بالایی برخوردار باشد و مطالعات خوبی در زمینه معماری انجام داده باشد.

 

ارشد معماری در ترکیه

دوره ی کارشناسی ارشد رشته معماری در ترکیه حدودا 2 سال طول میکشد و شامل 120 واحد درسی ست. علاوه بر این دانشجو می بایست همانند مقطع ارشد در ایران در پایان دوره پایان نامه ای ارائه کند. تقریبا ترم های تحصیلی ارشد در ترکیه در دو دوره برگزار می شوند:

  • از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای. دو هفته تعطیلات دانشگاهی نیز در این میان وجود دارد. تعطیلات تحصیلی برای کلیه مقاطع معمولا در فصل تابستان و بین ماه های جولای تا اکتبر اجرا میگردد.
  • اکثر دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه، در ماه اکتبر آغاز می شوند. با این وجود، گزینه های دیگری نیز برای دوره های پاره وقت وجود دارد که با توجه به هر دانشگاه، متفاوت خواهد بود.

هزینه تحصیل معماری در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود. طبیعی است که شهریه دوره هایی که به زبان انگلیسی برگزار می شوند، بالاتر از دوره های زبان ترکی هستند. علاوه بر این، شهریه دانشگاه های خصوصی به مراتب بیشتر از شهریه دانشگاه های دولتی است. هزینه ی تحصیل در دوره ی ارشد رشته معماری در ترکیه به زبان انگلیسی چیزی در حدود پانصد یورو می باشد. هزینه برای دانشگاه هایی بر پایه ی زبان ترکی تدریس می کنند در حدود 100 تا 200 یورو کمتر خواهد بود.

 

دکتری معماری ترکیه

به این دلیل که ترکیه در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپاست سیستم تحصیل دکتری در ترکیه این کشور بسیار به دانشگاه های اروپایی شباهت دارد. برای مقطع دکتری معماری از فرآیند Bologna Process تبعیت میکند که کاملا مشابه کشور های اروپاییست. دوره ی دکتری به صورت تمام وقت حدودا 4 سال طول خواهد کشید و در نهایت با ارائه رساله ای که به تایید کمیته هیئت علمی دانشگاه میرسد، در مقطع دکتری معماری در ترکیه فارغ التحصیل خواهید شد. به طور کلی، ترکیه برای تحصیل در مقطع دکتری کشوری مقرون به صرفه است. متقاضیان می توانند با هزینه ای معقول در دانشگاه های این کشور که مورد تائید وزارت علوم ایران نیز هستند، تحصیل نمایند.

هزینه تحصیل دوره دکتری رشته معماری در ترکیه به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو برای هر ترم است. هزینه برای دوره هایی که به زبان ترکی ارائه می شوند همانطور که پیش تر گفتیم کمتر خواهد بود. اغلب دانشگاه های ترکیه در مقطع دکتری دانشجویان را با درصد های مختلفی بورسیه می کنند تا در هزینه تحصیل آن ها کمک کنند.

 

دانشگاه معماری در ترکیه

همان طور که گفتیم دانشگاه های زیادی به آموزش رشته ی معماری در مقاطع مختلف می پردازند. شما میتوانید بر پایه ی زبانی که بر آن تسلط دارید و شهری که میخواهید در آن اقامت داشته باشید دانشگاه مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه لیست دانشگاه هایی که رشته معماری در ترکیه ارائه میدهند، آوردیم:

  • دانشگاه آتیلیم در آنکارا
  • دانشگاه اوزیگین در استانبول
  • دانشگاه کوچ در استانبول
  • دانشگاه یاشار در ازمیر
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه بوغازیچی در استانبول
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه فیرات در آلازیغ
  • دانشگاه بیلکنت در آنکارا
  • دانشگاه قاضی در آنکارا
  • دانشگاه بیلکنت آنکارا
  • دانشگاه کارادنیز تکنیک در ترابزون
  • دانشگاه کدیرهاش در استانبول
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه فنی ییلدز: (در سطح محلی یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه است و در استانبول قرار دارد)
  • دانشگاه فنی خاورمیانه: (یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در گرایش معماری به زبان ترکی است که در آنکارای ترکیه قرار دارد)
  • دانشگاه معمار سینان (این دانشگاه نیز کلیه گرایشات خود را به زبان ترکی ارائه می دهد و در استانبول قرار دارد)

 

بهترین دانشگاه معماری در ترکیه

باید بدانید که برای رشته معماری در ترکیه تنها یک دانشگاه که بهترین باشد وجود ندارد و خوشبختانه تعدادی از دانشگاه هایی که در بالا نام بردیم جزو بهترین دانشگاه های معماری در ترکیه و البته در سطح جهانی هستند:

  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه یلدیز تکنیک
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه فیرات
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه کارادنیز تکنیک

 

بازار کار معماری در ترکیه

فارغ التحصیلان رشته معماری در ترکیه با بازار کار بسیار مستعد مواجه هستند. این موضوع میتواند مشوقی برای کسب نمرات بالا در دوره تحصیل باشد. معماران در کشور ترکیه علاوه بر طراحی ساختمان ها میتوانند به طراحی سازه های تزئینی مانند آبنماها، لوازم و اکسسوری های قابل استفاده در ساختمان سازی بپردازند. علاوه بر اینها کسانی که در دوره تحصیل گرایش معماری داخلی را انتخاب نموده اند میتوانند در زمینه طراحی دکوراسیون های داخلی بسیار موفق باشند. خوشبختانه ترکیه در زمینه ی معماری فضای بیرون و داخلی بسیار پیشرفته است و با آغوشی باز خلاقیت و نوآوری معماران جوان را میپذیرد.

نکته مهم: معماری جزو رشته های پردرآمد در ترکیه است و میتواند از همان مقطع لیسانس سودآوری بالایی در را برای فارغ التحصیلان به ارمغان بیاورد.

 

درآمد معماری در ترکیه

خوشبختانه معماران در ترکیه از جایگاه بالایی برخوردارند و به همین جهت میزان حقوق دریافتی و متوسط درامد در ترکیه برای یک مهندس معمار مبلغ قابل توجهی است. حداقل حقوق مهندسان و فارغ التحصیلان رشته معماری در ترکیه چیزی در حدود هشتاد هزار و 329 لیر است و حداکثر حقوق نیز برابر با 141 هزار و 100 لیر در سال میباشد؛ که این میزان حقوق را میتوانیم با یک پزشک در استانبول مقایسه کنیم که حداقل حقوق پزشکان در استانبول 170 هزار لیر است. البته نسبت به مهارت و رزومه ای که شما کسب خواهید کرد درآمد شما نیز بسیار بیشتر خواهد بود و ممکن است از درآمد یک پزشک جراح نیز بیشتر باشد.

 

سوالات متداول تحصیل رشته معماری در ترکیه

آیا بعد از اتمام تحصیل رشته معماری در ترکیه می توان در ترکیه کار کرد؟

بعد از اتمام تحصیل شما میتوانید به شرکت ها کاریابی درخواست خود را ارسال نمایید تا آن ها با روابطی که دارند گزینه های ممکن را به شما پیشنهاد دهند.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل رشته معماری در ترکیه کدام ها هستند؟

دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه بوغازیچی، دانشگاه یلدیز تکنیک، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه فیرات، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه قاضی، دانشگاه کارادنیز تکنیک بهترین دانشگاه های ترکیه در رشته معماری هستند.

برای تحصیل رشته معماری باید از چه راه هایی اقدام کرد؟

آزمون SAT، آزمون YOS، پذیرش بدون کنکور، بورسیه تحصیلی ترکیه راه های تحصیل رشته معماری در ترکیه می باشد.




Scroll to Top