اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه

♦ آموزشگاه زبان ترکی استانبولی اصفهان ♦

تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه، تحصیل در یکی از رشته‌های تحصیلی پر تقاضا در ترکیه است. از آنجا که با پیشرفت تکنولوژی، کار با ابزار و تجهیزات الکترونیکی همواره در حال افزایش است، آینده کاری این رشته را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. بنابراین امکان کاریابی در ترکیه در رشته مهندسی برق نسبت به سایر مشاغل بسیار زیاد است. مهندسی برق، یکی از رشته‌های تحصیلی ارائه شده در دانشکده‌های مهندسی ترکیه است. برای تحصیل در این رشته، متقاضی به مدارک و شرایط خاصی نیاز دارد. به همین جهت ما در این مطلب از سخن سرایا به جزئیات مربوط تحصیل در این رشته و اطلاعات کلی نحوه ارائه آن در دانشگاه‌های برتر ترکیه می‌پردازیم.

 

چشم انداز رشته مهندسی برق ترکیه

مهندسی برق رشته‌ای است که با برق و فناوری مرتبط است و به مهندسان برق این امکان را می‌دهد که سیستم‌های الکتریکی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را طراحی کنند و یا آن را توسعه و تجهیز نمایند. برخی از زمینه‌های فرعی مهندسی برق شامل طراحی روشنایی، مهندسی انرژی، توان و اندازه گیری، شبکه‌ها، سیستم‌های الکتریکی هوشمند، سیستم‌های الکترونیک و غیره می‌شود. فارغ التحصیلان این رشته در طول دوره اموزش خود، یاد می‌گیرند که چگونه سیستم‌های برقی و اجزای دستگاه‌ها را از هم جدا کنند، نحوه عملکرد دستگاه‌ها چگونه است و نحوه تعمیر و توسعه آن‌ها را به چه صورت است. بنابراین کار مهندسان برق برای پیشرفت علم و توسعه آن بسیار مهم است.

به همین جهت افراد تحصیل در رشته مهندسی برق را در کشورهای مختلف انتخاب می‌کنند. یکی از کشورهای مورد علاقه ایرانی‌ها برای تحصیل در این رشته محبوب، ترکیه است چرا که افراد با اخذ لیسانس یا فوق لیسانس مهندسی برق به خاطر حساسیت شغلی و دانشی که در طول تحصیل کسب می‌کنند، امکان دسترسی به مشاغل پردرآمد ترکیه و سایر کشورهای آمریکایی و اروپایی را می‌یابند. برخی از محبوب‌ترین شاخه‌های این رشته عبارت‌اند از: مشاور آکوستیک، مهندس پخش، تکنسین CAD ، مهندس برق، مهندس شبکه، تحلیلگر سیستم و غیره.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مهندسی برق در ترکیه

 

شرایط تحصیل و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه در دانشگاه‌های مختلف این کشور متفاوت است. بنابراین شرایط تحصیل در این رشته پرطرفدار را در برخی از دانشگاه‌های برتر ترکیه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

تحصیل رشته مهندسی برق ترکیه در دانشگاه MEF استانبول

برای ثبت‌نام در دانشگاه MEF استانبول متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم (حداقل معدل ۱۲ از ۲۰) باشند و مدرک آن‌ها معادل مدرک دبیرستان‌های ترکیه و مورد تایید دانشگاه باشد. متقاضیانی که هنوز دیپلم دبیرستان خود را دریافت نکرده‌اند، با داشتن ریز نمرات سال آخر خود می‌توانند پذیرش مشروط بگیرند، تا زمانی که مدرک خود را اخذ و به دانشگاه ارائه می‌دهند. علاوه بر این، دیپلم‌های بین‌المللی مثل دیپلم IB ،Abitur و غیره نیز پذیرفته است. همچنین متقاضیان می‌توانند با داشتن یکی از موارد زیر در دانشگاه MEF استانبول ثبت‌نام کنند:

  • ارائه ریز نمرات سال پایانی دبیرستان ملی
  • نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه MEF استانبول
  • کسب نمره در یکی از آزمون‌های بین‌المللیSAT ،GCE ،ACT

 

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه MEF

رشته مهندسی برق در دانشگاه MEF به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. بنابراین باید مهارت زبان انگلیسی خود را با کمک ارائه یکی از مدارک زیر اثبات کنید:

  • آزمون TOEFL iBT با حداقل نمره ۸۰
  • آزمون PTE ACADEMIC با حداقل نمره ۵۹
  • آزمون CAE حداقل در سطح C
  • آزمون CPE حداقل در سطح C
  • شرکت در آزمون UDS ، KPDS یا آزمون YDS که توسط دانشگاه MEF برگزار می‌شود با حداقل نمره ۶۷

شهریه تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه MEF سالانه از ۲۷۴۶ دلار الی ۲۵۲۶۹ دلار متغیر است.

فارغ التحصیلان رشته برق دانشگاه MEF امکان استخدام شدن در سطح بین المللی را دارند. آن‌ها درحین تحصیل این توانایی را کسب خواهند کرد که تغییرات مثبت را در علوم تخصصی مهندسی برق ایجاد کرده و یا علم جدیدی در این زمینه تولید کنند.

 

تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه مدیپول استانبول ترکیه

برای تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه در دانشگاه مدیپول استانبول، داشتن مدرک دبیرستان و پیش‌دانشگاهی با حداقل معدل ۱۵ از ۲۰ ضروری است. سپس متقاضی باید نمره قبولی در یکی از آزمون‌های زیر را ارائه دهد.

  • ارائه نتیجه آزمون YÖS با کسب حداقل نمره ۶۰ از ۱۰۰
  • ارائه معدل دبیرستان با حداقل نمره ۶۰ از ۱۰۰
  • ارائه نتیجه آزمونSAT با کسب حداقل نمره ۱۰۰۰

 

زبان مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه مدیپول

آموزش در رشته‌های مختف دانشگاه مدیپول به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شود. تحصیل در رشته مهندسی برق به زبان انگلیسی است. داوطلبان می‌توانند درصورت نیاز، در دوره‌های مقدماتی زبان انگلیسی دانشگاه شرکت کرده و یا با یکی از روش‌های زیر از این دوره معاف شوند:

  • ارائه مدرک آزمون تافل یا نتایج معادل آن در سایر آزمون‌های بین‌المللی مهارت انگلیسی که توسط دانشگاه مدیپول موردتأیید است.
  • برای معافیت دانشجویان خارجی از برنامه مقدماتی، لازم است که آن‌ها حداقل سه سال شهروند کشوری بوده باشند که زبان مادری آن انگلیسی باشد و تحصیلات متوسطه خود را در موسسات آن کشور به پایان رسانده باشند.
  • دانش‌آموزانی که در پایان نیمسال دوم کلاس آمادگی زبان، امتحان مهارت را بگذرانند، می‌توانند از نیمسال دوم مدرسه در گروه‌های خود معاف شوند و دانشجویانی که در این امتحان موفق نشوند، باید تحصیلات خود را در کلاس آمادگی زبان ادامه دهند.

شهریه سالانه تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه مدیپول ۷۳۸۰ دلار است.

تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت امکان تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه را  به زبان انگلیسی فراهم کرده است. شرایط موردنیاز برای اخذ پذیرش در این دانشگاه و تحصیل در رشته مهندسی برق عبارت‌اند از:

  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان یا پیش‌دانشگاهی با حداقل معدل ۱۷/۵۰ از ۲۰
  • داشتن سطح پیشرفته آزمون GCE یا حداقل درجه سه در آزمون A Level
  • داشتن مدرک کارشناسی بین‌المللی(IB) با حداقل امتیاز ۲۸ از ۴۵
  • ارائه نمره آزمون SAT با حداقل امتیاز نمرات ۹۰۰ از ۱۶۰۰ در دروس ریاضی و مطالعه انتقادی و حداقل امتیاز ۵۰۰ از ۸۰۰ در دو بخش مربوط به رشته انتخابی.

زبان مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه در دانشگاه بیلکنت

تحصیل رشته مهندسی برق در دانشگاه بیلکنت به زبان انگلیسی است. بنابراین متقاضی برای اخذ پذیرش در این دانشگاه، باید مهارت زبان انگلیسی خود را با ارائه یکی از مدارک زیر اثبات کند:

  • مدرک آزمون آیلتس یا حداقل نمره ۶/۵
  • مدرک آزمون تافل (iBT) با حداقل نمره ۸۷

شهریه سال تحصیلی ۲۰۲۱ – ۲۰۲۲ رشته مهندسی برق دانشگاه بیلکنت

  • شهریه سالانه دانشجویان پذیرفته شده قبل از سال ۲۰۱۶ با محاسبه ۸% مالیات بر ارزش افزوده ۱۳۹۳۲ دلار و بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ۱۲۹۰۰ دلار است.
  • شهریه سالانه دانشجویان پذیرفته شده بعد از سال ۲۰۱۶ با محاسبه ۸% مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۴۷۲ دلار و بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ۱۳۴۰۰ دلار است.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه سابانجی

دانشجویانی که از مدارک معادل دبیرستان‌های ترکیه برخوردارند و کسانی که سال آخر تحصیل خود را در دبیرستان می‌گذرانند، درصورت داشتن شرایط لازم، می‌توانند برای اخذ پذیرش در دانشگاه سابانجی تقاضای پذیرش دهند. این شرایط عبارت‌اند از:

  • پرداخت هزینه ثبت‌نام آنلاین به مبلغ ۳۰ دلار
  • ارائه دیپلم دبیرستان یا پیش‌دانشگاهی با حداقل معدل ۱۴ از ۲۰ و ترجمه محضری آن به زبان ترکی یا انگلیسی.
  • ارائه ریز نمرات رسمی و مورد تایید توسط رییس دبیرستان
  • ارائه نمره قبولی آزمون مهارت زبان که توسط دانشگاه سابانجی گرفته شده است.
  • ارائه توصیه نامه‌ دانشگاهی (در صورت داشتن)
  • کپی مجوز اقامت ترکیه برای کسانی که دارای تابعیت خارجی هستند.
  • ارائه گواهی معادل‌سازی دیپلم از وزارت آموزش ترکیه (این گواهی تایید می‌کند که دیپلم یا تحصیلات دبیرستان متقاضی معادل مدارک تحصیلی ترکیه است)
  • ارائه نمره یکی از آزمون‌های GCE ،ACT یا SAT.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه سابانجی

تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه در دانشگاه سابانجی به زبان انگلیسی است. بنابراین متقاضی برای اثبات مهارت زبانی خود باید مدرک تافل با حداقل امتیاز ۸۰ ارائه دهد.

شهریه مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه سابانجی سالانه ۱۹۵۰۰ دلار است.

 

درآمد مهندس برق و الکترونیک در ترکیه


کمترین دستمزد دریافت شده در رشته مهندس برق ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۳۵۰۰ لیر در ماه و بیشترین حقوق دریافتی آن‌ها ۱۴۶۰۰۰ لیر در ماه بوده است. همچنین متوسط درآمد مهندسین برق و الکترونیک ترکیه ۹۲۶۰۰ لیر در ماه است. عوامل مختلفی همچون سابقه کار، محل خدمت، تحصیلات و غیره در افزایش و یا کاهش درآمد مهندس‌های برق در ترکیه تاثیرگذار است.

 

مشاغل مرتبط با رشته مهندسی برق

با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به مهندسان برق  و مشاغل مرتبط با این رشته افزایش پیدا کرده است. کسانی که تحصیلات خود را در این زمینه دنبال می‌کنند، این امکان را دارند تا در مشاغلی کار کنند که در آن سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که در ساخت آن‌ها از ابزارهای الکترونیکی و برقی مختلف استفاده شده است. یک مهندس برق مسیرهای شغلی زیادی در دسترس خواهد داشت و امکان کاریابی در صنایع مختلف را دارد. تعدادی از شغل‌ها و رشته‌های مرتبط با مهندسی برق عبارت‌اند از:

  • مهندس کنترل
  • مهندس پروژه
  • مهندس طراحی
  • مهندس ارتباطات

اخذ شهروندی ترکیه با تحصیل در رشته مهندسی برق


متقاضیانی که ۵ سال مداوم در ترکیه به صورت قانونی تحصیل می‌کنند، می‌توانند اقامت دائم ترکیه و شهروندی این کشور را کسب کنند. بنابراین افراد با ۵ سال تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک می‌توانند به شهروندی این کشور دست پیدا کند. هرچند که طبق قوانین شهروندی ترکیه برای اخذ پاسپورت ترکیه باید سال آخر اقامت افراد حتما اقامت کاری باشد.

مدت زمان لازم برای اخذ کارشناسی مهندسی برق ۴ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکتری ۴ سال است.

 

 

سوالات متداول

تحصیل در رشته مهندسی برق ترکیه به چه زبانی است؟

با توجه به دانشگاه انتخابی تحصیل در این رشته به هر دو زبان ترکی و انگلیسی میسر است.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل مهندسی برق کدام است؟

انتخاب بهترین دانشگاه به شرایط اختصاص متقاضی بستگی دارد. با این وجود دانشگاه‌هایی همچون بیلکنت، سابانجی، آیدین استانبول و غیره جزو دانشگاه‌های معتبری هستند که این رشته را ارائه می‌دهند.

آیا پس از فراغت تحصیل در رشته مهندسی برق می‌توان در ترکیه کار پیدا کرد؟

بله. به خاطر مسیرهای شغلی متنوعی که در این رشته وجود دارد، می‌توان بازار کار این رشته را در مقایسه با برخی دیگر از رشته‌ها مناسب ارزیابی کرد.




Scroll to Top