اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

آیا تحصیل در نروژ رایگان است؟

♦ آموزشگاه زبان نروژی اصفهان ♦

اگر به دنبال ادامه تحصیل در‌‌ دانشگاه‌های کشور نروژ هستید، حتماً تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که آیا تحصیل در نروژ رایگان است یا خیر.‌‌ خبر خوب را به شما بدهیم که دانشگاه‌های بین‌المللی بسیاری در کشور نروژ وجود دارند که امکان تحصیل رایگان و بدون پرداخت شهریه‌ی دانشگاهی را برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی فراهم ‌‌می‌کند.‌‌ نروژ یکی از مقصدهای محبوب تحصیلی برای دانشجویان ‌بین‌المللی به شمار‌‌ می‌آید،‌‌ چرا که‌‌ دانشگاه‌های این کشور‌ این امکان را فراهم کرده‌اند که تحصیل در نروژ رایگان‌‌ و بدون پرداخت‌‌ مبلغی به عنوان شهریه‌ی دانشگاهی باشد.‌‌ اما باید به این نکته‌ی مهم توجه کنید که با اینکه تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های ‌‌بین‌المللی‌‌ نروژ به صورت رایگان برای دانشجویان خارجی ممکن است ولی باید این نکته را مد نظر داشته باشید که‌ هزینه‌ی زندگی در این کشور بالا است.‌‌ باید بدانید که نروژ یکی است کشورهای گران اروپا به شمار ‌‌‌‌می‌آید.‌‌ با این حال تحصیل در نروژ‌‌ برای یک دانشجوی ‌‌بین‌المللی به دلیل اینکه‌‌ بسیاری از دانشگاه‌های نروژ‌‌ شهریه دریافت ‌‌‌نمی‌کنند، ‌‌‌‌می‌تواند مقرون به صرفه باشد.‌‌ دانشگاه‌های نروژ‌‌ درب خود را به روی تمام دانشجویان از سرتاسر جهان باز کرده‌اند و بدون توجه به ملیت و شرایط اقتصادی و اجتماعی دانشجویان ‌‌بین‌المللی از آنها پذیرش به عمل ‌‌‌‌می‌آورند.‌‌ هدف اصلی کشور نروژ ایجاد فرصت‌های برابر برای تما‌‌می ‌افرادی است که به تحصیل علم و دانش علاقه‌مند هستند.‌‌ در این متن‌‌ به معرفی دانشگاه‌هایی که بدون‌‌ دریافت شهریه‌ی دانشگاهی اقدام به پذیرش دانشجویان خارجی ‌‌‌‌می‌کنند، خواهیم پرداخت.‌‌ اگر ‌‌‌‌می‌خواهید بدانید که‌‌ در کدام دانشگاه‌ها تحصیل در نروژ رایگان است، پیشنهاد ‌‌‌‌می‌کنیم که متن زیر را با دقت دنبال نمایید.

تحصیل در نروژ رایگان

تحصیل در نروژ رایگان

در کدام دانشگاه‌ها تحصیل در نروژ رایگان است؟

همانطور که گفته شد، بسیاری از دانشگاه‌های نروژ امکان تحصیل‌‌ بدون پرداخت شهریه دانشگاهی را برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی‌‌ فراهم می‌کنند. در ادامه‌ی مطلب فهرستی از دانشگاه‌های بین‌المللی که بدون‌‌ دریافت شهریه دانشگاهی از دانشجویان خارجی پذیرش به عمل‌‌ می‌آورند را ارائه خواهیم داد.

تحصیل در نروژ رایگان

تحصیل در نروژ رایگان

دانشگاه علوم و فناوری ‌‌نروژ

( Norwegian University of Science and Technology )

دانشگاه علوم و فناوری نروژی یکی از دانشگاه‌های معروف کشور نروژ است که‌‌ شهریه‌ای بابت تحصیل‌‌ برای دانشجویان خارجی و بو‌‌می ‌خود تعیین‌‌‌‌ نمی‌کند.‌‌ با این حال باید دقت کنید که دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارند باید تامین مخارج زندگی در حین تحصیل را به عهده بگیرند. آن دسته از دانشجویانی که‌‌ اهل کشورهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند باید گواهی تمکن‌‌ خود را به دانشگاه ارائه دهند تا بتوانند نسبت به اخذ ویزای تحصیلی نروژ اقدام کنند.‌‌ گواهی تمکن مالی اثبات ‌‌‌‌می‌کند که‌‌ داوطلب‌‌ توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های مربوط به زندگی در کشور نروژ را در حین تحصیل در دانشگاه‌های این کشور دارد.

اسلو و کالج دانشگاهی علوم کاربردی آکرشوس

( Oslo and Akershus University Colloege of Applied Sciences )

تحصیل در این دانشگاه‌‌ رایگان است و دانشجویان هزینه‌ای بابت شهریه‌ی دانشگاه پرداخت نمی‌کنند.‌‌ امکان تحصیل رایگان در این دانشگاه برای دانشجویان نروژی و همچنین برای دانشجویان بین‌المللی‌‌ فراهم شده است.‌‌ با این حال باید توجه کنید که دانشجویان باید هزینه‌ای را به عنوان عضویت در دانشگاه پرداخت کنند.‌‌ این هزینه‌‌ بابت خدماتی مانند هزینه‌ی‌‌ خدمات ارائه شده توسط دانشگاه، عضویت در سازمان بهزیستی دانشجویی، استفاده از چاپگر‌ها و امکانات دانشگاه و … دریافت ‌‌‌‌می‌گردد.‌‌ این هزینه حدود ۶,۰۷۷ یورو در هر ترم است.‌‌ اگر به عنوان یک دانشجوی انتقالی در این دانشگاه تحصیل کنید، به صورت اتوماتیک از پرداخت این مبلغ معاف خواهید بود.

دانشگاه نوردلند

( University of Nordland )

دانشگاه نوردلند هیج‌‌ مبلغی را به عنوان شهریه دانشگاهی از دانشجویان اخذ نمی‌کند.‌‌ با این حال‌‌ دولت نروژ از دانشجویان غیر اروپایی و‌‌ دانشجویان اهل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌خواهد که‌‌ هزینه‌ی ناچیزی بابت زندگی‌‌ و تحصیل در نروژ پرداخت نمایند.‌‌ به همین دلیل‌‌ ‌‌دانشجویان بین‌المللی که اهل کشورهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، باید‌‌ به دانشگاه این مبلغ را پرداخت نمایند.

دانشگاه برگن

( University of Bergen )

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن

یکی دیگر از دانشگاه‌هایی که در آن تحصیل در نروژ‌‌ رایگان است، دانشگاه‌‌ برگن است که‌‌ هزینه‌ای بابت ‌‌شهریه دانشگاه ‌‌از دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کند.‌‌ تنها مبلغی که دانشجویان باید به دانشگاه پرداخت نمایند، هزینه‌‌‌ی عضویت‌‌ دانشجوی در این دانشگاه است. مبلغ‌‌ این هزینه حدود ۴,۴۱۹ یورو‌‌ است.‌‌ دانشگاه برگن یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور نروژ به شمار ‌‌‌‌می‌آید و بنابراین‌‌ تحصیل در آن بدون پرداخت شهریه دانشگاهی انجام‌‌‌‌ می‌پذیرد.‌‌ باید بدانید که امکان تحصیل رایگان در این دانشگاه برای دانشجویان نروژی و همچنین دانشجویان بین‌المللی فراهم شده است.

معرفی بهترین دانشگاه های نروژ و شرایط اخذ پذیرش از آنها

مدرسه تجارت نروژی

BI ( BI Norwegian Businness School (

مدرسه تجارت نروژی BI

مدرسه تجارت نروژی BI

مدرسه تجارت نروژی BI‌‌ امکان تحصیل بدون پرداخت شهریه‌ی دانشگاهی را برای دانشجویانی که از‌‌ دانشگاه‌های‌‌ مشترک با این دانشگاه به عنوان دانشجوی انتقالی تابستانی‌‌ به این دانشگاه‌‌‌‌ می‌آیند،‌‌ معاف ‌‌‌‌می‌کند.‌‌ آن دسته از دانشجویانی نیز که‌‌ به عنوان دانشجوی‌‌ دانشگاه‌های مشترک با مدرسه تجارت نروژی به شمار ‌‌‌‌می‌آیند‌‌، اما دانشجوی انتقالی محسوب نمی‌شوند، شامل ۵۰ درصد تخفیف در پرداخت شهریه دانشگاهی‌‌‌‌ می‌گردند.‌‌ باید اضافه کرد که مدرسه تجارت نروژی‌‌ چندین کمک هزینه تحصیلی را برای دوره‌های تابستانی خود اعطا‌‌ء می‌کند.‌‌ کمک هزینه‌های تحصیلی بر اساس رزومه و مدارک تحصیلی دانشجویان و همچنین شایستگی‌ها و نیاز مالی آنها اعطاء ‌‌می‌گردد.‌‌ کمک هزینه‌ی تحصیلی ‌‌‌‌می‌تواند کل مبلغ شهریه‌ی دانشگاهی یا بخشی از آن را تحت پوشش قرار دهد.

دانشگاه آرتیک‌‌ نروژ

( The Artic University of Norway )

دانشگاه آرتیک نروژ یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که‌‌ مبلغی را به عنوان شهریه‌ی دانشگاهی از دانشجویان ‌‌بین‌المللی دریافت نمی‌کند. با این حال دانشجویان‌‌ بین‌المللی باید در نظر بگیرند که هزینه‌ی زندگی در حین تحصیل در نروژ را باید پرداخت کنند.‌‌ همچنین‌‌ مبلغ کمی ‌بابت عضویت در دانشگاه از دانشجویان گرفته ‌‌‌‌می‌شود که معادل با ۴۶۳ یورو است.

دانشگاه علوم‌‌ کاربردی هدمارک

( Hedmark University of Applied Science )

دانشگاه علمی‌ کاربردی یکی از دانشگاه‌هایی است که‌‌ از دانشجویان ‌‌بین‌المللی نیز پذیرش ‌‌‌‌می‌گیرد‌‌ و برنامه‌های تحصیلی متنوعی را به آنها ارائه ‌‌‌‌می‌کند. این دانشگاه نیز مانند‌‌ بیشتر موسسات آموزشی عالی نروژ‌‌ هزینه‌ای بابت شهریه‌ی دانشگاهی از دانشجویان نروژی و همچنین دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کند.

کالج دانشگاهی لیلهامر

( Lillehammer University College )

اگر به دنبال تحصیل رایگان‌‌ در کشور نروژ هستید‌‌ باید بدانید که‌‌ این کالج نیز‌‌ امکان تحصیل‌‌ را برای دانشجویان ‌بین‌المللی بدون پرداخت شهریه‌ی دانشگاهی فراهم‌‌‌‌ می‌کند.‌‌ داوطلبان‌‌‌‌ می‌توانند جهت اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه‌‌ از اول ماه ‌‌‌‌می ‌برای تحصیل در ترم پاییز و از پانزدهم اکتبر برای تحصیل در ترم بهار اقدام کنند.‌‌ باید دقت کنید که مهلت زمانی تعیین شده برای درخواست اخذ پذیرش تحصیلی در رشته‌ها و مقاطع مختلف ‌‌می‌تواند‌‌ متفاوت از یکدیگر باشد.‌‌ بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق در مورد زمان ثبت نام برای هر رشته و مقطع تحصیلی خاص لازم است که به‌‌ وب‌سایت رسمی ‌دانشگاه مراجعه نمایید‌‌ و رشته تحصیلی مورد نظر خود را جستجو کنید.

مدرسه فناوری نروژی

MF ( MF Norwegian School of Theology )

مدرسه فناوری‌‌ نروژی MF نیز‌‌ مبلغی رت به عنوان شهریه دانشگاهی برای دانشجویان بین‌المللی تعیین نکرده است. اما باید به این نکته‌ی مهم توجه کنید که دانشجویانی که به قصد ادامه تحصیل وارد کشور نروژ ‌‌‌‌می‌شوند باید به اندازه‌ی کافی توانایی مالی داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های مربوط به عضویت دانشجویی، ثبت نام، اقامت، و هزینه‌های مربوط به زندگی در حین تحصیل را پرداخت کنند.‌‌ به غیر از مبلغ ناچیزی که بابت‌‌ هزینه‌های عضویت دانشجویی در دانشگاه و هزینه ثبت نام‌‌ دریافت‌‌ می‌شود،‌‌ هیچ مبلغی به عنوان‌‌ شهریه‌ی دانشگاه توسط دانشجویان پرداخت نمی‌شود.

کالج دانشگاهی مولد

کالج دانشگاهی مولد

کالج دانشگاهی مولد

یکی از دانشگاه‌های دیگری که‌‌ در آن تحصیل در نروژ‌‌ رایگان است،‌‌ کالج دانشگاهی مولد نام دارد.‌‌ این دانشگاه هزینه‌ای بابت‌‌ شهریه از دانشجویان نروژی یا دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کند.‌‌ با این حال آن دسته از دانشجویانی که اهل کشورهای اروپایی یا کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند، برای ورود به خاک کشور نروژ باید دارای ویزا باشند‌‌ و لازم است که گواهی تمکن مالی‌‌ خود را ارائه دهند.‌‌ گواهی تمکن مالی اثبات‌‌‌‌ می‌کند که داوطلب توانایی‌‌ پرداخت هزینه‌های زندگی به مدت یک سال تحصیلی یا یک ترم تحصیلی را‌‌ در نروژ دارد.‌‌ دانشجویان با ارائه گواهی تمکن مالی اثبات ‌‌‌‌می‌کنند که‌‌ حداقل ۸,۳۶۰ یورو در حساب خود برای تامین مخارج زندگی به مدت یک سال تحصیل در کشور نروژ را دارند.

آکاد‌‌می ‌هنر و طراحی برگن

( Molde University College – Specialized University in Logistics )

آکاد‌‌می‌هنر و طراحی برگن یکی از موسسه‌های آموزش عالی دولتی در کشور ‌‌نروژ به شمار‌‌ می‌آید. به همین دلیل دانشجویان این دانشگاه نیازی به پرداخت مبلغی به عنوان شهریه دانشگاهی را ندارند. تنها باید به این نکته توجه کرد که دانشجویان بین‌المللی باید توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های مربوط به زندگی در حین تحصیل در کشور نروژ را داشته باشد.

کالج دانشگاهی نارویک

( Narvik University College )

دانشگاه نارویک

دانشگاه نارویک

کالج دانشگاهی نارویک یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که در آن تحصیل در نروژ رایگان است. اما باید توجه کنید که به منظور اخذ اجازه‌ی مهاجرت تحصیلی به کشور نروژ، باید حدود ۸,۵۱۶ یورو در حساب بانکی نروژی خود داشته باشید. این مبلغ به عنوان گواهی تمکن مالی برای زندگی در حین تحصیل در کشور نروژ به شمار ‌‌‌‌می‌آید.

کالج دانشگاهی نسنا

( Nesna University College )

این دانشگاه نیز امکان تحصیل رایگان یا ارزان را برای دانشجویان‌‌ بین‌المللی فراهم‌‌‌‌ می‌کند. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از این دانشگاه به ملیت دانشجویان و رشته و همچنین مقطع تحصیلی که داوطلبان قصد ادامه تحصیل در آن را دارند، بستگی دارد.

کالج دانشگاهی

 NLA ( NLA University College )

این دانشگاه با هدف جذب دانشجویان‌‌ بین‌المللی بیشتر، شرایط مناسبی را برای تحصیل دانشجویان خارجی فراهم‌‌‌‌ می‌کند. به همین دلیل این دانشگاه‌‌ هزینه‌ی عضویت دانشجویی را نیز بسیار کاهش داده است. به طوری که هزینه‌ی عضویت در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی به مراتب کمتر از هزینه‌ی عضویت در دانشگاه‌های دیگر است. اما دانشجویان باید توجه کنند که هزینه‌های زندگی در حین تحصیل در نروژ مانند هزینه‌ی اجاره‌ی مسکن، تهیه‌ی ‌خوراک، خرید لوازم تحریر و مایحتاج زندگی، هزینه‌ی سفر و دیگر هزینه‌های زندگی به عهده‌ی خود دانشجو است.

 کالج دانشگاهی نورد تزوندلاگ

( Nord-Trøndelag University College )

در این دانشگاه دانشجویان هزینه‌ای بابت شهریه‌ی دانشجوی پرداخت نمی‌کنند. اما دانشجویان انتقالی باید توجه کنند که لازم است هزینه‌ی مربوط به شهریه‌ی ترم را به دانشگاه اصلی خود (در صورتی که دانشگاه اصلی آنها دارای شهریه است) واریز نمایند. با این حال دانشجویان باید توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی در حین تحصیل در نروژ را داشته باشند.

 

آکاد‌‌می ‌موسیقی نروژی ( Norwegian Academy of Music )

یکی دیگر از دانشگاه‌هایی که در آن تحصیل در نروژ رایگان و بدون پرداخت شهریه انجام‌‌‌‌ می‌پذیرد، آکاد‌‌می ‌موسیقی نروژی است. این دانشگاه هزینه‌ای بابت شهریه‌ی ترمیک از دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کند. با این حال باید دقت کنید که میانگین هزینه‌ی زندگی در شهر اسلو برای دانشجویان ‌ بین‌المللی حدود ۱۰۰۰ یورو در هر ماه است. بنابراین دانشجویانی که اهل کشورهای اروپایی یا کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند، باید با ارائه‌ی گواهی تمکن مالی نشان دهند که توانایی پرداخت هزینه‌های مربوط به زندگی در حین تحصیل در نروژ را دارند.

مدرسه اقتصاد ‌‌نروژ

( Norwegian School of Economics )

این دانشگاه یکی از اعضای آموزش عالی کشور نروژ به شمار ‌‌‌‌می‌آید. مدرسه اقتصاد نروژی هزینه‌ای بابت اپلای و پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دریافت نمی‌کند. تنها هزینه‌ای که دانشجویان پس از قبولی در این دانشگاه باید بپردازند حق عضویت در دانشگاه است که حدود ۶۵ یورو در هر ترم تحصیلی را شامل ‌‌‌‌می‌شود. این مبلغ باید قبل از ثبت‌نام دانشجویان برای شرکت در کلاس‌های درسی پرداخت گردد.

 مدرسه علوم تربیت بدنی نروژی

( Norwegian School of Sport Sciences )

این دانشگاه تنها دانشجویان انتقالی از دانشگاه‌های مشترک خود را برای تحصیل رایگان قبول‌‌‌‌ می‌کند. به منظور تحصیل به عنوان دانشجوی انتقالی در این دانشگاه باید از طریق دانشگاه اصلی خود اقدام نمایید.

مدرسه علوم دامپزشکی نروژی

( Norwegian School of Veterinary Science )

این دانشگاه نیز تنها دانشجویان انتقالی از دانشگاه‌های مشترک خود را برای تحصیل رایگان قبول‌‌‌‌ می‌کند. به منظور تحصیل به عنوان دانشجوی انتقالی در این دانشگاه باید از طریق دانشگاه اصلی خود اقدام نمایید.

دانشگاه علوم و فناوری نروژ

( Norwegian University of Science and Technology (NTNU)

دانشگاه علوم و فناوری نروژ یکی از بهترین دانشگاه‌هایی است که در آن تحصیل در نروژ رایگان است. با این حال دانشجویان باید هزینه‌های زندگی مانند هزینه‌ی تامین مسکن یا خوابگاه، هزینه‌ی خرید کتاب و لوازم تحریر، ‌هزینه تامین خوراک و مواد غذایی، هزینه‌ی سفر و حمل و نقل و دیگر هزینه‌های زندگی را خودشان تامین کنند. این دانشگاه بیش از ۴۰ رشته‌ی تحصیلی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی ارائه‌‌‌‌ می‌دهد. دانشگاه علوم و فناوری نروژ یکی از دانشگاه‌های ‌‌بین‌المللی بسیار عالی در کشور ‌‌نروژ به شمار‌‌ می‌آید و سالیانه دانشجویان ‌‌بین‌المللی بسیاری به منظور ادامه تحصیل در رشته‌ی مورد نظر خود به این دانشگاه مراجعه‌‌ می‌کنند.

دانشگاه طراحی و معماری اسلو

( Oslo School of Architecture and Design )

باید بدانید که دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه طراحی و معماری اسلو مبلغی را به عنوان شهریه به این دانشگاه پرداخت نمی‌کنند. اما باید به خاطر داشته باشید که به منظور اخذ اجازه‌ی اقامت تحصیلی به عنوان دانشجویی که اهل کشورهای اروپایی یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستید، باید دارای گواهی تمکن مالی باشید.

 کالج دانشگاهی استفولد

( Ostfold University College )

این دانشگاه امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان انتقالی از موسسات آموزش عالی خارجی و ‌‌بین‌المللی مشترک را فراهم‌‌ می‌کند. دانشجویان انتقالی از دانشگاه‌های‌‌ بین‌المللی دیگر می‌توانند در برنامه‌های تحصیلی و دروس ارائه شده به زبان انگلیسی در این دانشگاه شرکت کنند.

کالج دانشگاهی استورد/هاگساند

( Stord/Haugesund University College )

این دانشگاه بدون دریافت شهریه‌ی دانشگاهی از دانشجویان ‌‌بین‌المللی پذیرش به عمل ‌‌‌‌می‌آورد. برنامه‌های تحصیلی ارائه شده به زبان انگلیسی امکان تحصیل را برای دانشجویانی که از کشور‌های دیگر‌‌‌‌ می‌آیند و با زبان نروژی آشنایی ندارند، فراهم ‌‌‌‌می‌کند.

مرکز دانشگاهی در سوالبارد

( The University Centre in Svalbard )

آن دسته از دانشجویان‌‌ بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در نروژ را دارند، با اخذ پذیرش تحصیلی از مرکز دانشگاهی در سوالبارد ‌‌‌‌می‌توانند بدون پرداخت شهریه در این دانشگاه به تحصیل بپردازند. تنها مبلغی که دانشجویان باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند مبلغی معادل۶۵  یورو به عنوان هزینه‌ی عضویت در دانشگاه در هر ترم است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که هزینه‌ی زندگی در سوالبارد برابر با هزینه‌ی زندگی در مناطق دیگر مناطق کشور نروژ است.‌‌ میانگین هزینه‌ی تامین مسکن و خوراک و دیگر هزینه‌های زندگی حدود ۱۰۰۰ یورو در هر ماه برآورد‌‌‌‌ می‌شود.

 دانشگاه آگدر

( University of Agder (UiA )

دانشگاه آگدر

دانشگاه آگدر

این دانشگاه نیز امکان تحصیل رایگان و مقرون به صرفه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم‌‌‌‌ می‌کند. از طرفی دیگر دانشگاه آگدر طرف قرارداد با چندین موسسه‌ی آموزشی عالی دیگر در کل دنیا است و دانشجویان انتقالی این دانشگاه‌ها‌‌‌‌ می‌توانند به مدت ۱ تا ۲ ترم در این دانشگاه بدون پرداخت شهریه تحصیل کنند.

 دانشگاه اسلو

 University of Oslo (UiO )

دانشگاه اسلو

دانشگاه اسلو

با توجه به اینکه دانشگاه اسلو یک دانشگاه دولتی است، دانشجویانی که موفق به قبولی در این دانشگاه‌‌‌‌ می‌شوند نیازی به پرداخت شهریه‌ی دانشگاهی ندارند. با این حال بسیاری از دانشجویان باید مبلغ اندکی را به عنوان هزینه‌ی ثبت نام ترم که مبلغی حدود ۷۰ یورو است پرداخت نمایند. با پرداخت این مبلغ دانشجویان‌‌‌‌ می‌توانند از خدمات رفاهی و امکاناتی که دانشگاه برای دانشجویان فراهم کرده است بهره‌مند شوند. این دانشگاه یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های ‌‌بین‌المللی در کشور نروژ به شمار‌‌ می‌آید و سالیانه دانشجویان خارجی بسیاری را از کشورهای مختلف جهان پذیرش‌‌‌‌ می‌کند.

 دانشگاه استاوانگر

 University of Stavanger (UiS )

این دانشگاه در برنامه‌های تحصیلی بسیاری که دانشجویان بین‌المللی را حمایت ‌‌می‌کنند، عضویت دارد. برای مثال این دانشگاه دارای عضویت برنامه‌های اراسموس و نوردپلاس است. از طرفی دیگر این دانشگاه امکان نقل و انتقال دانشجو را با دیگر دانشگاه‌های بین‌المللی در سرتاسر جهان فراهم ‌‌‌‌می‌کند.

 

دانشگاه ترومسو

 University of Tromsø (UiT )

دانشگاه ترومسو یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور نروژ به شمار‌‌‌‌ می‌آید. بنابراین دانشجویان این دانشگاه مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت نمی‌کنند. این دانشگاه بیش از ۳۰ برنامه‌ی تحصیلی را در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه ‌‌‌‌می‌کند. همچنین برخی از رشته‌های تحصیلی نیز در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه ‌‌‌‌می‌شوند. این دانشگاه کمک هزینه‌های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان واجد شرایط در مقاطع تحصیلات تکمیلی اعطاء ‌‌‌‌می‌کند.

 

هزینه‌ی تحصیل در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ

باید گفت که در کشور نروژ بیشتر دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای بابت شهریه‌ی دانشگاهی از دانشجویان خارجی دریافت نمی‌کنند. بنابراین امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد و همچنین مقطع دکترا برای دانشجویانی که از سرتاسر کشور‌های جهان به قصد ادامه تحصیل به نروژ‌ ‌می‌آیند، بدون پرداخت شهریه‌ی دانشگاهی امکان پذیر است. به این ترتیب دانشجویانی که اهل کشورهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند نیز‌‌ می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی این کشور بدون پرداخت شهریه به ادامه تحصیل بپردازند. در بیشتر دانشگاه‌های نروژ تنها هزینه‌ای که دانشجویان باید پرداخت کنند، هزینه‌ی عضویت در اتحادیه‌ی دانشجویی است که باید به صورت کامل پرداخت شود. این هزینه با توجه به دانشگاه محل تحصیل بین ۳۰ الی ۶۰ یورو در هر ترم تحصیلی است.

شرایط تحصیل در نروژ: معرفی شهرهای دانشجویی و برترین دانشگاه‌های نروژ

با این حال برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نروژ باید شهریه‌ی دانشگاهی را پرداخت کرد. مبلغ شهریه‌ی در هر دانشگاه، با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی و همچنین رشته‌ی مورد نظر متفاوت از یکدیگر خواهد بود. با این حال هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور نروژ به صورت ‌‌میانگین به شرح زیر است:

دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های خصوصی نروژ مبلغی معادل ۷,۰۰۰ الی ۹,۰۰۰ یورو در سال را به عنوان شهریه‌ی دانشگاهی پرداخت ‌‌می‌کنند.

دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های خصوصی نروژ مبلغی معادل ۹,۰۰۰ الی ۱۹,۰۰۰ یورو در سال را به عنوان شهریه‌ی دانشگاهی پرداخت ‌‌می‌کنند.

باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که دانشگاه‌های نروژ کمک هزینه‌های تحصیلی مختلفی را به منظور حمایت و پشتیبانی از دانشجویان شایسته و واجد شرایط به آنها اعطاء می‌کنند. بهره‌مندی از کمک هزینه‌ی تحصیلی امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود و کمک می‌کند که دانشجویان بخشی از هزینه‌های تحصیل یا زندگی خود را تامین کنند.

 هزینه‌ی زندگی در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی

همانطور که قبل گفته شد، حتی در صورت قبولی در یک دانشگاه دولتی که از شما هزینه‌ای بابت شهریه دانشگاهی دریافت نمی‌کند، باید توانایی پرداخت هزینه‌ی زندگی در این کشور را داشته باشید. برای مثال باید هزینه‌های مربوط به اقامت، خرید کتاب و لوازم تحریر، تامین خوراک و پوشاک و خرید مایحتاج زندگی خود را در حین تحصیل در نروژ بپردازید. باید به این نکته توجه کنید که هزینه‌ی زندگی در نروژ در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی دیگر بالاتر است. با این حال زندگی در نروژ مزیت‌های بسیاری نیز دارد. چرا که نروژ استاندارد زندگی بسیار بالایی دارد و سطح رفاه و کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالا است. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی هزینه‌ی تحصیل و زندگی در مقصد تحصیلی مورد نظر است، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اقدام به انتخاب مقصد تحصیلی هزینه‌های تحصیل و زندگی در دانشگاه و شهر مورد نظرتان را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. در ادامه‌ی مطلب به صورت خلاصه به بررسی هزینه‌ی تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور نروژ خواهیم پرداخت.

هزینه زندگی در نروژ

هزینه زندگی در نروژ

هزینه زندگی در یکی از مرفه‌ترین، شادترین و زیباترین کشورهای دنیا

به صورت ‌‌میانگین‌‌ می‌توان گفت که برای زندگی در کشور نروژ باید حدود ۸۰۰ الی ۱,۴۰۰ یورو در ماه به عنوان هزینه‌های زندگی پرداخت کنید. باید به این نکته توجه کرد که هزینه‌ی زندگی در کلان ‌شهر‌های نروژ ممکن است بیشتر از این مقدار نیز باشد. البته هزینه‌ی زندگی تا اندازه‌ی زیادی به سبک زندگی هر دانشجو نیز بستگی خواهد داشت. برای مثال هزینه‌ی اقامت در خوابگاه دانشجویی به مراتب مقرون به صرفه‌تر از اجاره‌ی مسکن مستقل خواهد بود و راه‌های بسیاری برای صرفه جویی در هزینه‌های زندگی در حین تحصیل در نروژ وجود دارد. همچنین هزینه‌ی زندگی در مناطق و شهرهای مختلف کشور نروژ با یکدیگر متفاوت است. برای مثال هزینه‌ی زندگی در شهر اسلو حدود ۱,۲۰۰ الی ۲,۰۰۰ یورو در هر ماه است. هزینه‌ی زندگی در شهر برگن حدود ۱,۱۰۰ الی ۱,۸۰۰ تخمین زده‌‌ می‌شود. ‌‌میانگین هزینه‌ی زندگی در شهرهایی مانند ترومسو و تروندهایم نیز بین ۱,۰۰۰ الی ۱,۶۰۰ یورو در هر ماه است. شهرهای کوچک‌تر نروژ معمولاً هزینه‌ی زندگی معادل با ۸۰۰ الی ۱,۰۰۰ یورو در هر ماه را دارند.

همانطور که می‌بینید با اینکه تحصیل در نروژ رایگان است و بیشتر دانشگاه‌ها بدون دریافت شهریه واحدهای درسی خود را ارائه می‌دهند، تحصیل رایگان در نروژ به معنی زندگی رایگان در این کشور نیست. با این حال باید گفت که ادامه تحصیل در نروژ ‌می‌تواند مسیر تحصیلی و آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های کشور نروژ ‌می‌توانید شغل مناسبی پیدا کرده و زندگی جدیدی را در این کشور آغاز کنید و در آمد بالایی نیز داشته باشید.

اگر شما یا هر یک از آشنایان‌تان تجربه‌ی تحصیل و زندگی در کشور نروژ را دارد، می‌توانید دانسته‌ها و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.




Scroll to Top