اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

مهندسی شیمی در ترکیه

♦ آموزشگاه آموزش زبان ترکی اصفهان ♦

 

مهندسی شیمی از رشته‌های بسیار مهم است که موقعیت‌های شغلی و تحصیلی خوبی در جهان دارد و رشته ای آینده دار است. یکی از کشورهایی که این رشته را با شرایط بسیار ویژه و ایدئال ارائه می‌کند، ترکیه است. تحصیل رشته مهندسی شیمی در ترکیه می‌تواند با صرف هزینه‌ای معقول امکان‌پذیر شود. ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و موقعیت بسیار خوبی که برای تحصیل در انواع رشته‌ها فراهم کرده است، بسیار مورد توجه دانشجویان ایرانی که می‌خواهند در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازند، قرار می‌گیرد.

 این کشور شهریه‌های نسبتاً کم‌تری را به نسبت سایر کشورهای خارجی و اروپایی دارد و در عین حال کیفیت تدریس در دانشگاه‌های آن بسیار بالا است. ترکیه امروزه به یکی از مهم‌ترین مقصدهای جهان برای تحصیلات تکمیلی محسوب می شود و افراد زیادی به این منظور به این کشور می آیند. در این مقاله قصد داریم به شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی و موارد مربوط به آن در کشور ترکیه بپردازیم.

شرایط پذیرش رشته مهندسی شیمی در ترکیه

 

شرایط پذیرش رشته مهندسی شیمی در ترکیه با توجه به دانشگاه و مقطعی که می خواهید در آن تحصیل کنید، متفاوت خواهد بود. این رشته یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در رشته‌های مهندسی است. زمینه‌های پیشرفت و فرصت‌های شغلی در آن بسیار زیاد و گسترده است و می‌تواند به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شاخه‌های مهندسی در نظر گرفته شود. کشور ترکیه سالانه در رشته‌های مختلفی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند و با توجه به شرایط و سوابق تحصیلی آن‌ها، پذیرش را انجام می دهد. این کشور برای این پذیرش آزمون هایی را طراحی کرده است که برای ورود به دانشگاه و رشته مورد نظرتان باید در آن‌ها نمره قبولی را کسب کنید. رشته مهندسی شیمی در ترکیه نیز شامل چنین مواردی می شود.

همان‌طور که گفته شد، با قبولی در دو آزمون به اسم اس آی تی و ست، شما می توانید در دانشگاه ها ثبت نام کنید. البته لازم به ذکر است که این مراحل مختص به دانشگاه‌های دولتی ترکیه می باشند و در صورتی که بخواهید، می توانید در دانشگاه های خصوصی بدون کنکور نیز ثبت نام کنید. همچنین دروس می توانند به صورت انگلیسی و یا ترکی ارائه شوند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل

 

در حالت کلی متقاضیانی که شرایط دریافت پذیرش در رشته مهندسی شیمی را دارند موظف هستند پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، مدارکی که در قسمت زیر لیست شده است را در وب‌سایت رسمی دانشگاه بارگذاری کنند.

  • ارائه مدرک دیپلم
  • پاسپورت
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا ترکیه‌ای (در صورت وجود)
  • ارائه نتیجه آزمون یوس یا اس ای تی
  • ریز نمرات دیپلم
  • عکس پاسپورتی

آزمون های لازم برای تحصیل در رشته مهندسی شیمی ترکیه

 

به‌طورکلی دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌ی مهندسی شیمی در دانشگا‌ه‌های دولتی هستند باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه شامل آزمون یوس و همچنین آزمون تعیین سطح زبان شرکت کنند و نمره حدنصاب دانشگاه را به دست آورند. چنانچه می‌خواهید بدانید که آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟ این مطلب را بخوانید. از طرفی خبر خوب این است  که دانشجویانی که برای ادامه تحصیل مهندسی شیمی در ترکیه، دانشگاه‌های خصوصی را انتخاب می‌کنند نیاز به آزمون ورودی دانشگاه ندارند و با شرط معدل دبیرستان می‌توانند در دانشگاه موردعلاقه خود ادامه تحصیل دهند.

مقاطع تحصیل مهندسی شیمی در ترکیه

 

مهندسی شیمی و شاخه‌های آن در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس شده و مشتقات آن نیز در دانشگاه های مختلف ترکیه پوشش داده می شوند. شما می توانید با توجه به مقطعی که در آن هستید و شرایطی که دارید، برای اپلای این رشته اقدام کنید. تحصیل مهندسی شیمی در ترکیه می‌تواند آینده ای روشن برایتان رقم بزند.

هزینه تحصیل مهندسی شیمی در ترکیه

بااین‌وجود که دانشگاه‌های ترکیه در دنیا توانسته‌اند رتبه خوبی را از آن خود کنند اما هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها نسبت به دانشگاه‌های سایر نقاط دنیا پایین‌تر است. ازطرفی نیز هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی کمتر است؛ بنابراین شهریه تحصیل در رشته‌ی مهندسی شیمی در ترکیه  باتوجه‌به نوع دانشگاه انتخابی دانشجویان، کاملاً متفاوت است. در جدول زیر لیست 5 دانشگاه برتر دولتی و خصوصی همراه با شهریه تحصیل رشته مهندسی شیمی در این دانشگاه‌ها، جمع آوری شده است.

دانشکده شهریه
بیکنت  دلار 4.900
یدی تپه لیر 70.000
آتیلیم لیر 55.000
اسکودار لیر 76.240

بهترین دانشگاه های مهندسی شیمی در ترکیه

خوشبختانه امروزه اکثر دانشگاه‌های ترکیه از نظر سطح علمی و آموزشی در جایگاه خوبی قرار دارند؛ بنابراین دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته مهندسی شیمی در ترکیه هستند می‌توانند با خیال آسوده برای تحصیل در این دانشگاه‌ها اقدام کنند. در لیست زیر لیست 11 دانشگاه برتر دولتی و خصوصی در رشته مهندسی شیمی ذکر شده است.

  • بیکنت
  • یدی تپه
  • آتیلیم
  • اسکودار
  • گازی
  • کوجالی
  • بورسا
  • اسکی شهیر
  • بورسا تکنیک
  • یالوا
  • آفیون

دانشگاه خاورمیانه

دانشگاه خاورمیانه یکی از مرکز های آموزشی ترکیه است که در پایتخت این کشور قرار دارد و به دلیل اقداماتی که در زمینه آموزش و تحقیقات در زمینه‌های مختلف می‌کند مشهور شده است. این دانشگاه به شکل تخصصی درباره رشته‌های مختلف مهندسی و علوم پایه را ارائه می‌کند و رشته‌های مختلفی را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری پشتیبانی می نماید.

دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک نیز یکی دیگر از دانشگاه های دولتی بسیار عالی ترکیه است که در سال 1957 تأسیس شد. رشته مهندسی شیمی در این دانشگاه در یکی از 25 دانشکده آن تدریس می شود. دانشگاه آتاتورک حدوداً 34 هزار دانشجو را در رشته‌های مختلف ثبت نام کرده است و امکانات بسیار خوبی را در اختیار آن‌ها قرار می دهد. مدرک آن نیز در سطح بین‌المللی اعتبار دارد.

دانشگاه ییلدیز

این دانشگاه را با نام ییلدیز تکنیک هم می شناسند و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های ترکیه می باشد. این دانشگاه در استانبول ترکیه قرار دارد و دانشجویانی که می خواهند در زمینه مهندسی شیمی فعالیت کنند، می توانند در آن ثبت نام نمایند. این دانشکده اعتبار بین‌المللی خوبی هم دارد و به ویژه رشته‌های فنی در آن به شکل فوق‌العاده‌ای تدریس می شوند. اگر می خواهید در یکی از مطرح‌ترین دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید، دانشگاه ییلدیز گزینه مناسبی است.

بازار کار مهندسی شیمی در ترکیه

 

درامد مهندس شیمی در ترکیه

 

اگرچه در حال حاضر کشور ترکیه کم‌وبیش با مشکلات اقتصادی درگیر است و دولت در تلاش است که سیاست‌هایی را برای بهبود شرایط در این زمینه پیاده‌سازی کند، اما مهندسی شیمی ازجمله رشته‌هایی است که همیشه فرصت‌های شغلی و میزان درآمد خوبی دارد. پس درنتیجه به‌طورکلی مهندسان شیمی از نظر ورود به بازار کار و میزان درآمد دغدغه و نگرانی خاصی ندارند. توجه داشته باشید که حقوق مهندسین شیمی در ترکیه به طور میانگین میزان 98340 دلار در سال است.

جمع بندی

 

رشته مهندسی شیمی از رشته‌های پرطرفدار مهندسی در سراسر جهان است که در دانشگاه های مهم و معتبر ترکیه ارائه می شود. تحصیل در ترکیه می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد و شما می توانید در کنار بهره بردن از تحصیلات عالی، هزینه کم‌تری نیز بپردازید. دانشگاه های خصوصی و دولتی این کشور رشته مهندسی شیمی در ترکیه را با بهترین شرایط و در مقاطع مختلف ارائه می کنند و می توانید با توجه به شرایط تحصیل در آن‌ها، برای ثبت نان اقدام کنید.

آموزشگاه زبان ترکیه در اصفهان

آموزشگاه زبان ترکیه در اصفهان

آموزشگاه زبان ترکیه در اصفهان


 
 


 

 




Scroll to Top