اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

تکنسین داروخانه در ایتالیا

♦ آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

تحصیل داروسازی در ایتالیا

ایتالیا کشوری تاریخی است و پایتخت این کشور شهر رم است، تحصیل داروسازی در ایتالیا از رشته هایی است که مورد توجه بسیاری از افراد می باشد. این کشور در جنوب قاره اروپا واقع شده و دارای طبیعت زیبا و آثار تاریخی گران بهایی می ­باشد. طبیعتی زیبا پرجنب وجوش و بی­ نظیر است. تحصیل در ایتالیا برای تابعین یک سری از کشورها از جمله ایرانیان رایگان است نتیجتا افراد زیادی متقاضی تحصیل در این کشور هستند. البته اگر چه هزینه های زندگی نیز در سال 2023 در ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است اما آمار بیکاری این کشور بالاست. در قسمت های جنوبی آمار بیکاری به 30% هم می رسد اگرچه در بخش های شمالی شرایط شغلی بهتر است و آمار بیکاری این مناطق در سال 2023 تنها حدود 9% می باشد.

  • چرا تحصیل در ایتالیا متقاضیان زیادی دارد؟
  • شرایط تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا؟
  • هزینه های تحصیل داروسازی در این کشور؟
  • طول دوره تحصیلی در این کشور چقدر است؟

تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه های ایتالیا نیازمند قبولی در آزمون IMAT نمی باشد و هم چنین باید دانش زبان ایتالیایی یا انگلیسی ارائه داد. در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، اطلاعاتی در خصوص تحصیل داروسازی در ایتالیا در سال 2023 ارائه شده است.

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در کشور ایتالیا، مجموعه ای از جذاب ترین مزایا می باشد که باعث دوچندانی استقبال متقاضیان شده است که عبارتست از:

  • کیفیت بالا آموزش
  • ارائه بورس های متنوع
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • استاندارد بالای زندگی
  • ارائه مدارک رده بالا در سطح جهان
  • درجه علمی بالا دانشگاه ها
  • برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های آمریکا
  • نزدیکی فرهنگ به ایران

اینفوگرافیک تحصیل داروسازی در ایتالیا

شرایط تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا در سال 2023

رشته داروسازی در سال 2023 یکی از محبوب ترین رشته ها برای دانشجویان در کشور ایتالیا است. از آنجائیکه هزینه تحصیل در دانشکده های داروسازی در کشور ایتالیا مناسب است اکثر دانشجویان برای ادامه تحصیل داروسازی در ایتالیا را برمی­ گزینند. دانشجویان برای اینکه بتوانند در رشته داروسازی ادامه تحصیل دهند باید ابتدا در آزمونی که در دانشگاه داروسازی ایتالیا برگزار می­ شود، شرکت نمایند. به دلیل اینکه پذیرش در رشته داروسازی محدود است افراد باید در این آزمون شرکت نموده و تنها کسانی که در این آزمون موفق به کسب نمره معیار شوند، می­ توانند تحصیل داروسازی در ایتالیا را ادامه دهند. جالب است بدانید پس از موفقیت در آزمون برای دانشجویانی که نمره هم سطح را کسب نموده اند، اولویت با کسانی است که از لحاظ سنی از رقیبان کوچک تر باشد.

افرادی که موفق به قبولی در آزمون نشده اند، نیز می­ توانند پس از گذراندن یک دوره آموزشی 6 الی 9 ماهه به تحصیل داروسازی در ایتالیا نماید. مدت زمان دوره تحصیل داروسازی در ایتالیا 5 سال می ­باشد که به طور پیوسته برگزار می­ گردد. افراد پس از گذراندن این دوره می­ توانند وارد کار حرفه ای داروسازی شوند. همچنین دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات باید یک سال دوره کارآموزی را بگذرانند. تدریس داروسازی در دانشکده های داروسازی در ایتالیا به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی صورت می­ پذیرد. دانشجویانی که علاقمند به آموزش از طریق زبان انگلیسی هستند از ماه اکتبر شروع به تحصیل می­ کنند.

برنامه های تحصیلی رشته داروسازی در ایتالیا

در ایتالیا دانشگاه های مختلفی وجود دارد که رشته داروسازی را در هر 2 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. معمولا نیز برنامه های داروسازی به 2 زبان انگلیسی و ایتالیایی به دانشجویان متقاضی ارائه می شود. اگر مایل به تحصیل تخصصی در این رشته هستید می توانید در جدول زیر با انواع برنامه های داروسازی در دانشگاه های ایتالیا آشنا شوید:

برنامه تحصیلی (مقطع: کارشناسی ارشد) دانشگاه محل تحصیل
بیوتکنولوژی دارویی صنعتی پایدار دانشگاه سیه نا
داروسازی دانشگاه تور ورگاتا رم
بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه میلان
بیوتکنولوژی دارویی- پزشکی دانشگاه جنوا
علوم بیوتکنولوژی قانونی، دامپزشکی و پزشکی دانشگاه پروجیا
بیوتکنولوژی های دارویی دانشکده داروسازی پادوا
بیوتکنولوژی دارویی علوم بیوتکنولوژی قانونی، دامپزشکی و پزشکی

طول دوره داروسازی در ایتالیا

تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا در سال 2023 در مدت زمان 5 سال می باشد و بعد از اتمام این دوره 5 ساله می توان در ابتدا به عنوان کارآموز شناخته شد. بعضا در این دوره کار آموزی موفق به دریافت حقوق نیز خواهند شد و بعد از اتمام دوره کارآموزی در این کشور مشغول به کار می شوند. مدرکی که از این کشور دریافت شده معادل مدرک لیسانس در کشور ایران می باشد.

از جمله دانشگاه های موجود که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است می توان به دانشگاه تورورگاتا روم و دانشگاه بولونیا اشاره نمود. اخذ پذیرش در هر یک از این دانشگاه ها شرایط خوبی برای فرد فراهم می نماید و تحصیل در این دانشگاه ها ارزشمند است. در هر یک از دانشگاه ظرفیت مشخصی تعیین شده است و فرد باید بتواند شرایط لازم را برای ورود به این دانشگاه که توسط خود دانشگاه مشخص شده است احراز کند. به طور مثال دانشگاه تورورگاتا در روم هرساله ظرفیتی حدود 80 نفر را تعیین نموده است که این شامل ارائه پذیرش به دانشجویان ایرانی نیز می باشد. شروع دوره تحصیلی در اوایل ماه اکتبر است.

تحصیل داروسازی در دانشگاه بولونیا ایتالیا

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا دانشگاه بلونیاست. پایه های فرآیند بلونیا توسط این دانشگاه در بین دانشگاه های دنیا گذاشته شده است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های دنیاست، همچنین از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران است. تحصیل داروسازی در این دانشگاه از جمله فرصت های عالی به شمار می آید. از این لحاظ که ورود به این رشته در این دانشگاه دارای آزمون نیست. این دانشگاه براساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرد، پس معدل و سطح زبان دانشجو از اهمیت بالایی برخوردار است. سطح زبان درخواستی دانشگاه نمره 5.5 آیلتس یا تافل 78 است اما با توجه به قوانین ویزای ایتالیا و الزام به ارائه آیلتس با نمره 6، بهتر است دانشجویان از ابتدا نمره آیلتس 6 را آماده نمایند. هرچه دانشجویان سریع تر در این دانشگاه نام نویسی کنند شانس پذیرش بیشتری نیز خواهند داشت.

IMAT؛ آزمون پذیرش دانشجوی داروسازی در ایتالیا

متقاضیانی که قصد تحصیل در این کشور را در رشته داروسازی دارند باید دارای دیپلم 12 ساله باشند و درواقع این امر پیش نیاز تحصیل در این رشته محسوب می شود و پس از ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می توانند در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند، این رشته تحصیلی نیازی به شرکت در آزمون IMAT که هرساله در ماه شهریور در این کشور برگزار می شود، ندارد. این آزمون معمولا به زبان انگلیسی برگذار می شود و اکثر دانشجویان می توانند با کمی مطالعه در این آزمون نمره قبولی را به دست آورند.

دروسی که در این آزمون ارائه می شود، عبارتنداز:

  • زیست شناسی
  • زبان انگلیسی
  • شیمی
  • اطلاعات عمومی

این امکان برای بسیاری از متقاضیان فراهم شده که به محض ورود به این کشور بتوانند از بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی این کشور بهره مند شوند. همچنین این امکان را دارند که در صورت متفاوت بودن رشته تحصیلی در مقاطع قبل، برای تحصیل در این رشته در کشور ایتالیا اقدام کنند و تغییر رشته دهند. علاوه بر این ذکر این نکته حائز اهمیت است که اکثر دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در رشته داروسازی مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران می باشد.

هزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا

از جمله رشته هایی که هزینه تحصیل آن در کشور ایتالیا مناسب و به صرفه است تحصیل داروسازی در ایتالیا را می ­توان برشمرد. در دانشگاه های دولتی ایتالیا، شهریه تحصیل در دانشکده داروسازی در سال 2023 به طور متوسط 4000€ (یورو) در سال می­ باشد که دانشجویان می­توانند بصورت اقساط این مبلغ را پرداخت نمایند. همچنان مخارج دانشجویان در مدت تحصیل ماهانه بطور معمول 600€ الی 1200€ (یورو) تخمین زده شده است. بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می ­توانند از بورسیه تحصیلی که برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند استفاده کنند. دانشجویانی برای بهرمند شدن از این بورسیه باید ارائه نامه بانکی و اسنادی که وضعیت ضعیف مالی فرد و خانوده را اثبات می­ کند ارائه دهند.

در ایتالیا همه دانشگاه های پزشکی دارای رشته داروسازی نیستند و در مجموع 32 دانشگاه در ایتالیا دارای دانشکده داروسازی می باشد. با این حال پذیرش در این دانشگاه ها در این رشته سالانه 1507 دانشجو در سال است. نکته مهمی که همه دانشجویان باید به آن توجه نمایند اینست که دانشگاه انتخابی تمامی آموزش های لازم را به دانشجویان برای تبدیل شدن به یک تکنسین داروخانه ای آموزش می­ دهد.

تحصیل داروسازی در ایتالیا با بورسیه

ایتالیا به دلیل بورس های زیادی که ارائه می دهد برای بسیاری از متقاضیان جذاب است. زیرا متقاضیان در صورت احراز شرایط می توانند با حداقل هزینه در دانشگاه های مورد تائید و با کیفیت بالا تحصیلات خود را ادامه دهند.

3 نوع بورسی که در این کشور ارائه می شود عبارت اند از:

  • بورسیه تحصیلی پلاتین
  • بورسیه تحصیلی طلا
  • بورسیه تحصیلی نقره

هر کدام از این بورس ها شرایط مخصوص به خود را دارند. بورس تحصیلی پلاتین ارزشی معادل 10000€ (یورو) ناخالص به علاوه هزینه تحصیل می شود و همچنین بورس تحصیلی طلا ارزشی معادل 5000€ (یورو) به علاوه کمک هزینه تحصیل می شود و بورسیه تحصیلی نقره هزینه 1 سال تحصیلی متقاضی را پوشش می دهد. علاوه بر این نوع بورس ها در ایتالیا بورس های دیگری از جانب دولت این کشور ارائه می شود که بر مبنای شایستگی متقاضی برای آن فراهم می شود.

مهارت های قابل دستیابی با تحصیل داروسازی در ایتالیا

از جمله مهارت هایی که می توان با تحصیل در ایتالیا در رشته داروسازی به آن دست یافت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دست یابی به آناتومی زیست شناسی و مورفولوژی و فیزیولوژی بدن انسان
  • آشنایی با انواع داروها و همچنین تهیه فورمولاسیون مورد نیاز
  • دانش شیمی و فارماکولوزی به منظور درک دارو و ویژگی های فارماکوکینتیک، فارماکودینامیک و داروهای دیگر
  • دست یابی به دانش بیوشیمی عمومی به منظور درک مکانیسم های مولکولی

نکته ای که حائز اهمیت است این است اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی راحت تر از دانشگاه های عمومی است و اگر بتوان شرایطی را که هر دانشگاه درخواست نماید احراز نمود می توان به نامه پذیرش خود در این دانشگاه ها دست یافت.

اقامت کاری برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی در ایتالیا

همچنین دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می­ شوند می ­توانند شغلی با درآمد 60000€ الی 135000€ (یورو) در سال بیابند که این بستگی به زمان و مکان شغل دارد. داروسازی شغلی منعطف است که داروسازان می­توانند 5 الی 9 ساعت در روز کار کنند. جالب است بدانید در ایتالیا داروسازان هر 2 سال مجوز داروسازی خود را به جهت بروز رسانی و کسب اطلاعات بروز تأیید نمایند.

که برای تأیید مجوز داروساز باید در امتحانی به نام CE هر 2 سال شرکت نماید تا بتواند اطلاعات خود را به روز نگه دارد. دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات خود می ­توانند به مدت یک سال در ایتالیا اقامت گرفته و به دنبال شغلی مرتبط با رشته خویش باشد. دانشجویانی که به تحصیل داروسازی در ایتالیا مشغول هستند می ­توانند در این کشور مشغول به کار شوند البته تنها 20 ساعت در هفته این اجازه را دارند. یافتن کاری که مرتبط با رشته داروسازی در این کشور باشد پایین است و دانشجویان باید به دنبال کارهای خدماتی و یا توریستی باشند.

 

 

 

 

 

 

 

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

 

 




Scroll to Top