اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

رشته پرستاری در ترکیه

♦ آموزشگاه آموزش زبان ترکی اصفهان ♦

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

ازآنجایی‌که کشور ترکیه دارای دانشگاه و دانشکده‌های تراز اول بسیاری در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است، این دانشگاه‌ها در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل تحصیل رشته پرستاری در ترکیه بسیار پرطرفدار شده است. توجه داشته باشید که متقاضیان برای تحصیل در رشته پرستاری باید شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه را داشته باشند. همچنین قابل توجه است که دانشگاه‌های پزشکی و پیراپزشکی ظرفیت محدودی دارند. در نتیجه باید قبل از هر اقدامی، ظرفیت پذیرش دانشگاه را بررسی کنند.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کاملاً متفاوت است. به این صورت که دانشجویان برای دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های دولتی باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه حداقل نمره قبولی آن دانشگاه را کسب کنند. اما متقاضیان برای دریافت پذیرش از اغلب دانشگاه‌های خصوصی نیاز به آزمون ورودی ندارند و معیار ورودی بعضی از این دانشگاه‌ها، ریزنمرات شما است. در نتیجه تنها با داشتن شرط معدل دبیرستان، پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی در رشته پرستاری در ترکیه میسر می‌شود.

 

به‌طورکلی متقاضیانی که شرایط دریافت پذیرش رشته پرستاری در ترکیه را دارند، موظف هستند پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، مدارکی که در قسمت زیر لیست شده است را در سایت دانشگاه بارگذاری کنند:

  • ارائه فتوکپی پاسپورت
  • ارائه مدرک دیپلم
  • ارائه ترجمه مدارک
  • ارائه مدرک زبان (بسته به زبان تحصیلی و الزامات دانشگاه)
  • ارائه انگیزه‌نامه

همچنین برای شروع تحصیل در دانشگاه پذیرفته شده باید مدارک زیر ارائه شود:

  • ارائه پاسپورت
  • مدرک دیپلم ترجمه شده
  • یک قطعه عکس
  • معادل سازی مدارک

آزمون‌های لازم برای شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

برای تحصیل پرستاری در ترکیه در اکثر دانشگاه‌‌های دولتی شرط شرکت در آزمون یوس یا آزمون‌های معادل بین‌المللی و کسب حداقل نمره آن‌ها برقرار است. در برخی از دانشگاه‌های خصوصی نیز این شرط برقرار است و در سایر مؤسسات آموزش عالی خصوصی شرط ارائه دیپلم با حداقل معدل وجود دارد. به دلیل همین یکسان نبودن شرایط بهتر است که الزامات هر دانشگاه را به صورت جداگانه مطالعه فرمایید تا به مشکلی برخورد نکنید.

 

برای تطبیق مدرک پرستاری در ترکیه دانشجویان باید به مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت مراجعه کنند و با رعایت ضوابط کلی ارزشیابی و معادل سازی مدرک، فرایند معادل سازی را شروع کنند. این ضوابط به شرح زیر هستند:

  • کلیه متقاضیان ارزشیابی قبل از شروع فرایند ثبت درخواست، ملزم به سپردن تعهد محضری هستند.
  • جهت پرداخت هزینه تطبیق، افراد ضمن مراجعه به سایتgov.ir نسبت به اخذ شناسه پرداخت اقدام و با مراجعه به بانک هزینه را پرداخت کنند.
  • تأییدیه مدارک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی داخل کشور که از سامانه وزارت آموزش و پرورش به نشانی اینترنتیir اخذ می‌گردد، ارائه شود.
  • کلیه مدارک خارجی می‌بایست با تأیید سامانه میخک وزارت امور خارجه به نشانی اینترنتی gov.ir اخذ و در سامانه ارزشیابی گزینه ارسال تصاویر گزینه مربوط به هر مدرک بارگذاری شود.
  • ملاک ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی مصوبات شورای عالی ارزشیابی می‌باشد.
  • منظور از دانشگاه‌های مورد تأیید، دانشگاه‌هایی هستند که بر اساس ضوابط مربوطه به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده‌اند. مرکز خدمات آموزشی موظف می‌باشد آخرین فهرست دانشگاه‌های تأیید شده کشورهای خارجی را بر
  • اساس مصوبات شورای عالی ارزشیابی اعلام نماید. این فهرست جهت اطلاع متقاضیان در سایتgov.ir در دسترس می‌باشد.
  • تحصیلات غیرحضوری و مکاتبه‌ای فاقد اعتبار است و ارزشیابی نمی‌شود.
  • ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی بر اساس ضوابط و عناوین مقاطع تحصیلی رسمی در دانشگاه‌های داخل کشور می‌باشد.

رشته پرستاری در ترکیه چند سال است؟

به‌طورکلی تحصیل پرستاری در ترکیه در کنار رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی هستند. به همین منظور دانشگاه‌های ترکیه برای ارائه رشته پرستاری، برنامه تحصیلی ویژه‌ای را برای دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند. در دپارتمان پرستاری و خدمات بهداشتی، دوره لیسانس ۴ساله (در 8 ترم) ارائه داده می‌شود. به این ترتیب برای اینکه دانشجویان فارغ‌التحصیل شوند، باید 240 واحد درسی مطابق با سیستم کمی واحدهای کمیسیون آموزشی اتحادیه اروپا (AKTS) بگذرانند.

ارشد پرستاری در ترکیه

هدف مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در ترکیه این است که دانشجویی تربیت کند که بتواند در زمینه پرستاری دانش عمیقی کسب کند و از آن در حوزه عملی بهره ببرد. همچنین دانشجویان باید بتوانند به اطلاعات موجود در زمینه‌های مختلف دسترسی پیدا و به صورت انتقادی آن‌ها را ارزیابی کنند. برای پذیرش در این مقطع داوطلبان باید در آزمون‌های ورودی علمی و زبان شرکت کنند. طول مدت تحصیل مقطع ارشد پرستاری در ترکیه، 2 سال است.

 

برنامه دکتری پرستاری در ترکیه با هدف کمک به بهبود کیفیت آموزش پرستاری، درس‌های تئوری و عملی منحصر به فردی را در برنامه خود دارد. پرستارانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند، توانایی لازم را برای کمک کردن به پزشکان در حوزه مراقبت‌های بالینی مبتنی بر شواهد را کسب می‌کنند. طول دوره دکتری پرستاری در ترکیه شامل 8 ترم؛ 4 ترم نظری و 4 ترم عملی است و دانشجویان می‌توانند تحصیل پرستاری در دوره دکتری را در سه نیمسال تحصیلی بگذرانند، مشروط بر اینکه واحدها و تعداد دروس تعیین شده در برنامه را تکمیل کنند.

هفت برنامه در آموزش دکتری گروه پرستاری در ترکیه عبارت‌اند از:

  • پرستاری روان‌پزشکی
  • پرستاری داخلی
  • پرستاری بیماری‌های جراحی
  • پرستاری بهداشت و بیماری‌های زنان
  • پرستاری بهداشت و بیماری‌های کودک
  • مبانی و مدیریت پرستاری

تخصص پرستاری

دانشگاه‌های کمی در کشور ترکیه دوره تخصص پرستاری را ارائه می‌دهند. به همین دلیل می‌توانید با گرفتن این مدرک به یکی از متخصصان رشته پرستاری در ترکیه تبدیل شوید. برخی از مهم‌ترین شاخه‌های تخصصی پرستاری در ترکیه در زیر آورده شده است:

  • مبانی پرستاری
  • پرستاری داخلی
  • پرستاری بیماری‌های جراحی
  • پرستاری بهداشت و بیماری‌های زنان
  • پرستاری بهداشت و بیماری‌های کودک
  • پرستاری بهداشت روان و بیماری‌ها
  • پرستاری بهداشت عمومی
  • تدریس در رشته پرستاری
  • مدیریت در پرستاری

بورسیه تحصیل پرستاری در ترکیه

خبر خوب برای متقاضیان تحصیل پرستاری در ترکیه این است که می توانند برای بهره مندی از تحصیلات رایگان، از بورس های دانشگاههای مختلف استفاده کنند. این روزها، دانشگاههای برتر ترکیه ظرفیت های بورسیه ای خود را برای جذب استعدادها و نیروهای برتر کنار گذاشته است. میزان استقبال از فاندهای دولتی برای پرداخت هزینه تحصیل در ترکیه بسیار زیاد است. برای همین، باید شرایط لازم برای بورس شدن را داشته باشید. از نظر سنی، در مقطع کارشناسی باید زیر 25 سال، در مقطع کارشناسی ارشد زیر 34 سال و برای مقطع دکترا هم باید زیر 34 سال باشید. حداقل معدل ها برای واجد شرایط بودن پرستاری در ترکیه نیز به ترتیب برای مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، 12، 14، 15 و 18 می باشد. برای همین بهتر است رزومه ی خوبی داشته باشید.

داشتن معدل بالا و ریزنمرات مرتبط عالی، مدرک تافل یا آیلتس با نمره 85 و 7 به بالا، مقاله های چاپ شده در ژورنال معتبر و … برای شما امتیاز محسوب می شود و شانس قبولی شما را بالا می برد. گرفتن بورسیه پرستاری در دانشگاههای دولتی ترکیه، مزیت های زیادی از جمله، تحصیل رایگان، خوابگاه و تغذیه رایگان، کمک هزینه تحصیلی و … را به همراه خواهد داشت. البته تسهیلات بورسیه پرستاری در ترکیه در هر دانشگاه متفاوت است و توسط خود آنها اعلام می شود. اما کلیت آن مطابق با آنچه است، که گفته شد.

رشته پرستاری در ترکیه

تحصیل پرستاری در ترکیه بعد از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، از پرطرفدارین رشته های دانشگاهی است. برنامه ی تحصیلی خاصی برای دانشجویان پرستاری در ترکیه وجود دارد که آنها را برای محیط‌ کارهای مختلف آزموده می کند. دوره ی تحصیلی BSN یکی از این دوره ها است که در واقع لیسانس علوم پرستاری است. 4 سال طول می کشد تا این دوره ی تحصیلی با مباحثی از جمله مراقبت از بیماران در محیط های بالینی، مهارت های آزمایشگاهی و دوره های پرستاری تمام شود. افرادی که این دوره را تمام می کنند، می توانند در دو آزمون ادامه تحصیل پزشکی در ترکیه و پرستاری ثبت شده یا NCLEX-RN شرکت کند. هر پرستاری که در این آزمون از کالج های دانشگاهی ترکیه قبول شود، می تواند برای کار به یکی از مراکز بهداشتی در آمریکا مهاجرت کند.

 

 

 

 

 

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه

ازآنجایی‌که تحصیل در رشته پرستاری نسبت به سایر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هزینه کمتر و بازار کار بسیار بهتری دارد، دانشجویان زیادی علاقه‌مند به تحصیل پرستاری در ترکیه هستند. در این راستا دانشگاه‌های زیادی در رشته پرستاری دانشجو می‌پذیرند. از طرفی خوب است بدانید که هزینه پرستاری در ترکیه باتوجه‌به نوع دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید، کاملا متفاوت است. اما به‌طورکلی هزینه تحصیل در ترکیه در این رشته در دانشگاه‌های دولتی از 1000 دلار الی 6000 دلار و در دانشگاه‌های خصوصی از 4000 دلار الی 10000 دلار متغیر است. در جدول زیر لیست 5 دانشگاه برتر دولتی و خصوصی همراه با شهریه تحصیل رشته پرستاری در این دانشگاه‌ها، گردآوری شده است.

نام دانشگاه شهریه (سالانه)
آجی بادم (خصوصی) 3600 (دلار)
باغچه شهیر (خصوصی) 3000 (دلار)
نیشانتشی (خصوصی) 5000 (دلار)
مدی پل (خصوصی) 3000 (دلار)
دانشگاه اوکان (خصوصی) 4560 (دلار)

 

 

 

 

آموزشگاه زبان ترکیه در اصفهان

آموزشگاه زبان ترکیه در اصفهان

آموزشگاه زبان ترکیه در اصفهان

 

 




Scroll to Top