اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

رشته موزه داری در ایتالیا

آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

رشته موزه داری

 

رشته موزه داری که زیر شاخه گروه هنر است، در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود. اگر به باستان‌شناسی، جامعه شناسی، تاریخ، هنر، علوم طبیعی، هنرهای سنتی و دستی و غیره علاقه‌مند هستید؛ رشته موزه‌داری می‌تواند یک رشته جذاب برای شما باشد.

 

 

 

آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

رشته موزه داری چه مواردی را مورد بحث قرار میدهد؟

 

موزه، محلی است که در آن اشیای تاریخی و گران قیمت به نمایش عموم گذاشته می‌شود و برای جذب گردشگر و نمایش هنر و تاریخ یک ملت موزه‌ها تاسیس می‌شوند. در حالی که این نگاه کاملاً یک نگاه سطحی به موزه بوده و موزه می‌تواند محلی فراتر از مکان نمایش اشیای تاریخی باشد. موزه‌ها در خدمت جامعه بوده و به پیشرفت جامعه در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی کمک زیادی می‌نمایند. موزه‌ها با گسترش صنعت توریسم می‌توانند کمک زیادی به اقتصاد یک کشور نمایند. کارشناسان موزه‌داری در حوزه نگهداری، حفظ و ضبط آثار تاریخی، معرفی میراث تاریخی یک ملت تلاش زیادی می‌نمایند. موزه‌های هر کشور و اشیای تاریخی که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند به عنوان نمادی از اصالت و هویت یک جامعه در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، کارشناسان موزه‌داری با حفظ و نگهداری و ثبت این آثار کمک زیادی به حفظ میراث تاریخی یک ملت می‌نمایند به طوریکه می‌توان گفت بدون وجود کارشناسان موزه‌داری نگهداری و ثبت آثار تاریخی غیر ممکن است.

 

 

 

 

آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

موزه‌ها صرفاً محلی برای تماشای آثار تاریخی و طبیعی نبوده بلکه موزه را می‌توان محلی پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در نظر گرفت. به همین جهت می‌توان عنوان کرد که موزه‌داری رشته‌ای فرهنگی، تاریخی، آموزشی و پژوهشی است. در رشته موزه‌داری به مباحثی چون امور اداری و فنی موزه‌داری، نحوه ثبت و ضبط آثار تاریخی، نحوه مطالعه مستقیم روی آثار تاریخی، تاریخ پیدایش موزه‌ها، حکمت موزه در جهان، نحوه آماده سازی اشیای تاریخی برای نمایش در موزه‌ها پرداخته می‌شود.

 

 

 

 

به کمک رشته موزه‌داری می‌توان به گسترش دانش در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و هنر کمک زیادی نمود. در بسیاری از حفاری‌های باستانی، آثار تاریخی زیادی کشف می‌شود؛ کارشناسان موزه‌داری به باستان شناسان کمک می‌نمایند تا بدون آسیب وارد آمدن به اشیا تاریخی، آنها را به موزه‌های مربوطه منتقل نمایند. نحوه نگهداری از آثار تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ اینکه اشیای تاریخی در چه شرایطی نگهداری شوند و دما و رطوبت لازم برای نگهداری این اشیا چه دما و رطوبتی است از حوزه‌های مورد بحث در رشته موزه‌داری است.

 

 

 

آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

طراحی و تجهیز موزه‌ها نیز خود مبحث بسیار گسترده‌ای دارد. برخی از افراد گمان می‌کنند که تاسیس و طراحی موزه‌ها شبیه به تأسیس و طراحی گالری‌ها و نمایشگاه‌های موقت هنری است؛ در حالی که تجهیز و طراحی موزه بحثی کاملاً تخصصی بوده و نورپردازی و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی آن با نمایشگاه‌های هنری دیگر متفاوت است. موزه‌ها قرار است  به مکانی دائمی برای اشیای تاریخی بدل شوند، و اشیای تاریخی باید در شرایط کنترل شده نگهداری شوند؛ از طرفی هدف از تاسیس موزه‌ها صرفاً اهداف فرهنگی و هنری نبوده بلکه کشور‌هایی که موزه‌ها را احداث می‌نمایند اهدافی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را نیز دنبال می‌نمایند؛ و باید طراحی و ساخت موزه‌ها به صورت تخصصی پیگیری شود؛ در رشته موزه‌داری به مبحث نحوه طراحی و ساخت موزه‌ها نیز پرداخته می‌شود.

 

 

 

ثبت و ضبط آثار تاریخی اعم از کتب و نسخ خطی، جواهرات قدیمی، مجسمه‌های قدیمی، هنرهای دستی و سنتی قدیمی فعالیت می‌نمایند. آثار تاریخی ذکر شده از ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا این آثار تاریخی نماد اصالت، فرهنگ و هویت و موجودیت یک جامعه بوده و به کمک آثار تاریخی می‌توان گنجینه گرانبهای تاریخ یک سرزمین را به وضوح مشاهده نمود. به همین سبب موزه‌داری رشته‌ای است که به یک کشور اعتبار فرهنگی تاریخی و سیاسی می‌بخشد؛ به کمک موزه‌داری می‌توان به ساده‌ترین و سازنده‌ترین روش فرهنگ اصیل یک کشور را صادر نمود.

 

 

 

 

آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

رشته موزه‌داری می‌تواند به گسترش صنعت توریسم کمک زیادی نماید. گسترش صنعت توریسم علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، مزیت‌های زیادی نصیب یک کشور خواهد کرد. با گسترش صنعت توریسم از طریق موزه، موتور محرکه رشد و توسعه یک کشور روشن می‌شود. صنعت توریسم جز پنج صنعت پولساز جهان بوده و در نتیجه می‌توان به اشتغال‌زایی در کنار گسترش این صنعت فکر کرد. در مباحث اقتصادی مباحثی چون صادرات نامرئی مطرح می‌شود که گسترش صنعت توریسم از طریق موزه می‌تواند به صادرات نامرئی و صادر کردن فرهنگ یک کشور به سایر ملت‌ها کمک شایانی نماید. یک کشور از طریق طراحی و ایجاد موزه می‌تواند به اهداف فرهنگی خود راحت‌تر دست پیدا کند. از آنجا که موزه‌ها تصویری از گذشته فرهنگی و تاریخی یک ملت را ارائه می‌دهند؛ می‌توانند مزیت‌هایی را برای فرهنگ و افزایش درک مردمان یک جامعه در پی داشته باشند. موزه‌ها با ارائه دادن تصویر گذشته فرهنگی یک ملت باعث افزایش سطح دانش عمومی می‌شوند. از طریق موزه‌ها می‌توان بدیع‌ترین پدیده‌های فرهنگی را به راحتی ترویج نمود.

 

 

 

 

آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

موزه داری

 

رشته موزه‌داری رشته‌ای نوین است در حالی که تاریخچه این رشته به شکل‌گیری اولین تمدن‌ها برمی‌گردد. انسان‌های اولیه از همان ابتدا به جمع‌آوری اشیای زیبا و با ارزش علاقه زیادی داشتند به طوریکه مردمان  تمدن‌های اولیه چون تمدن بابل در منطقه بین‌النهرین علاقه زیادی به جمع‌آوری آثار هنری داشته‌اند و از این رو می‌توان تاریخچه این رشته را مربوط به شکل گیری تمدن‌های اولیه دانست. اگر بخواهیم موزه‌داری را به شکلی که امروزه مرسوم است نگاه کنیم؛ تاریخچه آن مربوط به سده هفدهم میلادی می‌شود. در سده هفدهم میلادی برای اولین بار آثار گرانبهای تاریخی در یک مجموعه برای عموم به نمایش گذاشته شد.

 

 

پس با این وجود می‌توان رشته موزه‌داری را رشته‌ای با قدمت به حساب آورد. قدمت رشته در تعیین جایگاه اجتماعی رشته  تا حدودی نقش دارد. به عنوان مثال هر چقدر قدمت یک‌رشته بیشتر باشد و آگاهی مردم در خصوص یک رشته بالاتر رود؛ جایگاه اجتماعی رشته به مراتب بالاتر نیز خواهد رفت. در کنار توضیحات ذکر شده لازم است که به این نکته توجه نماییم که دلایل متعددی سبب شده تا جایگاه رشته موزه‌داری در ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی متفاوت باشد.

 

 

متاسفانه به رشته موزه‌داری در ایران توجه چندانی نشده و مدیریت موزه در ایران به صورت حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد. آمار بازدید از موزه‌ها در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پایین بوده و همین موضوع باعث شده تا جایگاه رشته موزه‌داری در ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین‌تر باشد.

 

 

رشته موزه‌داری در ایران در مقطع کارشناسی ارائه شده و دانشگاه‌های محدودی این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند؛ به همین سبب در ایران به رشته موزه‌داری آنطور که باید پرداخته نشده و در نتیجه جایگاه این رشته به خوبی بین علاقه‌مندان و مردم تبیین نشده است، از این رو رشته موزه‌داری به جایگاه واقعی خود در ایران نرسیده است.

در حالی که در کشورهای اروپایی چون انگلستان این رشته تا مقاطع دکترای تخصصی تدریس شده و موزه‌داری از سابقه بسیار بالایی برخوردار است.

 

 

 

در دانشگاه‌های مطرح جهان به رشته موزه‌داری با نگاهی علمی پرداخته شده و متدهای روز دنیا و فناوری‌های اطلاعاتی، ارتباطی و نوآوری‌های سطح بالا به دانشجویان رشته موزه‌داری برای مدیریت موزه آموزش داده می‌شود. هر روزه ابزارهای نوین موزه‌داری در خدمت این رشته قرار گرفته و با استفاده از ابزارهای نوین مدیریت موزه‌ها صورت می‌پذیرد. از طرفی آگاهی مردم در خصوص جایگاه موزه به خوبی تبیین شده و مردم کشورهای پیشرفته استقبال بسیار بالایی از موزه‌ها به عمل می‌آورند به طوریکه ساعت‌ها در هوای جوی نامناسب برای بازدید از موزه در صف انتظار می‌ایستند. به همین سبب جایگاه موزه‌داری در کشورهای پیشرفته بسیار بالاتر از ایران است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزشگاه آموزش زبان ایتالیایی اصفهان ♦

 

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

آموزشگاه زبان ایتالیایی اصفهان

 

 

 




Scroll to Top